AF-generator

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: AF-generator

Inlägg av ensten »

Jodå håller koll på den tråden. Trevlig plåt du fått till där. Ska igång så snart pelletsstyrningen är klar med min RIAA.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag hottat upp min 17 år gamla funktionsgenerator med ett par 9V battericlips :)

Har länge varit irriterad på att fästkuddarna inte duger. Så nu när jag byggt en ny funktionsgenerator "vågade" jag skruva isär och uppgradera den gamla.

Funktionsgeneratorn har följande data:

Amplidtud: 0-5V (+2dB för sinus)
Funktion: SQR, TRI, SINE
Range: 1Hz-1,4kHz, 25Hz-23kHz, 125Hz-63kHz
Två filterutgångar (för demonstration av mitt ex-jobb): Kritiskt dämpat (översläng), Butterworth
Två 2,1mm DC-jack för extern supply (9+9V)

Det är mycket roligt att detta smått kaotiska bygge fungerar än idag :)

Bifogar bilder på tingesten.

MVH/Roger
PS Har även satt på ett gäng Dymo-etiketter. Under all denna tid jag använt tingesten lyckades jag nämligen aldrig lära mig vilka reglage som styrde vad, vilket också var rätt irriterande :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag tänkte jag printa ut schemat på min KFG.

Till min förvåning såg jag dock att det inte stämde.

Nåväl, på dom punkter som betyder nåt stämmer det men den roliga THD-finessen fanns inte med.

Så här kommer det kompletta och slutgiltiga schemat.

Mycket nöje!

MVH/Roger
PS
Jag kan inte svära på att den funkar med två 9V-batterier som matning rätt upp och ner också men jag har just en sån variant som faktiskt fungerar vid den låga spänningen. Motståndsvärdena gäller alltså vid +/-15V men var så goda och testa er fram. Jag lovar er att ni kan få den att fungera vid +/-9V :)

Kom ihåg att det är få funktionsgeneratorer som klara av att svepa hela 3 dekader utan omkoppling!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: AF-generator

Inlägg av MiaM »

Det är såklart lätt att vara efterklok men för den där avlånga tvådelade plastlådan hade det kanske gått att få plats med alla reglage på framsidan om en av långsidorna fått vara framsida?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för den roliga ide'n MiaM!

Något sent påtänkt dock :)

Jag tycker personligen KFG är ett roligt koncept men plastlådan jag till slut valde (sidan 3) blev i alla fall inte bra.

Jag tryckte in två pottar (Frequency & Level) och en omkopplare (Type) på fronten "Modell EU" och det blev för tight.

Samma låda men med bara Frequency och Level på fronten (och Type + THD bak) skulle varit bättre.

Baksidan hade då kunna vara exakt lika disponerad och på fronten hade jag fått plats för frekvens-legend skapad i nåt för mig okänt program :)

Det finns också möjligheten att byta låda då dess tiltfiness mest tycks finnas där för syns skull :D

MVH/Roger
PS
Men jag undrar om en portabel +/- 9V-maskin ändå inte är den mest intressanta.

En SE 9V-maskin hade varit ännu mer intressant men jag har börjat inse problematiken på flera plan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu ritat in min funktionsgenerator (KFG) i Eagle och kommer i morgon försöka routa och ta fram Gerber.

Tills dess visar jag schemat.

Skillnaden mellan Eagle-schemat och Paint-schemat är bara nätdelen där min ursprungliga tanke var att nyttja 8V AC/AC-adaptrar jag då hade schysst tillgång till, idag är dock situationen annorlunda då jag har bättre tillgång till 12V AC/AC-adaptrar vilket gör att nån spänningsdubblering inte behövs utan jag kör bara på med ett par 12V-regulatorer istället.

För övrigt är schemat samma.

