Bygge av stegtransformator

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Bygge av stegtransformator

Inlägg av Spisblinkaren »

I den här tråden har jag tänkt beskriva hur man kan bygga en stegtransformator. Idealet hade naturligtvis varit en vridtransformator men dom är mycket dyra.

Så istället har jag byggt en stegtransformator som har två steg (55VAC repektive 110VAC).

Denna byggde jag som försiktighetsåtgärd vid igångsättning av mina rörförstärkare men kan naturligtvis även användas för andra ändamål.

Jag har med tiden upptäckt att det nog inte vore så dumt med en likriktad högspänning också. Speciell som jag gillar rör :)

För att göra den riktigt användbar behövs dock en glödströmslindning också.

Tanken är att jag ska handlinda den.

Samtidigt har mitt nya agg (KPS-13B) en 12VAC-utgång (3,15A, ny optimistisk säkring :)) som man med hjälp av lite effektmotstånd kan reglera till nästintill godtycklig glödspänning.

Fast jag är som sagt inte säker på om jag ska behålla KPS:en...

Så det får nog bli en glödströmslindning på KST'n också.

Vi börjar dock med likriktad högspänning enligt schemat.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En vridtrafo vore iofs en bra, men himla dyr, investering.

jag har sedan flera år på G ett projekt med ett HV-aggregat beskrivet i en bok av Bruce Rozenblit. Det är ett reglerbart HV-aggregat med spänningar upp till 500V, 6,3V resp 12.6V uttag och en reglerbar minusspänning (bas) ner till -90V.

Men som sagt, det är en sak att köra igång ett färdigt projekt och ett annat att testa ut en ny koppling, så din idé med en steptrafo verkar väl inte fel ändå.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg, när jag letade en passande nättrafo till min darling en stegtrafo:
Bild
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av Honk »

Annars kan du bygga ett enkelt men kraftfullt audioslutsteg för 325VDC som du kopplar till en 1:1 trafo på lämplig effekt.
Sedan matar du effektsteget med volymreglerad sinussignal från en 50Hz Wienbrygga.
Vipps så har du ett 0-100% reglerbart 50Hz växelspänningsaggregat utan en dyr vridtrafolösning.

Vill du glänsa lite så lägger du till en dubbelpot till Wienbryggan som reglerar frekvensen mellan 40-60Hz.
Nu har du ett växelspänningsaggregat som kan mata ut alla spänningar och frekvenser som finns i världen.

PS, 325VDC är inget annat än likriktad och glättad 230VAC, DS
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort ett litet framsteg i min utveckling av stegtransformatorn.

Polskruvarna är nämligen monterade :D

Bifogar bevis.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag monterat en brygga för den högspända DC-matningen samt avsäkrat den separat.

Dels pga platsbrist dels pga att jag inte vill att högspänningen ska "hänga kvar" obelastat så har jag preliminärt valt att inte montera några glättningskondingar. Tanken var annars två 100uF/100V i serie men de borde som sagt ha bleeder-motstånd av fler än en anledning i så fall.

Med pulserande likriktad högspänning är i alla fall så att säga hälften gjort :)

Återstår att se hur jag kommer göra med de gröna polskruvarna. Tanken där var 7V AC-glöd. Men det kräver som sagt ett rätt delikat ingrepp i trafon (handlindning).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag byggt mig en nål.

Här ska det tydligen handlindas :D

MVH/Roger
PS
Jag hoppas nålen inte blev för bred.

Jag har metervis med 1mm emaljerad koppartråd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nålen blev för bred. Fick trimma ner den till 15mm.

Sen gick det utav bara farten :)

Dock visade det sig att Noratel valt klistergummi som rondeller. Mycket jobbigt att få bort samt gick sönder när jag tog bort dom. Men jag hade ett gäng gummirondeller som jag klippte till istället.

Fylld nål gav således 4,3V.

Attans, hade hoppats på åtminstone 7V.

Nu blir det till att räkna pålindat antal varv samt skarva upp till åtminstone 7V.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av Spisblinkaren »

Av ren envishet lindade jag av ännu en nål (och fick då ganska precis fyllt ett lager).

Uut(0)=8,72V

Nu börjar det likna nåt!

Belastat med 11 Ohm fick jag:

U(11 Ohm)=8,52V

Vilket innebär en ström I:

I=0,77A

Inre resistans således lika med

Ri=(8,72-8,52)/(8,52/11)=258 mOhm

Grovt räknat tappar jag alltså 0,2V per Ampere (Imax=3,15A).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av Spisblinkaren »

Honk skrev:Annars kan du bygga ett enkelt men kraftfullt audioslutsteg för 325VDC som du kopplar till en 1:1 trafo på lämplig effekt.
Sedan matar du effektsteget med volymreglerad sinussignal från en 50Hz Wienbrygga.
Vipps så har du ett 0-100% reglerbart 50Hz växelspänningsaggregat utan en dyr vridtrafolösning.

Vill du glänsa lite så lägger du till en dubbelpot till Wienbryggan som reglerar frekvensen mellan 40-60Hz.
Nu har du ett växelspänningsaggregat som kan mata ut alla spänningar och frekvenser som finns i världen.

PS, 325VDC är inget annat än likriktad och glättad 230VAC, DS
När jag först såg denna fantastiska ide' förstog jag den inte riktigt men nu förstår jag. Underbar ide'!

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av stegtransformator

Inlägg av MiaM »

En idé är ju annars att köra lämplig trafo mot en lämplig slit-och-släng-ljudförstärkare som matas med 50Hz, d.v.s. slutsteget behöver inte alls vara för 325V DC.


Vanliga trafos går rätt hyggligt att mata med fasvinkelstyrd triacbaserad "ljusdimmer", och ett (rör)förstärkarbygge där spänningen ändå bara likriktas på sekundärsidan bryr ju sig inte så jättemycket om vågformen, förutom att övertonerna kan ge oönskat brum. Det brummet kan å andra sidan vara bra att upptäcka redan från början, det som gör brummet hörbart lär också vara vad som gör att nätstörningar blir hörbara.
Skriv svar