Rörförstärkar-bygge

MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av MiaM »

soundbrigade skrev:BILD 1
OBS att nån lustigkurre har ritat fel färger på motstånden, kan vara bra att veta...
ensten skrev:Jag har 6 stycken PCL82
Skillnaden är väl främst matningen av glödströmmen, där P-rören normalt används så att man seriekopplar alla glödtrådarna och i slutänden använder ett lämpligt motstånd mot en högre spänning för att få rätt ström.
kkj skrev:men här har jag tre seriekopplade 60W lampor för julstämning i garaget/pysselrummet.]
Om de där lamphållarna är så gamla som de ser ut (och inte något nyproducerat som ska se gammalt ut) så se upp med att de har klart sämre isolering än moderna lamphållare. Minsta lilla tråd som lossar kan lägga sig mot skalet och göra allt strömförande. Jag skulle nog dra med en skyddsjord ifall jag skulle använda det där i ett rum som inte har vanliga ojordade vägguttag...

(Ja, sen verkar ju dragavlastningarna lysa med sin frånvaro, och man får inte använda bara innerledaren från lampsladd utan ledningarna ska vara dubbelisolerade o.s.v.)
Användarvisningsbild
kkj
Inlägg: 84
Blev medlem: 27 november 2012, 21:01:37

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av kkj »

Om de där lamphållarna är så gamla som de ser ut (och inte något nyproducerat som ska se gammalt ut) så se upp med att de har klart sämre isolering än moderna lamphållare. Minsta lilla tråd som lossar kan lägga sig mot skalet och göra allt strömförande. Jag skulle nog dra med en skyddsjord ifall jag skulle använda det där i ett rum som inte har vanliga ojordade vägguttag...

(Ja, sen verkar ju dragavlastningarna lysa med sin frånvaro, och man får inte använda bara innerledaren från lampsladd utan ledningarna ska vara dubbelisolerade o.s.v.)
Ja, får endast skötas av innehavaren!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Mizzarrogh »

Inte för att kasta smuts på någon eller så utan endast av nyfikenhet på förekommen orsak, men det låter ju då av Mias beskrivning att döma som att PCL82 möjligen är lättare att labba med (iaf finner jag det möjligen vara en tilltalande lösning att göra som hon säger om rören är avsedda för det om det betyder att man då blir friare i valet av trafo (kliar i fingrarna att labba om man kan göra som jag tänker just nu om inte annat), eller har jag mizztolkat saken komplett nu?)?
Hursomhaver så ligger numera ett par av dessa på mitt skrivbord (Tack Ensten!!) som jag tänkte mig annars skulle bli grunden för ett förstabygge för att lära (+ att jag känner för att designa något kul nu när han berättat om sitt projekt). :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att välja PCL-varianten för ECL gör man i princip att ett skäl, priset. Ofta är allströmsrören (där har jag nog lite fel; allströmsrören heter nog någomet med U ... UCL) billigare. Däremot är det lättare att köra med 6V-rör eftersom dedikerade nättrafar har 6V-uttag.

Ska man köpa standardrör är det, för övrigt, en god idé att kolla ekvivalenter.
ECC83 heter 12AX7på amerikanska; 12---därför att det har 12V-matning av glöden (egentligen 2x6V). Det finns en variant som heter 6AX7 med 6V-matning (2x3V) som kostar betydligt mindre därför att den är udda. Sedan finns ett koppel av industri- och datavarianter som emellanåt anses vara bättre (ljudmässigt) som 5751, 6681, 7729 och andra. Rörbeteckningar med fyra siffror är för industrityper.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

ensten skrev:Jag har 6 stycken PCL82 och i bifogad PDF så verkar det vara ytterst små skillnader:
ECL82.pdf
Hur bra funkar det röret i en audioförstärkare?

Edit: särskrivning
Hej ensten!

Jag har tittat mer i databladet för dina fina rör.

Trioddelen är asläckert linjär och fin!

Funderar på om du kanske har en skivspelare?

I så fall har jag caddat ihop ett förslag till nytta för dina fina rör.

Jag såg nu nämligen att förstärkningsfaktorn hos trioddelen var så hög som 70.

Detta betyder att du kan bygga dig ett RIAA-steg om du vill. Se bifogad bild.

Jag har tagit hänsyn till att utgångsimpedansen måste minskas på nåt sätt (pga kabelkapacitanser).

