Simulering av Hanö fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Simulering av Hanö fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått ett litet uppdrag från en kille som önskar att jag simulerar Hanö Fyr vilket jag fattat finns på Gotland.

Jag har letat fram min ritning över min senaste simulering (Måseskär fyr) och studerat den.

Känner mig nu ganska säker på hur "min" krets fungerar.

Idag är schemat rätt kladdigt men jag avser förtydliga det.

Listar på skoj fyrkaraktäristik hos de fyrar jag redan gjort samt den fyr (Hanö) jag kommer göra:
Hanö: Fl(3) W 13,5s
Vinga: Fl(2) W 30s
Måseskär: Fl(3) WRG 30s

WRG står för White-Red-Green men påverkar inte det elektriska, dock kan WRG eventuellt betyda "ledfyr" men då gissar jag bara.

Fl står för antalet blixtrar per period, blixtrarna (OCH mellanrummet) tycks vara runt 0,7s som standard

s-beteckningen står sen för periodtiden (sekunder).

Jag har nu all information jag behöver och avser ta tag i det här asap.

MVH/Roger
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Hanö fyr finns inte på Gotland.
Snarare utanför Sölvesborg i hanöbukten.
Kan inte bifoga bilder längre. Är väl något med Tapatalk...
https://www.visitblekinge.se/boka/se-go ... -fyr/karta

Edit
Hittade en länk till Eniro sjökort som @sodjan lagt in tidigare i denna tråd. Så här har du allt om Hanö fyr och där säger det
Hanö: Fl(3) W 12s 23M mot det vi tidigare hittat på WEBen
Hanö: Fl(3) W 13,5s (felaktigt?)
https://kartor.eniro.se/m/gQnp0
https://fyr.org/wiki/index.php/Han%C3%B6
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Där ser man vad man kan om geografi :)

Fast ärligt talat skiter jag i vart fyren ligger, jag är bara intresserad av att hjälpa folk att få till deras blinkmönster.

MVH/Roger
PS
Personen har själv angett 13,5s som periodtid så jag kommer köra på det, sen satsar jag också friskt på att blixtarna är symmetriska vad gäller on/off dvs blixtperoiodtiden är 0,7s+0,7s där 0,7s sägs vara standard. Denna insikt förenklar sedan E Kafemans fina schema något men jag kommer cadda för asymmetri ändå för det är lättare att inte montera komponenter än att bygga i luften.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu preliminärskissat på en ritning som jag kallat KMF som i Måseskär Fyr, egentligen borde jag kalla konstruktionen för nåt annat men iom förra KMF-konstruktionen från E Kafeman så kan jag simulera godtyckligt antal-blixtrande fyrar och därför blir KMF den grundläggande konstruktionen.

Jag har kikat lite på supply till min KMF, tidigare byggde jag den delen i luften (tvådioder, en zener, ett motstånd och en konding) men nu avser jag ta fram ett nytt kort och det blir då rätt käckt att ha supply ombord istället.

Står dock i valet och kvalet mellan två varianter där det ena är "pk" medans det andra är roligt och jag tjänar två komponenter, jag tror dock jag ska köra med riktig regulator även om strömförbrukningen är löjligt låg vilket gör att regs egentligen inte behövs.

MVH/Roger
PS
När jag bestämt mig för typ av supply så kommer jag cadda fram en layout också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu bestämt mig för supplymetod och tagit fram en layout mycket baserad på aktiv layout (e.g nuvarande KVF_A-PCB).

Detta räcker för mig.

Dock har jag några KVF_A-kort kvar som jag måste förbruka, fast innan dom är slut hoppas jag på att ha KMF_B-kort framme, det är inte nödvändigt för godtyckliga Fl-fyrar men det underlättar lite pga att jag slipper bygga i luften.

MVH/Roger
PS
KMF_B kommer av att KVF_A är meckigt ombyggd till KMF_A, det är alltså en konstruktion som släppts aktivt, då stegas revisionen upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu preliminärt klar med bygget av "KHM" dvs Hanö Fyr.

Jag tänker spänningssätta och mäta i morgon.

Jag har höftat till med tidskonstanter enligt T=RC men genom att kika i datablad för 4093 så är T snarare runt 1,3RC dvs mina uträknade tidskonstanter kommer vara något för små VILKET dock passar galant med efterföljande parrallellkopplande :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kopplat in matning ikväll.

Det blinkar men det blinkar inte rätt.

Dessutom är bakgrundsbelysningen för stark, byter 100k över trissan mot 1M i morgon (bestäms av typ av LED egentligen).