Jag ville först ha en 19-polig plint för inkoppling av alla potar och omkopplare mm men jag skippar det (lite pga att max polantal i Eagle var 12 samtidigt som mängder med ledningar/ledare skulle behöva dras tvärs över kortet) och kommer köra, liksom i originalet, stiftlister istället.

MVH/Roger
PS
Finns det förresten nåt sätt att om man behöver en mångpolig plint typ klona den testpunkt man vill att plinten ska gå till? Säg t.ex att 1:an ska gå till TP1, kan man på nåt sätt då bara klona TP1 och använda den på två (eller fler ställen) liksom man kan med Vcc/Vss/GND? Schemat blir då mera lättläst även om boarden blir jobbig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kommit såhär långt :)

Routing nästa.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: AF-generator

Inlägg av pstrand »

Lär dig att placera ut komponenterna på ett förnuftigt sätt... (om du ids) så går det bättre, men nu ska jag inte bry mig mer för det skiter ju i :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Färdig :)

Missade monteringshål denna gången men jag tror jag kommer montera kortet på tvären i en slitsad låda för EU-kort ändå.

Blev bra tycker jag, vad tycker ni?

Alla komponenter strikt utplacerade enligt schemat dvs asenkel felsökning, kan det bli bättre? :D

MVH/Roger
PS
Alla "byglingar" är också placerade utanför komponenter (och alltid med två via-hål) samt är antingen vertikala eller horisontella vilket möjliggör enkel fotoresist-användning om man så önskar. Dom är alltså bara horisontella eller vertikala för att lätt kunna synas i den svart-vita layouten, dom har sedan alltid två via-hål för då kan man borra precis där.

Kretsar tycks komplicera routingen, åtminstone om dom inte placeras ut på en enda rad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: AF-generator

Inlägg av danielr112 »

Tittade lite snabbt och de flesta byglingar du lagt som ett andra lager går med bara enkelt handtag flyttas om så du slipper dem...



Antingen flyttar man runt lite eller så utnyttjar du motsånden bättre och drar ledarna under dem.

edit: tittade igen och det känns som om du bara slängt ut dem på måfo utan att försöka få till det. Inte för att vara sådan men det finns flertalet enklare flyttningar man kan göra för att snygga till det.

edit2: Givetvis hade jag inte eagle på denna datorn annars hade jag gärna testat :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej danielr112!

Byglingar är jag extremt intresserad av att få bort, det är ju det som är hela sporten :D

MVH/Roger
PS
Routing mha Eagle är det närmaste PC-spel jag någonsin kommit! Det är asroligt att bara höra ett ping i högtalaren när man routat rätt :D
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: AF-generator

Inlägg av SM6XUN »

Snabba opampar och inga avkopplingskondensatorer i närheten bäddar för självsvängning.
Använd polygon-funktionen för att skapa ett jordplan på båda sidor också.

Se:

edit: AD hade en gullig bild på det där med jordplan :)
Bild

edit igen:
Här är ett exempel på en prototyp jag caddat i Eagle, komponenterna lägger jag ut i "signalflödet" med korta symmetriska signalvägar och utan att dra ledare så nära att oönskad återkoppling uppstår, återigen fyller jordplanet en viktig funktion!
Du ser också de röda avkopplingskondensatorerna i direkt anslutning till IC-socklarna.

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Seriöst!

Orkar du förklara hur man enablar ett jordplan i Eagle Light?

Om det ens går dvs (hört begränsningen med endast två lager, vad nu det innebär).

MVH/Roger
PS
Glöm det, kollar videon istället ;)

Trevlig video, nu har jag ett hum om hur man kan göra och jag tackar dig för detta!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: AF-generator

Inlägg av tecno »

acid_trap.png
Undvik alla såna här ACID TRAPS = inte alls bra för bra produktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AF-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej tack för påpekandet!

Får man fråga varför det kallas ACID TRAPS och varför det inte är så bra?

Lägger det sig extra mycket etsmedel där, eller?

MVH/Roger
Skriv svar