Detta kan du faktiskt göra med pentoddelen.

I schemat jag bifogar är pentoden triodkopplad.

Jag är dock inte hundra procent säker på hur det går med supressorns kroniska förbindelse med katoden, men jag tror du får en sedvanlig triod-funktion. Data dock okänt. Men allt som behövs för att driva kablar är egentligen lite 1/gm...

Lycka till!

MVH/Roger
PS
Återkom gärna om du har några frågor. Jag har liksom bara skissat...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av ensten »

Ohhh Tack så mycket! Ett av mina projekt är faktiskt ett RIAA-steg och det kanske vore ett bra projekt detta.

Ska titta på schemat lite mer noggrant och återkommer säkert med frågor.

@Mizzarogh - Varsågod! Och tack för kaffet och det andra (svartekbitarna till exempel)!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av ensten »

Ok här kommer de första frågorna (jag är inte så van att läsa rörscheman):

Det står PCL82:1a, PCL82:2a och PCL82:2b.
Om jag har fattat det rätt betyder det att två rör är ritade men att man delat upp dom på ritningen för att få det mer läsbart, men jag får det inte att stämma i det här fallet.

Fyrkanten som det står RIAA i, vad är det?

Vad skulle det behövas för transformator och hur skulle den i så fall kopplas in?

Edit: Till den som vill svara på dessa frågor - så vore det bra om de hamnar i min egna projekttråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63485
Senast redigerad av ensten 3 januari 2013, 22:47:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Mizzarrogh »

Går det att stryka ett rör om man bara har två att utgå från utan problem (mer än den tappade uteffekten)?

Funderar, om man inte använder skivspelare om man kan ha det som pre amp mellan tex datorn och ett äldre transistorsteg (jag vet att det borde vara tvärtom men jag är för närvarande hänvisad till det jag har hemma men tänkte man iaf borde få litet fin rörklang på det hela så) som jag har sedan tidigare för att få upp effekt till utkanalerna?

Jag är också intresserad av trafos av samma orsak som Ensten (eftersom jag bygger parralellt under hand man får tag på delar). 8)

Edit, Huggbäver eller någon, vet någon var man kan hitta lämpliga socklar till dessa?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av ensten »

Såg att det finns att tillgå från aliexpress exempelvis dessa:
http://www.aliexpress.com/item/10pcs-ce ... 76778.html

Samköp Mizzarrogh? 17USD för 10 stycken (116,- enl Forex.se) inkl. frakt

Edit: Hmm kanske läge att skapa en egen projekttråd istället för att spamma sönder den här.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, gör det!
Jag återkommer när jag läst länken ordentligt. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hold youir horses, grabbar! Den sockeln passar bara ett fåtal (effekt)rör av typen EL504/509/519.

En synpunkt jag har är att ECC83 inte är världens bästa, inte ens världens näst bästa, småsignalrör. Hög förstärkning, hög utimpedans och bristande linjäritet gör att det måste motkopplas hårt vilket ger hårt ljud, fasdistortioner och annat skit. Trioddelen i ECL82/86 råkar vara en slik triod.
Rör som funkar bättre är 6SN7, 6SL7, ECC82, Ecc88.

Nu hamnar man med en ECC83 men googla på Remus. Det finns förresten en rörförförstärkartråd på forumet:Rörförsteg på EF
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

ensten skrev:Ok här kommer de första frågorna (jag är inte så van att läsa rörscheman):

Det står PCL82:1a, PCL82:2a och PCL82:2b.
Om jag har fattat det rätt betyder det att två rör är ritade men att man delat upp dom på ritningen för att få det mer läsbart, men jag får det inte att stämma i det här fallet.

Fyrkanten som det står RIAA i, vad är det?

Vad skulle det behövas för transformator och hur skulle den i så fall kopplas in?

Edit: Till den som vill svara på dessa frågor - så vore det bra om de hamnar i min egna projekttråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63485
Hej ensten!

Vad är det du inte får att stämma? Jag har benämnt trioddelen för "a" och pentoddelen för "b". Enligt schemat behövs sen två rör, 1 och 2...

Fyrkanten står för det passiva RIAA-korrektionsfiltret som du måste ha för att inte allt ska låta galet. Jag har i bifogad ritning nu ritat ut de komponenter som behövs. Du kan få de exakta värdena om du bestämmer dig för att bygga steget.

