Simulering av Ystad fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har fått en till trevlig beställning av en kille i Ystad.

Ystad fyr är dock släckt så jag hittar inga data på fyr.org.

Tänkte ett tag att jag kanske kunde återuppliva den men personen som vill ha fyrsimuleringen tycks älska Måseskär fyr (KMF).

Detta passar mig mycket bra för jag har lite slarvat bort värdena till Måseskär fyr och just nu höftar jag bara till.

Ska alltså bli kul att trimma in den ordentligt.

Efter nyliga Hanö fyr så är jag i alla fall lite varm i kläderna.

MVH/Roger
PS
Även om uppdragsgivaren inte begär det kan det vara intressant vilken karaktäristik Ystad fyr hade. Sodjan kanske vet? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av MadModder »

Inte? Det finns ju historia om den (eller de)
https://fyr.org/wiki/index.php/Ystad
Lite knepigt att följa historien, men den äldsta byggd av trä verkar ha haft ett fast sken bara? Den är inte bara släckt, utan borta, utbytt mot en av järn 1866. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder men det var den sidan jag hittade och klassade som "inga data".

Ibland är jag lite duktig på datorer i alla fall :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag påbörjat bygget av en ny Måseskär-simulering (personen som beställt är nöjd med det).

Jag har monterat alla motstånd, dioder och transistorn.

Återstår lite plintar, kondingar och luftbyggen förutom borrning och uppmärkning av låda, naturligtvis.

Jag har bestämt mig för att ta 500 spänn för detta bygge.

Vill personen inte betala så kan hen bygga själv (allt relevant finns på forumet).

Jag vill tjäna lite pengar på alla mina ideer, ett dylikt bygge går loss på minst 300 spänn i material och minst 3 arbetstimmar (innan skapelseprocessen är slipad).

Tycker inte det är orimligt att ta 100 spänn per timme för det var vad jag som nyexad civilingengör fick (gillar lärlingslön dock för då kan man ju inget).

Så arbete plus material går på 600 spänn och jag vill ha 500 spänn för annars åker simuleringen in i köksfönstret och den Måseskär-fyr jag ändå tänkt köpa till mig själv.

MVH/Roger
PS
Hanö fyr var ett helt annat scenario för killens farsa hade jobbat som fyrmästare i just den fyren. Att nån som typ bara bor vid kusten och har en fyr i närheten gärna skulle vilja ha en fyrsimulering kan jag lätt förstå men digniteten hos själva grejen är nåt helt annat för här snackar vi "bara" konsument :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har reviderat lite tilltänkta priser, speciellt arbetstiden har jag minskat ner till en tredjedel av vad jag först skattade.

Tycker nu att 500 spänn är lagom.

Samtidigt som det INTE är lagom utan för dyrt.

Jag tror inte jag kan få Flaggskeppet att köpa in fyrsimulatorer för 500 spänn till fyrar som ibland inte kostar mer än 150 spänn.

Jag måste ner i typ 150 spänn om det skall vara intressant.

Så jag har blivit att tänka på min kinespolare för kanske han kan fixa så att rubbet bara kostar säg 50 spänn att bygga varvid jag i alla fall tjänar 100 spänn per styck.

Det är för små pengar MEN det finns många fyrar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Klas-Kenny »

Ska det bli billigt att tillverka så rita om kortet till att enbart använda ytmonterade komponenter så det enkelt kan köras i en pick and place.

Sen kan du säkert hitta någon kines som kör upp ett gäng kort för ganska små pengar.

En bonus är att du kan göra om kortet till att bli väldigt litet, vilket antagligen passar betydligt bättre i många modellfyrar.

Dock risk att du tvingas köpa hem förhållandevis många på en gång för att inte ställkostnaden ska äta upp det låga priset.
Vilket såklart innebär att du kan bli stående med ett gäng ifall du sen inte får dem sålda. :)

En fundering dock, tror du verkligen att Flaggskeppet vill köpa in lösa "simulatorer"? Vem ska bygga in dem i fyrarna?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Palle500 »

Är väl fyrvaktarn som bygger in modulerna?
Skall dom bli kommersiellt gångbara så måste samma kort vara enkelt konfiguerbart för många olika fyrar utan att köparen behöver löda och köpa div motstånd. Automatiskt tändas vid mörker som en riktig fyr. Troligen batteridrift utan byte typ varje halvår.
Tror mera på att sälja färdiga fyrar med inbyggt fyrlyse. Men kundkretsen är nog på utdöende. Dagens sjöfarare kör med GPS, ekolod m.m fyrar är nog mera nödlösning när det andra har gått sönder. Så dom som vill ha "Ystad fyr" är nog av nostalgiska skäl sedan ett för länge sedan avslutat marint arbete?
Sen har vi ju kundkretsen som gillar modellbygge men saknar elektronikkunskaper att bygga eget fyrlyse.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Klas-Kenny skrev: 2 januari 2021, 10:16:16 Ska det bli billigt att tillverka så rita om kortet till att enbart använda ytmonterade komponenter så det enkelt kan köras i en pick and place.

Sen kan du säkert hitta någon kines som kör upp ett gäng kort för ganska små pengar.

En bonus är att du kan göra om kortet till att bli väldigt litet, vilket antagligen passar betydligt bättre i många modellfyrar.

Dock risk att du tvingas köpa hem förhållandevis många på en gång för att inte ställkostnaden ska äta upp det låga priset.
Vilket såklart innebär att du kan bli stående med ett gäng ifall du sen inte får dem sålda. :)

En fundering dock, tror du verkligen att Flaggskeppet vill köpa in lösa "simulatorer"? Vem ska bygga in dem i fyrarna?
Jag både gillar och inte gillar detta tips :)

Jag gillar det för att det skär kostnader men jag ogillar det för bygget blir pilligt och tråkigt (om man inte lägger ut det).

