Bygge av rörslutsteg

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Soundbrigade min vän, du har fel.

50Hz kommer från AC-upphättningen av glöden, 100Hz kommer från helvågslikriktningen.

Nu är det också som så att man kan ha "bådeock" men min helvågslikriktning är så hårt filtrerad att dess rippel dränks.

Jag har alltså bara 50Hz kvar och den kommer ifrån AC-glöden, tro mig.

Så det hjälper alltså inte med hur många drosslar du än slänger in, AC-glöden kommer läcka in i signalvägarna på andra sätt.

Det enda man kan göra är som jag nu avser göra (eller likrikta, vilket ju var enkelt :D )

Samtidigt är jag mycket konfunderad över varför mitt gamla slutsteg inte brummar medans denna nya gör det.

Visst, en lite del av förklaringen är 5ggr feeback på den förra men det förklarar ändå inte hur den kan vara så tyst att man behöver stoppa in huvet i högtalaren för att höra ripplet.

Sen har jag alltså 5 exakt likadana (förutom färgen) enheter som plötsligt alla brummar lite.

Fattar faktiskt ingenting för dom är byggda på EXAKT samma sätt.

Vad ger du mig för det?

MVH/Roger
PS
Jo det finns en liten skillnad, slutrören är annorlunda (gammal: GE 6550, nya: JJ KT88) men jag har provat med andra både drivrör och slutrör och dom "nya" brummar helt enkelt mer av nån anledning. Samtidigt borde man ta hänsyn till högtalares olika verkningsgrad men jag tror inte det är det som är problemet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänk att omotkopplat, Edison Bias och olinjära KT88 kan låta så jävla bra :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Brumtest...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av NULL »

Visade sig att lyten behövde vara på minst 50mF
Borde inte du koppla in en spole innan så värdet på kondensatorn kan minskas?

(Här skulle ett switchat 5V agg sitta som gjuten)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av superx »

Har aldrig haft problem med brum via glöden, så jag har inte funderat på det så mycket, men kan polariteten på glödtråden till slutrören spela roll?

Antar att det är bättre om de är kopplade ur fas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant tanke faktiskt.

Dock tycker jag att samma fas borde ge minst brum då det blir en CM-störning som push-pull cancellerar, men jag vet inte.

Jag tycker fortfarande det är skumt hur min allra första rörförstärkare är tvärtyst samtidigt som de senare byggda (enligt exakt samma schema) brummar mera, så du kan vara nåt på spåren även om jag tror ingångsröret är känsligast och att det är där det händer.

MVH/Roger
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av superx »

Ja, samma fas borde vara bäst naturligtvis! Vet inte hur jag tänkte, men det var vad jag menade.

Håller med, det borde vara första röret som är känsligast. Kanske även relativ fas på glöden mellan de olika rören i försteget kan spela roll. Du får helt enkelt testa alla permutationer av fas och AC/DC för alla rör och återkomma med resultatet! :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast nu har jag bara ett drivrör...

Men jag tycker din ide' är mycket trevlig och intressant, tack!

Ska testa det du säger :)

MVH/Roger
PS
Jag är dock ganska säker på att när det gäller slutrören har jag slaviskt dragit glöden till samma pinnar men jag är inte helt säker.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av superx »

Ja, just det. De två trioderna sitter ju i samma rör. Undrar om vilken halva man tar först spelar roll? Tror dock inte det. Den typen av trioder brukar vara väldigt symetriskt byggda.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Det finns faktiskt en skillnad enligt datablad.

Om man tittar på ECC83 t.ex så är sektionen med de höga pinnarna bäst på att undertrycka brum (påstår Philips iaf).

Så ett drivsteg mha AC-glöd och ECC83 genererar minst brum om de höga pinnarna används först.

Denna skillnad är dock lite klurig att förstå för precis som du säger är röret mycket symmetriskt...

I mitt fall använder jag emellertid en olik dubbeltriod (7247, en 83:a + en 82:a i samma rör) och det högförstärkande ingångsröret ligger visserligen på dom höga pinnarna men jag tror ovanstående inte är riktigt relevant för det röret.

MVH/Roger
PS
Det är lite synd att inte alla rören går på 12.6V för iom att 7247 kan gå på både 12V och 6V så hade man kunnat nyttja simulerad "splittad trafo" genom att jorda mittappen hos 7247 (detta gör jag t.ex i mina försteg och brummet blir anmärkningsvärt litet). Samtidigt är 40R+40R över trafon likvärdigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är slarvig.

Testade nu slutstegen mha RCA nollohmsbyglar jag fick i samband med ett pickup-köp för typ 25 år sedan.

Slutstegen brummar nästan inte alls!

Brummet sitter i försteget och kanske pga Telefunken ECC82.

Eller också finns det jordslingor och/eller är dåligt skärmat men jag tror faktiskt inte det.

Innan min Philips ECC82 slutade fungera hade jag lägre brum, vill jag minnas (men jag är inte helt säker).

Fokus är nu i alla fall skiftad till försteget :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Testa med ett annat rör. Om något är löst i röret kan det dista eller ha annat för sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Mitt Philips distade ju som bekant.

Och mina ECC82 slut :(

Ska köpa ett par JJ ECC82 i veckan, tror jag.

Jag har dock mitt militärspecade 6189W jag skulle kunna låna (försteget står i hyllan).

Men det verkar faktiskt som om Philips är bättre på AC-glödundertryckning än Telefunken.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt mig en "torrdocka" för mina slutsteg.

De andra plåtjiggarna funkar också men denna är smidigare för det är bara att vända rörförstärkaren uppochner i dockan.

Jag sammanfogade emellertid den som den klåpare jag är, sprack överallt.

Började med att skruva med min nya skruvdragare (blev nog lite ivrig) 1cm in från kortsidan och 1cm in från långsidan på 2"6, gissa om det sprack :D

Det sprack även när jag byggde min "koja" så nu torde jag ha lärt mig att nära kortsidor (och långsidor) MÅSTE man borra!

Nåväl, detta är ingen skönhetstävling och grejerna ska bara hänga ihop och funka, vilket dom gör.

Nu är alltså ambitionen att bygga två slutsteg till, jag kommer dock lägga ut ingjutningen av nättoroiderna även om jag hade en plan att först montera toroiderna med lång skruv underifrån och därefter rondell sen en kåpa över alltihopa där då tyvärr en mutter kommer sticka upp vilket blir fult samtidigt som om man knackar på kåpan så kommer det eka ihåligt, jag har inte riktigt bestämt mig men det lutar åt ingjutning även om det kommer kosta lite.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar