Simulering av Hanö fyr

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45170
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av TomasL »

Koppla skopet direkt på din lampa/led, finns inget behov av fototrissor eller liknande.
5s/div, beroende på hur många Div dit skop har, så blir det åtminstone runt30- 50s, eller så.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Tanken med fototrissan var att man kan se ljusstyrkan som resultat av stigtiden. Men det kanske är en snabb fyrkantsvåg? jag trodde att fyrar gav en svagt stigande ljusintensitet?
Trodde att Roger hade ett digital skåp. Hur som, du kan ju enkelt mäta tiden för 10 perioder med en sekundvisare, så som jag skrev?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Du missförstod, jag tog max tidbas X10DIV dvs jag kan inte detektera saker som händer för tider >5s.

Fast å andra sidan kan jag det för jag har "X10 MAG" också.

Men att sitta där och avvakta dessa blippar på säg minst 1s/blänk eller 13s/period det kommer bara ge precision om jag lyckas trigga rätt.

När det gäller VLF-signaler är inte det alltid så lätt har jag märkt.

MEN jag kapitulerar i att jag faktiskt har en analog "klocka" redan :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev: 31 oktober 2020, 22:44:25 Tanken med fototrissan var att man kan se ljusstyrkan som resultat av stigtiden. Men det kanske är en snabb fyrkantsvåg? jag trodde att fyrar gav en svagt stigande ljusintensitet?
Trodde att Roger hade ett digital skåp. Hur som, du kan ju enkelt mäta tiden för 10 perioder med en sekundvisare, så som jag skrev?
Jag tycker ditt tips med att mäta tiden för 10 perioder och dela med 10 är klockren, Palle500!

Det är ju så man gör om man vill få ett mer riktigt svar.

Problemet är väl mest att jag inte har nåt att mäta med samtidigt som TomasL's förslag med att mäta "med datorn" helt enkelt inte fungerar, jag har visserligen en laptop jag kör på men på min lilla labbänk i sovrummet finns ingen plats för en laptop.

Annars vet väl alla att datorer klarar allt?

Klumpiga är dom dock nästan jämt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45170
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av TomasL »

Palle500 skrev: 31 oktober 2020, 22:44:25 Tanken med fototrissan var att man kan se ljusstyrkan som resultat av stigtiden. Men det kanske är en snabb fyrkantsvåg? jag trodde att fyrar gav en svagt stigande ljusintensitet?
Normalt inte, så det är rätt ointressant.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar ett foto på den mer eller mindre färdiga KHF.

Fotot kommer sparas i projektmappen så att jag har lite av vad man kan kalla mall att gå efter nästa gång.

Nästa steg blir att borra Hammond-lådan.

MVH/Roger
PS
Bifogar också en video på hur systemet beter sig vid spänningspåslag, jag kommer inte vidta några åtgärder för detta stabiliserar sig samtidigt som jag tror det beror på att C7/8 är urladdad vid spänningspåslag vilket gör utgången på G1 hög som då enablar G2 att svänga blänk-mässigt. Så idealt skulle man behöva se till så att C7/8 började med att vara uppladdade för då kan det inte blänka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Enligt din förra video så är periodtiden 11,6 sek. Mätt i std programmet "Movie Maker" i Windows.
Första blinket kommer vid 2,8 sek och nästa sekvens vid 14,4 sek.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av rvl »

rogerk8 skrev: 31 oktober 2020, 22:27:53 Såg du inte att jag laddat upp videos?
Jovisst såg jag, ATT du laddat upp en video, men orkade jag ladda ned den..?
Men nu hade nån annan "mätt" på videon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev: 2 november 2020, 09:44:37 Enligt din förra video så är periodtiden 11,6 sek. Mätt i std programmet "Movie Maker" i Windows.
Första blinket kommer vid 2,8 sek och nästa sekvens vid 14,4 sek.
Jag tackar för detta!

Jag gillar verkligen hur du försöker hjälpa mig, stort tack!

Jag ser dock två problem.

Intressant att periodtiden är 11,6s och eftersom jag nyttjar extra diod så kan jag ställa "alla blänk"-tiden separat från "dödtiden".

Men att här bara öka dödtiden kan bli lite fel för nåt jag inte lyckats träffa tycker jag är periodtiden för varje blänk.

Teoretiskt ska det tydligen vara 0,7s+0,7s vad jag har förstått men jag tvivlar på att jag har det pga att blänket drar ut i tid jämfört med släkt.