Tiderna stämmer inte men jag kom på ett trick, jag kör dubbla dioder över G1 för att på så sätt unikt kunna styra Tupp och Tur, just nu styrs den ena av en parallellkoppling av motstånden vilket funkar men är onekligen osmidigt.

G2 verkar sedan tugga på lite för snabbt, jag har satt T=RC men 4093 har T~1,3RC vid 12V, samtidigt tycker jag det blinkar lite för fort så jag ska öka tidskonstanten för flashningarna något (från 6k8 till 10k, tänkte jag).

Kul att det blinkar i alla fall :)

MVH/Roger
PS
Eventuellt kommer en video på detta första försök, fast det är knappt jag klarar 6MB så att jag kan ladda upp till forumet (iom att jag inte kommer åt tuben längre).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag trimmat lite.

Beslöt mig för att trimma om och nyttja dubbla dioder, mycket enklare att sätta Tupp (tiden för att släppa fram blänk) och Tur (tiden då det ska vara släckt) då.

Jag blev att uppleva att första blänket var "trögare" än dom andra två och beslöt för att prova Kafeman-tricket med diod också.

Då blev alla tre blänken att se likadana ut, jag tror det beror på att blänk-kondingen inte var riktigt urladdad när kommandot för första blänket kom.

Nu har jag bara ett problem, jag äger inget tidtagarur för jag avskyr modern teknik (utom min kära 12-åriga gamla Bettan till dator förstås :) ).

Såg ett analogt tidtagarur på Conrad men det kostade runt 800 spänn och det har jag inte råd med.

Letade efter ett tidtagarur i min nyligen köpta primitiva Alcatel knapptelefon (köpt för 200 spänn på Teknikmagasinet) men nåt sånt fanns inte.

Nu vat jag inte riktigt vad jag ska tiden med för kruxet är att man aldrig riktigt kan veta när blänket kommer så jag måste ha ett tidtagarur.

Jag är helt såld på primitiv teknik så en vacker dag kommer jag nog faktiskt köpa stoppuret :)

MVH/Roger
PS
För blir inte alla touchknappar och menyer i en smartfåne rätt ocharmiga i längden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 30 oktober 2020, 21:29:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av TomasL »

Detta kanske hjälper dig ( har inte testat själv)
http://www.xnotestopwatch.com/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Tomas men jag tycker att saker som kan lösas analogt SKA lösas analogt, kan det inte lösas analogt så visst, lös det digitalt då då.

Så att nyttja ett stoppur digitalt är bara löjligt anser jag, om det inte vore för den rätt löjliga kostnaden då alltså :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av TomasL »

Ja, den digitala versionen kostar ju liksom ingenting, förutom några Joule i energi för nedladdningen.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av rvl »

Har du film på blänken, så går det ja att räkna hur många filmrutor ett blänk (eller tiden mellan blänken) tar, genom att stega fram filmen ruta för ruta. (Eller se på tidsstämplarna i nåt vettigt videoediteringsprogram.) Manuell tidtagning medför några tiondels sekunders onoggrannhet, men det duger väl i och för sig.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

En fototrissa och ett oscilloskop?
Du kan ju sätta en mössa över fyrdioden ihop med fototransistorn så blir det lättare att detektera ljusblixtarna.
Edit
Är det det långa tidsintervallet mellan blinken typ 13 sekunder du vill mäta? Så kör du med en vanlig klockas sekundvisare och mäter typ tiden för 10 sekvenser (ca 130 sek) och delar med 10 så har du en hygglig periodtidmätning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilka genier det finns på forumet :)

Fototrissa plus LED.

Fast erkänn att detta bara funkar för kortare tider, mitt fina Kenwood analoga oscilloskops tidbas är på max 5s.

De korta blixtrarna (c.a 0,7s) kan detekteras men 13s kan inte detekteras.

Tycker det är knepigt hur analoga stoppur kan kosta 800 spänn :humm:

MVH/Roger
PS
I den senaste videon ser faktiskt tiderna ut att stämma åtminstone hyfsat bra, periodtiden verkar i alla fall vara runt 13s men inte ens när det är inspelat tycker jag man kan se det ordentligt, fast jag suger på datorer :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev: 30 oktober 2020, 22:46:24 Har du film på blänken, så går det ja att räkna hur många filmrutor ett blänk (eller tiden mellan blänken) tar, genom att stega fram filmen ruta för ruta. (Eller se på tidsstämplarna i nåt vettigt videoediteringsprogram.) Manuell tidtagning medför några tiondels sekunders onoggrannhet, men det duger väl i och för sig.
Såg du inte att jag laddat upp videos?

Den senaste gäller.

MVH/Roger
Skriv svar