Jag har också bemödat mig med att cadda en nätdel. TR1 kan lämpligtvis bytas mot en väggvårta.

I schemat i övrigt har jag ritat in en del approximativa komponenter. Jag har bl.a valt ett anodmotstånd, Ra, på lika med det interna dynamiska motståndet, rp hos röret. På detta sätt får man nämligen halva my som förstärkning från varje steg.

Glödspänningen, Vh, är satt till 15V istället för det formella 16V. I praktiken spelar detta ingen roll.

Kanske att katodföljaren bestående av pentoddelen hos det andra röret borde jobba med en något högre ström men jag tror faktiskt detta kan fungera ändå.

Lycka till!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Hold youir horses, grabbar! Den sockeln passar bara ett fåtal (effekt)rör av typen EL504/509/519.

En synpunkt jag har är att ECC83 inte är världens bästa, inte ens världens näst bästa, småsignalrör. Hög förstärkning, hög utimpedans och bristande linjäritet gör att det måste motkopplas hårt vilket ger hårt ljud, fasdistortioner och annat skit. Trioddelen i ECL82/86 råkar vara en slik triod.
Rör som funkar bättre är 6SN7, 6SL7, ECC82, Ecc88.

Nu hamnar man med en ECC83 men googla på Remus. Det finns förresten en rörförförstärkartråd på forumet:Rörförsteg på EF
Du kan inte jämföra ECC83 med ECC82. Dom är gjorda för helt olika applikationer.

Jag håller dessutom inte med dig om att ECC83 lider av bristande linjäritet. Den är väl kanske inte världens bästa men inte behövs det en massa motkoppling...

Så när det gäller hög förstärkning (<100) regerar ECC83 även om 7025 kanske är en aning bättre. Jag kan hålla med om att 6SL7 är ett underskattat rör i detta sammanhang. Av nån konstig/korrekt anledning har jag aldrig använt det i högförstärkarapplikationer. Men jag har ett gäng :-)

Går man däremot ner på lägre förstärkning (<20) så tycker jag att 6SN7 är överlägset alla rör. Det formellt ekvivalenta ECC82 är ett skämt vad beträffar linjäritet och användbarhet!

F.ö gillar jag oktaler bättre än novaler. Speciellt i slutstegskopplingar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Idag är det knappt något rör som är speciellt ämnad för en speciell applikation. Det byggs förförstärkare av 6AS7, det byggs slutsteg av spänningsstabilisatorer och högfrekvensrör osv.
Vad som är det stora problemet med RIAA-steg är den stora skillnad i förstärkning mellan lågfrekventa toner och högfrekventa. Traditionellt förstärkte man insignalen från pickupen rejält och dämpade sedan ut diskanten, antingen genom återkoppling eller genom passivt/passiva filter som dämpar HF.
Problemen ligger i att man dels måste upp med förstärkningen och därför tvingas använda rör som låter illa men som har hög förstärkning som ECC83, dels att man ofta har problem med brus; man skulle kunna använda pentoder vilka har hög förstärkning, men de brusar. varianten är att använda "bra" pentoder som EF86 eller 6SJ7 och triodkoppla dem. Man kan också investera i gamla tyska C3g/C3m - trioder som var tillverkade för att brusa minimalt och med extra lång drifttid.

Typiskt RIAA-steg med passiv dämpning (*):
Bild

Typiskt RIAA-steg med återkoppling (*):
Bild

Mer som kuriosa, ett RIAA- och linjesteg konstruerat av en av Rysslands bästa konstruktörer. Här kommer man runt en del problem genom att använda positiv återkoppling, dvs man förstärker just låga frekvenser (*):
Bild

(*) Notera att scheman är bara exempel på olika topologier. Dock vill jag hissa det tredje schemat såsom varande inte så lite spännande och nyskapande.Rören är ett EF86 och ett 6N6P, det senare analogt ECC99 = E182CC.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörförstärkar-bygge

Inlägg av Mizzarrogh »

Tack! Jag är personligen mer intresserad av linjärförstärkare just nu (men Ensten önskade ett till skivspelaren vad jag förstod så det kunde ju vara intressant att höra synpunkter från er som kan mer om skillnaderna när man bygger med rör :) ) även om vi också rotade fram några skivspelare idag och kör original LP skivor med Jimi Hendrix på Sonabriggen som är från samma tid just nu. 8)
Skriv svar