Så, utifrån video, hur tycker Ni jag ska göra?

Ska jag bara öka dödtiden med 13,5/11,6 eller ska jag finjustera blänkningarna istället?

13,5/11,6=+16% är enkelt att fixa, blänken har sin periodtid och är mindre enkelt att ändra.

MVH/Roger
PS
Bifogar nytt schema, att nyttja diod åt "varje håll" hos G1 är mycket smidigare än att sätta tiderna mha parallell-kombination åt ena hållet men inte åt andra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Hoppas få lite tid i morgon kväll att mäta mer saker på din video.
Tyvärr så måste även jag hålla med Roger att vissa program är bara för dåliga.
Just detta "movie maker" som jag inte brytt mig om tidigare, saknar att man kan förflytta sig relativt exakt med piltangenterna. utan man måste greppa med musen och dra i scrollbaren för att scrolla bildsekvenserna. Mycket tidsödande sätt att flytta med precision via musen!
Kanske laddar ned ett bättre program för att mäta enklare. Men det är lite svårt att veta var man skall mäta då ljuset har en flack stigtid. Kan nog bero på att kameran överexponeras av lysdioden?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kikat och timat lite i videon.

Blänk-tiderna är inte bra.

Alla tre blänken avklas under ungefär 1s vad det verkar.

Idealt skall dom avklaras under 2*0,7*3~4s.

Enligt coola Palle500 har jag nu 11,6s som total periodtid, vi säger 12s för enkelhets skull.

Om man då ökar blänk-tiden från 1s till 4s så tillkommer 3s till periodtiden och vi är uppe i 12+3=15s.

Pesonligen tycker jag total periodtid är viktigast så om vi istället avrundar Ttot till 11,5 och dubblar T(blänken) så hamnar jag på 11,5+2=13,5s.

Så den totala blänk-tiden behöver dubblas, teoretiskt är det enkelt men i praktiken är det lite lurigt för även om ena dioden hos G1 sätter totala blänk-tiden så måste själva blänk-tiden justeras också (G2).

MVH/Roger
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Jag har försökt att mäta via videofilmen men det är svårt. Bäst är nog om du kopplar upp skåpet och mäter. Men skumma tider är det.
Sekunder in i filmen avrundat till en decimal.
2,8 tänds
3,5 släcks = tänd 0,7 sek

3,7 tänds = släckt 0,2 sek
4,1 släcks = tänd 0,4 sek

4,4 tänds = släckt 0,3 sek
4,8 släcks = tänd 0,4 sek

total tändperiod = 4,8 - 2,8 = 2 sek
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket engagemang!

Jag tackar för detta!

Ikväll tror jag dock att jag fått till det, nya värden alltså (speciellt på blänken och den tid blänken totalt tar).

Bifogar video.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Kollade lite i sista filmen.är ju bättre men som sagt mät med skåpet och periodtiden 17sek är ju även för lång.

sek från start av filmen
5,9 tänds
6,5 släcks = tänd 0,6 sek

7,1 tänds = släckt i 0,6 sek
7,8 släcks = tänd 0,7 sek

8,4 tänds = släckt i 0,6 sek
9,1 släcks = tänd 0,7 sek

total tändperiod = 9,1 - 5,9 = 3,2 sek

nästa ekvens

19,7 tänds = släckt 10,6 sek
20,3 släcks = tänd 0,6 sek

20,9 tänds = släckt i 0,6 sek
21,6 släcks = tänd 0,7 sek

22,2 tänds = släckt i 0,6 sek
22,9 släcks = tänd 0,7 sek

total tändperiod = 22,9 - 19,7 = 3,2 sek

total periodtid = 22,9 - 5,9 = 17,0 sek
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad du är snäll som ansträger dig så!

Stort tack!

Ikväll gjorde jag ett "brutalt" ingrepp, jag slängde in två dioder för själva flashern (G2) och jag tyckte det blev bättre.

Verkar som om man måste hålla nere tiden för blänkandet/blänkperiod jämfört med tiden för släckt/blänkperiod, tror detta beror på att blänket är lite utsmetat i tid.

Nu tycker jag blänk-biten funkar, nu gäller det bara att ställa in periodtiden för alltihopa.

Jag tycker dock att summa blänkperiod är en aning för kort, önskvärt är (0,7s+0,7s)*3~4,2s.

Fast jag tycker jag har det nu, bifogar video.

Förutom totaltiden, alltså.

MVH/Roger
PS
Bifogar slutgiltigt schema och min senaste video.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar