Temperaturmätare medels diod

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Temperaturmätare medels NTC & EPROM

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Det är intressant att Bhiab har den i metallkapsel, gissar att TO39 innebär åtta ben :)

Jag tycker att LM324 är bland världens bästa OP så länge frekvensen inte är för hög.

Det finns mycket få OP som klarar CM range ända ner till Vss samtidigt som få OP klarar av att leverera 10mA eller mer faktiskt.

Jag har nog sagt det förut men jag tycker OP är kalas för DC och lite till, för AF suger ALLA OP dock, dom hör inte hemma i HiFi pga av all onödig motkoppling :)

Fick ett erbjudande från TI för några månader sedan om att få köpa fraktfritt från deras lager, tänkte köpt 100st LM324 men "kupongen" hann utgå :(

Nån dag ska jag ändå köpa 100st LM324 :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Temperaturmätare medels NTC & EPROM

Inlägg av opampen »

Hej!

Ja, det är åtta pinnar på den i metallkåpa!

Håller inte riktigt med dig om att op inte funkar i HI-FI. Visst det finns dom op som är direkt olämpliga. Men däremot t.ex. OPA2134 (OPA134 är singel) håller mycket hög kvalitet, mycket låg dist. lågt brus och snabb. Visst blir det hård återkoppling men behöver inte alltid betyda några stor problem. Det beror mycket i övrigt på hur konstruktionen görs. Men visst jag är medveten om detta fenomen (problem) och vet också att detta har diskuterats mycket bland audio folk m.fl. ända sedan 70-talet. Men på den tiden var op.kretsar inte lika utvecklade som dom nya som har kommit på senare år. Men det är lite olika skolar här vilket jag respekterar!

Däremot håller jag med dig om att op-kretsar är direkt olämpliga i HF/RF-sammanhang!

LM324 är en mycket bra op som du säger! Tycker du ska slå till för det kan löna sig att ha ett litet lager. Tror dock inte att den kommer att upphöra eller så men ändå...

Har bittert fått erfara att det var en op som jag labbade mycket med för ett antal år sedan och plötligt försvann den från marknaden. Visst klart jag kunde hitta en ersättare men just denna hade jag labbat med och kunde den mycket väl! Där skulle jag haft ett lager och kunna plocka av!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av Spisblinkaren »

Laddar upp en layout sen anser jag det här projektet vara färdigplanerat.

Jag borde dock provbygga för lutningen hos överföringsfunktionen (aka derivatan) är lite osäker.

Det hade varit kul att provbygga på spikplatta, eventuellt med hjälp av små byggbara kopplingsdäck från Kjell.

Fast jag känner mig ganska säker på att det fungerar (tar nog fram tio PCB först), dessutom är det lite knöligt med stimuli.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av rikkitikkitavi »

LM35 har funnits sedan hedenhös, såg den i någon appnötbok från National printad på 80-talet. Den var dyrare förr. Köpte en för CSN pengar på Elfa i mitten av 90 talet för drygt en femtiolapp, före mums.

Har en hög As35, generisk kopia, kan ha varit från Sodjan, kan ha varit tradera, kan ha varit båda för några tior.

Så länge det behövs en linjär tempgivare med analog utspänningen finns den kvar, även om marknaden minskar. Annars köp en livstidsförbrukning, det gjorde jag...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av Spisblinkaren »

Jaså du, har den funnits så länge?

Ja då blir den väl inte obsolet i första taget :)

Fast jag gillar min diodvariant som jag kommit på "helt själv" :D

MVH/Roger
PS
Jag skulle tippa att hela schemat inklusive LM324 lär gå på ungefär 10 spänn beroende på kvantitet, bra mycket mer lärorikt en en färdig givare i alla fall :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av rikkitikkitavi »

Bygg en linjärisering till en PT100, det har jag gjort.

4 trådar, max fel 0,1grader inom spannet - 50 till 200 grader. Några OPs och sedan helt obskyra motståndsvärden, skapade med fasta värden och trimpotar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag känner igen PT100.

Jag tror att mitt gamla jobb gjorde så och hade en korrektionstabell i processorn.

Minns att jag studerade PT100 men kommer inte ihåg ett skit.

PT100=PTC?

MVH/Roger
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av rikkitikkitavi »

Resistanstermometer av platina.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av Spisblinkaren »

Dum fråga, varför är det så bra? :)

Annat än att Platina är en ädelmetall :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av opampen »

Den har hög nogranhet!

Den finns i lite olika utföranden. Med olika temperaturområden, 0-200, -40-250, 50-150 grader. Titta gärna på Elfa.

Så här stror det om PT100:

BESKRIVNING:

For precision temperature sensing, nothing beats a Platinum RTD. Resistance temperature detectors (RTDs) are temperature sensors that contain a resistor that changes resistance value as its temperature changes, basically a kind of thermistor. In this sensor, the resistor is actually a small strip of Platinum with a resistance of 100 ohms at 0°C, thus the name PT100. Compared to most NTC/PTC thermistors, the PT type of RTD is much most stable and precise (but also more expensive) PT100’s have been used for many years to measure temperature in laboratory and industrial processes, and have developed a reputation for accuracy (better than thermocouples), repeatability, and stability.