Avskyr SMD-komponenter, har jobbat alles för mycket med 0603 och mindre :)

De är inte till för folk med ostadig hand kan jag meddela.

De är inte till för människor överhuvudtaget.

De är till för pygméer :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av carpelux »

Pygméer är människor.

Roger, ska du förverkliga dina tankar på att tjäna lite pengar på din hobbyverksamhet så får du nog bita i det sura äpplet och inse nödvändigheten i att rationalisera och förenkla produktionen, och då är det SMD som gäller, vad man än månde tycka om det.

Idag är det enkelt och billigt att få mönsterkort i små serier tillverkade och även få dem monterade med komponenter. Jag har köpt en del från JLCPCB och vi pratar om kostnad under tusenlappen i batcher om 25, då inkluderat pcb, komponenter, montering och frakt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack carpelux för ditt meddelande, mycket intressant!

Däremot tycker jag nog att ni ibland är lite torra på det här bygget, fattade du helt seriöst inte skämtet? :)

MVH/Roger
PS
Jag glömmer aldrig hur du tipsade mig om AL-tejp för jordplan-bygge på trä-chassin. Jag är dig stort tack skyldig för det för det är nåt jag nyttjat många gånger dom senaste åren. Lite fascinerande är att Biltemas AL-tejp tom har ledande klister så man kan tejpa upp hur stora jordplan som helst :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt på vad Ni så trevligt sagt.

Jag skattar att med era tacksamma tips så kan jag komma ner i en total kort & montage-kostnad på säg 25 spänn.

Då har jag tagit med alla SMD-komponenter för säg en tia (och tänkt aningen kvantitativt).

Jag har däremot inte tagit med lådan och vad den kostar att preparera.

MEN med ett tillräckligt litet kort så behövs ingen låda, man kan limma den under fyrarna och bara ha nån on-board liten strömbrytare för ON.

Verkar alltså som om fyrsimulatorn kan bli att kosta 25 spänn bara.

MEN såvitt jag vet finns inga SMD-trafos :D

Så trafon kommer att kosta i alla fall 100 spänn (måttlig kvantitet).

Men då är vi nere i 125 spänn före eventuellt egen arbeststid som att själv bestycka korten.

250 ut till kund tycker jag då blir lagom både vad geller min förtjänst och vad folk behöver betala.

Alternativt levererar man utan AC/AC-adapter men det suger lika mycket som dom företag som levererar utan batterier så det tänker jag inte göra :)

MVH/Roger
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Fortran »

Varför tror du att du behöver en transformator för 100kr?
En kondensator och en resistor kan göra samma jobb.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant, stort tack!

En sak jag tidigt noterat är att 10mA är typ vad som går DC-mässigt, pulsar nog 50mA men det är under så korta tider som säg 50ms och med tiotal sekunder emellan så nej, jag gissar att strömförbruktingen ligger på absolut max 10mA.

Eftersom detta inte behöver vara pet-säkert (eventuell kan man gjuta in grejerna) och jag bara behöver 10mA, då kan man tänka sig att man har en resistor och en diod i serie med en kondensator rätt över nätet.

Ena sidan är då slupmässigt N (som kan tolkas GND) medans andra sidan är slumpmässigt L :)

Jag behöver en Zener över kondingen också, 10V är lagom.

0,5W-zenern behöver 5mA, (325V-10Vz)/(5mA+10mA)=21k~22k/5W.

Tillåtet rippel: 1Vpp

Halvvågslikriktning ger 20ms för kondingen att laddas.

Detta ger min konding: 200u~220u/10V (ty sitter över zenern).

Blev det här rätt? :)

MVH/Roger
PS
Vi är knappt uppe i 50 spänn nu :)
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Fortran »

Du behöver en X2 kondning och lite beräkningar på det. Googla på "transformerless power supply".
Jag hade dock byggt den annorlunda än vad du är inne på.

Jag hade helt klart valt att använda en billig microcontroller och ha alla blinkmönster i mjukvaran.
En switch för att välja mönster. (hex eller dip, ungefär samma pris)
Jag hade absolut valt att köra den på batteri av säkerhetsskäl. Och som du säkert lärt dig av din spisblinkare så kan man få en LED att blinka ganska många gånger på ett batteri.

Lite snabb överhandsräkning säger mig att du bör kunna få ihop en fyrsimulator för runt 10kr i komponenter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Ystad fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är mycket intressant.

Jag hänger mest på för att inte vara obstinat eller otacksam, tycker om kommunikation och då vill man inte vara för "divig" :)

Jag vägrar konsekvent uC så det alternativet går bort :)

Men att som du säger faktiskt satsa på batteridrift är en en mycket bra idé för du påminner mig ju tom så charmigt om min spisblinkare som jag fick att blinka i ett halvår med ett alkaliskt 9V-batteri vilket jag tyckte var coolt (men MadModder har slagit mig med råge ty han är uppe i 5 år, fast inte med bara två trissor då :) ).

Och ärligt tror jag inte medelströmmmen (dc) ens är 10mA, kan vara så lite som 1mA trots peakar på runt 50mA hos LED, som jag sa.

Det skulle tom kunna vara en sport att slipa på hur mycket LED verkligen måste lysa i tid för att ge ett fyrlikt blänk, det senaste jag byggde (Hanö) blev lite som att skjuta från höften samtidigt som jag aldrig riktigt gillade själva blänket.

Man kan liksom laborera med både peakström (Ip) och tid (Tp).

MVH/Roger
Skriv svar