Rörförstärkar-bygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är understundom ganska populärt med grounded-grid-förstärkare:
Typ:
Bild

Egentligen har de flesta "spelare" skapligt hög utspänning, 1-2V och de flesta (rör)förstärkare har skapligt hög ingångskänslighet, 1-2V varför man ofta kör direkt in på slutsteget med bara en pot på ingången. Ett separat linjesteg kan ju å andra sidan vara bra om man har slutsteg som lastar hårt eller man vill vara säker på att man har kräm nog att driva ut slutsteget fullt.
Man kan plocka ihop en enkel anodföljare med 6SN7 eller ECC88. Vill man ha lågspänt är just ECC88 ett bra val liksom ECC85.
Musical Fidelity LS29 är en liten smidig sak: Länk
Blue Velvet använde 6SN7: LÄNK
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Mizzarrogh »

Nu tror jag huggbävern rätade ut en del frågetecken med utförliga och bra svar. :tumupp:
Intressant fö. med dessa Ryska scheman som bryter mot de gängse allmänna uppfattningarna ibland, måste titta mer på priboj stegen och det även om de ligger i en högre skola tycker jag de var utomordentligt intressanta. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej soundbrigade!

Förstår inte riktigt varför allt ska vara så nyskapande nuförtiden. Räcker det inte med att det fungerar?

Efter denna något tykna kommentar skulle jag vilja fråga dig om du vet nån bra databok över europeiska rör.

Min rörbibel heter Essential Characteristics och är utgiven av General Electric.

Problemet med den är att den listar mest utomeuropeiska rör.

Det är således rätt svårt att hitta data på europeiska rör i den.

Jag skulle vilja ha tag på en databok som gör det.

Har du nåt förslag?

Gärna också ett förslag på vart jag kan få tag på en.

Tack!

MVH/Roger
Det är lustigt att du nämner brus. Jag har byggt mina RIAA-steg mha edison-kopplade ECC83 i kaskad. Ena kanalen är helt tyst men den andra brusar något av nån mystisk anledning. Fast det är knappast nåt man hör i soffan :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är hemma på lunch och måste rusa men jag använder ett program - TDSLP - vilket hittar rördata och ekvivalenter. Du hittar det på: http://www.duncanamps.com/. Där finns också ett bra program för att räkna på nätdelar. Har också en rysk bok över en del användbara ryska rör.
Skriver mer ikväll.

Varför ska man då hålla på att labba när det finns massa gamla fina scheman att hugga in på?
Det finns folk som blir blöta i byxorna när de tänker på Quad II eller Dynaco men även om det här inte är billigt kina-junk ska man ändå vara medveten om att dessa gamla trotjänare hade/har sina begränsningar. De, och många andra gamla konstruktioner har skapligt hög distortion, en del brus, begränsad frekvensgång och effekt och så vidare. Många, men inte alla, av dagens rörförstärkare är betydligt "bättre" än gårdagens vilken kan skyllas på många orsaker. Idag betalar folk nästan vad som helst för en förstärkare varför man kan lägga mer pengar på BRA komponenter som transformatorer. Men även kondensatorer och motstånd kan väljas med större omsorg idag.
Sedan var det detta med nya topologier och scheman. Idag hittar man "udda" saker som transformatorlösa slutsteg (OTL), katodkopplade slika (Circlotron - jag har ett par 60W monoblock-circlotroner i garderoben). Man väljer bort vissa sorters rör till förmån för andra "bättre" osv.
Sedan är det ju kul att när man sitter med lödkolv och lite udda rör att prova något som en fantasifull japan har kommit på.
Vi får inte glömma att det fanns massor att testa med rör när transistorerna gjorde sitt intåg på 50- och 60-talen, men att man släppte allt bara för att det dök upp en teknologi som var lågspänd, effektsnål och ganska så sval.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt tips. Jag är dock mest intresserad av trycksaker. Alltså en fysisk bok med rördata över eropeiska rör. Mycket smidigare att ha bredvid sig än nån jäv-la dator. Om du ursäktar språket :-)

När det sedan gäller rörkonstruktioner så håller jag med dig om att man inte behöver uppfinna hjulet på nytt hela tiden. Det finns så många bra konstruktioner från rörens barndom så varför inte använda dom? Fast det är klart att man som konstruktör har ett visst mått av ego och gärna vill lyfta fram vissa kvaliteter. Men det är sällan nödvändigt. Färdiga gamla hederliga konstruktioner finns att tillgå från hyllan. Samtidigt tycker jag att sporten lite är att förenkla redan enkla konstruktioner. När det t.ex gäller mina RIAA-steg så har jag lyckats eliminera allt vad katod-impedanser (och förstärkningen av dess brister) innebär. När man kan göra sådana förenklingar tycker jag det är mycket roligt. Att sen ingen tycker det är en bra ide' skiter jag i så länge jag tycker det låter bra. Och här kommer kontentan. Varför ändra på nåt som låter bra?

