Bygge av rörslutsteg

Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Nav »

Du har inte missat min fråga?
Senast redigerad av MadModder 24 januari 2016, 09:15:42, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tog bort ovidkommande dynga
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Tack vare soundbrigades tips har jag lyckats trimma min stärkare från ynka 4W till 14W :D
Du måste, om du nu inte kör helt i klass A, kunna få ut uppemot 50W. I klass A ska du väl kunna få 15-20W. Hur är det med anodspänning och, för att kanske tjata, svinget från drivrören?
Snegla lite på hur andra har gjort. Det är inte helt fel. :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av MadModder »

Nav:
Det är väl alldeles uppenbart att han missat din fråga då hans inlägg kom bara 2 minuter efter ditt, och han började troligen skriva på inlägget innan du skrev ditt, men postade det efter.
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Nav »

Tålamod är inte min starka sida men får arbeta på att få det. Men envishet!!!!! Det är min starka sida.
Nu talade Sou,, om 50 W så rören är säkert 88:or och beklädnaden koppar (vem har tid att vänta i dessa tider då all tid är pengar?)
Senast redigerad av Nav 23 januari 2016, 22:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu kör jag på mina "nya" slutsteg.

Låter asbra :)

Det enda som inte är asbra är brummet, irriterande mycket.

Detta är dock äkta "Knoppson" och inget Williamson-plagiat så amatör som man är får man nog räkna med lite skavanker.

Jag kör dock "simulerad mittapp" 100R+100R när det gäller glöden.

Jag har mätt att ut kommer c.a 10mVpp rippel och då ren 50Hz.

Eftersom det är ren 50Hz så härstammar allt rippel från AC-upphättningen av glöden.

Mina Williamson-stärkare går också på AC-glöd men där är motkopplingen minst 5 ggr medans den i mitt fall är noll.

Detta undertrycker rippel något.

Eftersom glödströmmen är av storleksordningen 4A per mono-enhet så är det inte helt lätt att göra den till DC heller.

Jag lurar dock på detta.

Bifogar bild på uppkopplingen och mitt nya schema :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 24 januari 2016, 19:59:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad ska träpinnarna vara till?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant fråga.

Säg att förstärkarna väger runt 8kg styck, vad händer om jag vänder dom uppochner vilandens på endast slutrören när jag vill trimma eller mäta på dom?

All kraft kommer då samlas kring slutrörens styrtapp som jag av erfarenhet vet ganska lätt kan knäckas.

Med andra ord så går slutrören sönder om dom inte avlastas på något sätt, därav träpinnarna.

Ett tag tänkte jag permanenta något slags T-kors för detta.

Har varit inne på nån kromad sak.

Men detta trä-test visar tydligt att det inte är nåt bra förslag.

Detta mest för att drivröret skyms samtidigt som även likriktarröret skyms.

Så jag kommer använda mina testriggar i framtida versioner, dom funkar alltid (och är avtagbara).

MVH/Roger
PS
Nu är dom dock enkelt uppgraderingsbara eftersom det bara är att vända dom uppochner även om jag är ganska klar med mina uppgraderingar. Lurar dock på DC-glöd för det brummar lite väl mycket i denna omotkopplade variant. Först ska jag dock testa centertappat 10R+10R (300mA) så får vi se om det blir bättre än 100R+100R men det tvivlar jag på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Du ser testriggarna på sidan 7 i denna tråd.

Undrar förresten hur man dirigerar folk till ett visst inlägg i en viss sida i en tråd.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Aha, då förstår jag. Jag skulle nog fundera över någon sorts jigg man fäster när man ska vända på dem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Se som sagt gärna sidan 7 i denna tråd...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Magnus_K »

rogerk8 skrev:Undrar förresten hur man dirigerar folk till ett visst inlägg i en viss sida i en tråd.
Då inläggen inte verkar innehålla ett löpnummer så har jag sett två olika varianter för att lösa det här:
  • 1. Den enklaste men mest omständiga för läsaren:
    • Referera till Sida, Datum och Tid då inlägget gjordes (längst upp till höger i inlägget)
    2. Den lite mer omständiga men ack så smidigt för alla när det är gjort:
    • - Högerklicka på det lilla brevet (se bifogad bild) och välja "Kopiera länkadress" i det inlägg man vill dirigera folk till.
      - I det nya inlägget skriver man tex "här", markerar det ordet, klickar på "URL"-knappen.
      - Nu bör det se ut så här: här
      - Lägg sen till ett = efter första url:et och infoga din tidigare kopierad länk. Så här: [ url=den inklistrade länken ]
      - Det kommer se lite kladdigt ut när du redigerar inlägget men om du förhandsgranskar/postar så kommer det se ut och fungera så här: här
Att länka till något som jag beskriver fungerar inte bara till andra inlägg utan till vilken webbsida som helst.
Länka_till_inlägg.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Magnus_K, nu testar vi lite :)

se här, soundbrigade

MVH/Roger, Datadyslektiker
PS
Det här var skojigt :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Magnus_K »

:bravo: :wink:

På tal om dina stödben så var det väldigt smart att ha vid servicetillfällen.
Själv har jag funderat på någon anordning med två utdragningsbara stänger under skrivbordet men det blir för komplicerat. Bäst lär ju vara att ha lite träpinnar tillgängligt och snickra ihop för just den aktuella designen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu skissat på en metod för aktiv brum-cancellering e.g Active Hum Cancellation, AHC (ANC, kallas det visst inom flygindustrin).

Vad jag gör liknar ANC dvs man tar den kända brumsignalen (i mitt fall uteslutande 50Hz) och adderar den inverterat till signalflödet.

Med rätt nivå på den adderade inverterade signalen så ska brummet kunna balanseras ut.

Detta är i alla fall min förhoppning.

MVH/Roger
PS
Igår skissade jag annars på en desperat seriereglerande krets för 6V/5A. Visade sig att lyten behövde vara på minst 50mF, 10W förlusteffekt hos trissan och därmed kylflänskrav samt helst bara en diods spänningsfall (gärna Schottky, dock 0,6V ändå). Med CFP så skulle en zener kunna vara på 6.8V vilket nästan kompenserar för det bortsedda 2Vf hos bryggan. Det är lite synd att även om halvvågslikriktning kräver dubbel kapacitans för samma rippel så tappar den bara hälften (pga EN Vf) men det blir problem med DC från trafon och därmed mättnad hos densamma. Men vilken klumpig apparat :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den där 50Hz-grejen verkar överflödig. Släng in en drossel till ingångs- och drivsteg för att sila bort 50Hz. Sedan har du ju common mode-rejection i utgångssteget. Har du 50Hz (egentligen 100Hz) på matningen till förstärkaren cancelleras den i utgångstrafon. Det är ju vitsen med PP:
Skriv svar