This high-temperature PT100 sensor is equipped with an stainless steel shield is good for up to 550°C.

PT100 features:

Based on resistance measurement principles
Resistor material is Platinum with a value of 100 ohm at temperature 0°C
Platinum has a positive resistance temperature factor; resistance increases with rising temperature
Resistance variation is a function of temperature: 0.385O/°C nominal
High accuracy and stability compared to thermocouples, silicon-based temperature sensors, or thermistors
Each sensor comes with three wires. Two of the wires connect to either side of the platinum resistor like you’d expect. The third wire is also connected to one end of the PT100. If your RTD amplifier supports 3-wire sensors, it will drive the resistor with the first two wires, and measure the voltage differences so that it can subtract any voltage drop from the wires. If your RTD amplifier only has 2-wire support simply leave the third wire disconnected.

Cable specs:

Stainless steel tube: 4mm diameter by ~30mm long (size of stainless steel capsule may vary!)
Cable is approx 1m / 100cm long
Contains a PT100 temperature sensor
Three wires with terminal prong ends
PT100 technical specs:

Usable temperature range: -200 to 550°C (-328°F to +1,022°F)
Uses 3-wire interface
±0.5°C Accuracy from -10°C to +85°C
Product Weight: 19.3g / 0.7oz
Senast redigerad av opampen 14 januari 2021, 00:42:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av 4kTRB »

Texas har lagt ned energi på en hel app. Note om diodtemperaturmätning. https://www.google.com/url?q=https://w ... TqWL3PnA3
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för en trevlig länk!

Jag tankade genast ner pdf till mitt stick för utprintning i morgon.

Detta intresserar mig, undrar hur nära jag är en fungerande temperaturmätare medels diod? :)

MVH/Roger
PS
opampen, jag svarar dig i morgon för det är dags för kvällsvard nu :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag vet inte varför du har snurrat in på en diod, den har bara bra noggranhet över ett begränsat temperaturområde. -2mV/C är inte

Vill du räkna och hålla på med analogelektronik, ta en PT100, finns billiga sensorkroppar på Elfa för några tior i klass A eller 1/B din, dvs felet är < 0,5 C absolut 0-100C.

Det finns mycket skrivet om hur man linjäriserar dess resistansvar över ett brett temperaturintervall. Här är en enkel:
https://www.ti.com/lit/an/slyt442/slyt4 ... e.com%252F

Krävs lite matte men inte oöverstigligt, du gillar ju formler och kan kanske hitta på en egen krets?

Tyvärr är nog inte LM324 upp for the task så att säga bara. Du kan behöva en lite mer precisions OP.

Annars gör en kopia av LM35 :)

https://wiki.eprolabs.com/index.php?tit ... ensor_LM35

Står beskrivet om dess interna funktioner.

mvh Rickard
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av 4kTRB »

Testade formlerna i TI:s app. -40 till +40, 0V till -1V.
Blir riktigt bra även med en billig OP som samtidigt får samma temperatur.
DTM_LT_Sch_000.png
DTM_LT_Trace_000.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Temperaturmätare medels diod

Inlägg av Spisblinkaren »

rikkitikkitavi skrev: 15 januari 2021, 10:29:04 Jag vet inte varför du har snurrat in på en diod, den har bara bra noggranhet över ett begränsat temperaturområde. -2mV/C är inte

Vill du räkna och hålla på med analogelektronik, ta en PT100, finns billiga sensorkroppar på Elfa för några tior i klass A eller 1/B din, dvs felet är < 0,5 C absolut 0-100C.

Det finns mycket skrivet om hur man linjäriserar dess resistansvar över ett brett temperaturintervall. Här är en enkel:
https://www.ti.com/lit/an/slyt442/slyt4 ... e.com%252F

Krävs lite matte men inte oöverstigligt, du gillar ju formler och kan kanske hitta på en egen krets?

Tyvärr är nog inte LM324 upp for the task så att säga bara. Du kan behöva en lite mer precisions OP.

Annars gör en kopia av LM35 :)

https://wiki.eprolabs.com/index.php?tit ... ensor_LM35

Står beskrivet om dess interna funktioner.

mvh Rickard
Läser vetgirigt vad du skriver!

Men här:
Tyvärr är nog inte LM324 upp for the task så att säga bara. Du kan behöva en lite mer precisions OP.
vet du nog inte vad du snackar om för en slingförstärkning på i runda tal 100dB lär ge tillräcklig DC-precision.

Personligen hävdar jag att typ det enda OP är bra på är DC-applikationer, i AF-sammanhang suger dom pga av all fullständigt onödig motkoppling :)

MVH/Roger
Skriv svar