Sen vet ju både du och jag att det finns mängder med mer udda rör som fungerar ypperligt i förstärkare. Såsett är det lite tråkigt att t.ex ECC83/12AX7 nästan alltid är den typen av rör som används (och får största gehöret).

Fast å andra sidan är dom lättast att få tag i. Åtminstone vad gäller nytillverkat.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då kan jag inte hjälpa. Misstänker att databöcker är en raritet nuförtiden.

På tal om udda rör, har man inte krav på Wester Electric original eller andra värstingoriginaler kan man definitivt shoppa ryska rör. Vill man göra mig glad, lär man sig vad de ryska bokstäverna heter på latinska ... Jag har handlat en del från en firma som heter Tube-Store och som ligger borta i Ryssland. Bra priser om inte annat.
http://tubes-store.com/
Här hittar man ECL82 för 5 dollar, 6P1P (ungefär 6AQ5) för 2 dollar - tänk en 10W-förstärkare där rören på utgången kostar 8 dollar - runt 50 spänn!!!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Mizzarrogh »

soundbrigade, om det låter intressant kanske det vore läge för sambeställning av olika grejer nästa gång du tänkt skicka efter något?
Är fortfarande intresserad av dedär miniatyrkiten du höll på med ett tag, hur gick det sedan, fick du ordning på den till slut? :)
Vore ju skoj med en äkta tvåkanalare med rör även på utgången (eller ännu roligare OTL med hornhögtalare om det går med begränsad budget) om det gick att få till för billig penning?
Tycker också att de ryska rören är klart underskattade. Vill också tipsa om att det iaf vad gäller mer udda tekniska rör finns mycket kul från Tyskland som ofta håller mycket hög kvalitet och går att få för kaffepengar (iaf de som är väldigt udda som "vanligt folk" inte vet så mycket om) men jag har ej testat i ljudsammanhang ännu. Tycker överlag att rör är underskattade idag för tekniska sammanhang då det ofta är enklare, billigare och betydligt mer robusta lösningar sett till tex peaktoleranser mm. Kort sagt så tål sådana lösningar ofta betydligt mer stryk och är mer driftsäkra än mer moderna lösningar i samma prisklass (ofta kostar nyare lösningar många gånger mer att få till med samma toleranskrav mot teknisk "stryktålighet").

Edit, Tack vare Magnus fick jag också reda på litet mer om exakt varför rören jag och Ensten tänkte bygga med först var svårbyggda även om de troligen fungerar tekniskt. :tumupp: :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av ensten »

Mitt NÄSTA projekt blir nog ett rörslutsteg så även jag är intresserad av att köpa fina NOS-rör om det blir sambeställning. En idé är att vi tillsammans kommer överens om en bra konstruktion, ny eller gammal spelar ingen roll för mig. Det kanske är fler på forumet som skulle vilja in i rörträsket men som tycker att det är svårt att samla ihop rätt delar. Personligen skulle jag tycka att det vore kul om man kunde få tag i ett kit med rör, socklar, motstånd, kondensatorer, transformatorer och eventuellt potentiometrar samt ett bra schema.

Varför inte ett EF-rörsteg?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hustrun har meddelat att jag inte tänker köpa fler rör på ett bra tag ... :vissla: men jag har massor i mina lådor och kan dela med mig av dessa.
Några udda rör som är kul att jobba med och som "vackra" ut och som dessutom inte är dyra är 829 resp 839 (ryska G-29 och G-32). Funkar lite som 6V6 och 6L6. Jag jobbar med 832 för att få till ett stereoslutsteg med två rör varav ett effektrör (832).

Vanliga rör (i väst) heter typiskt EL-nånting, eller 6-en bokstav-6 i USA. Alltså EL36, El84, EL84 ... eller 6A6, 6L6, 6Y6 ... Det finns ryska ekvivalenter till de flesta fast de har lite andra beteckningar och man får kolla runt lite. 6L6 heter 6P3S på ryska och där har jag en variant som heter 6P3S-E. Det är ett snarlikt rör som dock inte tar så mycket anodspänning och saknar den där plastsockeln 6L6 har. Anses annars vara MYCKET bra ur ljudisk synpunkt.
Det finns en serie mindre rör 6N14P, 6N15P, 6N43P (ryska) som är snarlika EL84 och EL846 och anses MYCKET bra också.
Ska du ha lite "smack" ska du titta på GU50, en rysk effektpentod som ger 50-60W i pushpull, eller 10-12W i SingleEnd. Vill du labba har jag några bättre begagnade att bjussa på. Problemet är dess lite speciella sockel men sådana finns billigt på eBläj och i Kina.

Bilder!!!!!
Bild

6P3S-E
Bild

832
Bild

829:
Bild



4P1L är ett lite halvudda rör med potential:
Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ursäkta språket, men fy fan vad häftiga rör!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nånting man fullständigt borde glömma bort när det gäller häftiga rörkonstruktioner är möjligheten att tjäna pengar på konstruktionen. Eller ens att kunna upprepa konstruktionen.

För när man gör det så kan man bygga hur häftiga rörkonstruktioner som helst!

Och bra blir det!!

Låt fantasin skena och bygg på!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Är jag förresten helt felunderättad om 6C33 är/var ett rör som satt i Sovjetiska MIG-plan tills väldigt nyligen?

Jag har sett data på dessa rör (med en anodresistans på enbart runt 100 Ohm!) där de har specats till exempel antalet G som de tål. För att inte tala om EMP...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

ensten skrev:Mitt NÄSTA projekt blir nog ett rörslutsteg så även jag är intresserad av att köpa fina NOS-rör om det blir sambeställning. En idé är att vi tillsammans kommer överens om en bra konstruktion, ny eller gammal spelar ingen roll för mig. Det kanske är fler på forumet som skulle vilja in i rörträsket men som tycker att det är svårt att samla ihop rätt delar. Personligen skulle jag tycka att det vore kul om man kunde få tag i ett kit med rör, socklar, motstånd, kondensatorer, transformatorer och eventuellt potentiometrar samt ett bra schema.

Varför inte ett EF-rörsteg?
Hej ensten!

Jag tycker du ska bygga slutsteget med 807:or. Mycket enkla, billiga och lättillgängliga rör.

Min favoritdesign är, som du vet, Williamson.

Men om du bara vill ha ut bra ljud med lite distorsion (rördist är mycket mysigt) så skulle du kunna hoppa över push-pull drivsteget och bara använda tre rör per kanal. Jag skulle inte rekommendera det men det är trots allt så man gör i triodkonstruktioner som 300B. Dvs man nyttjar bara så mycket förstärkning som är nödvändigt för att få ut effekten. Men 807 är i triodkoppling inte världens mest linjära rör (som 300B och 845 är) så du kommer drabbas av lite distorsion. Men det är sällan katastrofalt om ens hörbart.

807 är ett roligt rör med dess toppanod som i audiofilsammanhang är helt förkastligt för att det inte ser "snyggt ut".

Men det är ett rör som jag garanterar dig låter mycket bra!

Jag skulle dock rekommendera Williamson's koppling enligt tidigare tråd.

Detta för att lite (i mitt fall bara 5ggr/14dB) återkoppling tar bort alla olinjäriteter hos både 807 och trafo.

Men du gör som du vill.

Ett drivrör och två 807:or i push-pull kommer ge dig minst 15 Watt i klass A vilket är mer än du kan spela i en lägenhet utan att grannarna kommer att klaga!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Mizzarrogh »

rogerk8 skrev:Är jag förresten helt felunderättad om 6C33 är/var ett rör som satt i Sovjetiska MIG-plan tills väldigt nyligen?

Jag har sett data på dessa rör (med en anodresistans på enbart runt 100 Ohm!) där de har specats till exempel antalet G som de tål. För att inte tala om EMP...

MVH/Roger
Men till de som även orkar läsa svaret (Viss sarkasm... Not to offend... :) ) så,
Jepp, det var för visso såvitt jag förstått mer eller mindre ett militärt universalrör men det användes tidigare (iaf såvitt jag gissar kanske till och med en bit in på 80 talet) bland annat i en del radarutrustning i MIG planen.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Electricguy »

829B är ett snyggt rör! Jag testade att bygga ett försteg med ett sånt rör för ett tag sen.. Men det ville inte funka alls. Antar att 115V anod är lite i underkant..
Skriv svar