Simulering av Hanö fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ser nu av videon att jag ligger ungefär 3dB för högt i släck-tid

Så som jag konfirerat alltihop så blir det enkelt att byta 220k-motståndet mot ett 150k-motstånd även om det kommer att bli precis.

Blänken är aningen korta men jag gillar dom, total periodtid för alla 3 blänk är också en aning kort (uppskattar 3s isf 4,2s) men jag kommer strunta i det för första blänket mha Kafeman-dioden är det som "styr" och jag kan inte göra nåt åt det (om jag inte modifierar själva blänkkretsen vilket jag inte vill).

I morgon kommer jag byta dödtids-motståndet på 220k till 150k och hoppas jag träffa bättre (får totalt T på runt 16s nu).

Tycker det viktigaste är att träffa periodtiden hyfsat exakt.

MVH/Roger
PS
Om T(släckt) ungefär är 10s då är det konstigt att T=220k*200uF=RC=44s när T(4093, 9V) uppenbarligen bara är ~10s :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag chansar att jag är färdig med dimensioneringen och laddar upp en förhoppningsvis sista video.

MV/Roger
PS
Knepigt hur liten videon plötsligt är datamässigt, det är ju samma tider jag spelar in nu som förut. Undrar om det har att göra med att jag släckte ner allt nu?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Ja det blinkar fint men inte som en fyr skall göra.
Tänd endast i ca 0,1 sekund mot rätta tiden på 0,7 sek
Sen släckt i 0,9 sek mot rätt värde 0,7 sek
Periodtid 15,5 sek verkar bra om jag nu minns vilken fyr du har valt.

sek från start av filmen "Dscn5968.mov"

9,43 tänds
9,53 släcks = tänd 0,1 sek

10,43 tänds = släckt i 0,9 sek
10,53 släcks = tänd 0,1 sek

11,43 tänds = släckt i 0,9 sek
11,53 släcks = tänd 0,1 sek

total tändperiod = 11,53 - 9,43 = 2,10 sek

nästa sekvens

22,83 tänds = släckt 10,6 sek
20,93 släcks = tänd 0,1 sek

23,83 tänds = släckt i 0,9 sek
23,93 släcks = tänd 0,1 sek

24,83 tänds = släckt i 0,9 sek
24,93 släcks = tänd 0,1 sek

total tändperiod = 24,93 - 22,83 = 2,10 sek

total periodtid = 24,93 - 9,43 = 15,50 sek

Edit
Var ju Hanö fyr du simulerar och den har karaktären:
Fl (3) W 13,5s 23,5M enlig fyrwikin
https://fyr.org/wiki/index.php/Han%C3%B6

Fl (3) W 12s 23M enligt eniro sjökort
Senast redigerad av Palle500 8 november 2020, 20:11:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av AndLi »

Tänk vad enkelt det varit med wn uC baserad lösning! :)

Men det verkar ju helt klart mer av en utmaning att bygga det analogt ... tur det inte ska massproduceras mtp toleranser i olika komponenter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev: 8 november 2020, 20:11:27 Ja det blinkar fint men inte som en fyr skall göra.
Tänd endast i ca 0,1 sekund mot rätta tiden på 0,7 sek
Sen släckt i 0,9 sek mot rätt värde 0,7 sek
Periodtid 15,5 sek verkar bra om jag nu minns vilken fyr du har valt.

sek från start av filmen "Dscn5968.mov"

9,43 tänds
9,53 släcks = tänd 0,1 sek

10,43 tänds = släckt i 0,9 sek
10,53 släcks = tänd 0,1 sek

11,43 tänds = släckt i 0,9 sek
11,53 släcks = tänd 0,1 sek

total tändperiod = 11,53 - 9,43 = 2,10 sek

nästa sekvens

22,83 tänds = släckt 10,6 sek
20,93 släcks = tänd 0,1 sek

23,83 tänds = släckt i 0,9 sek
23,93 släcks = tänd 0,1 sek

24,83 tänds = släckt i 0,9 sek
24,93 släcks = tänd 0,1 sek

total tändperiod = 24,93 - 22,83 = 2,10 sek

total periodtid = 24,93 - 9,43 = 15,50 sek

Edit
Var ju Hanö fyr du simulerar och den har karaktären:
Fl (3) W 13,5s 23,5M enlig fyrwikin
https://fyr.org/wiki/index.php/Han%C3%B6

Fl (3) W 12s 23M enligt eniro sjökort
Stort tack för ditt mätande!

Jag trodde jag var klar men du sågar på ett vänligt sätt det.

Jag gillar konstruktionen och dess underbara uC-befriade enkelhet men har som sagt inte kommit på den själv (det gjorde E Kafeman).

Folk av idag kan inte tänka bortanför microprocessorer, denna krets löser precis allt om man bara tänker och trimmar lite.

Tiderna är dock spänningsberoende pga att hysteresen är det men jag kommer köra med 9V-batteri alternativ AC-vårta (och 10Vz), får då ett spann på 6-10V.

Det basala i blänket kommer av blänkkretsen (till höger) och inte av G1&G2, så det verkar som om jag behöver se över den vilket är både synd och konstigt för jag har byggt två olika fyrsimuleringar innan (Måseskär och Vinga) men eventuellt har jag missat nåt värde här.

MVH/Roger
PS
En uC skulle inte kunna ge samma fina blänk ty den är bara töntigt digital :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Skrev faktisk en kodsnutt till en Arduini klon från Adafruit Trinket m0 som har en inbyggd högintensitets RGB-LED som blinkar så fint allt enligt sjökortets angivelser.
Fl (3) W 12s 23M
Synd att Roger verkar ha förbjudit bilder? Berodde på Tapatalk!
Men en länk finns
https://www.electrokit.com/en/product/a ... rinket-m0/

Koden är typ så här
while( true ) {
for(x=0; x<3; x++) {
Led on
Delay 0,7
Led off
Delay 0,7
}
Delay(12-(3x1,4))
}
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 8 november 2020, 20:43:11, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Förbjudit bilder, vad menar du?

Jag tror mig förresten kommit på problemet.

R3 bör eventuellt ökas för den tömmer C3 och stoppar således blänket lite tidigt kanske.

MVH/Roger
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

Vet inte varför jag inte kan bifoga bilder i dina trådar via TapaTalk fungerar på andra ställen!
Men fungerar bra via web-browser som du ser. Trodde du hittat en inställning att inlägg inte får innehålla bilder.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

I så fall har jag hittat den inställningen väldigt ofrivilligt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Klas-Kenny »

rogerk8 skrev: 8 november 2020, 20:39:28 En uC skulle inte kunna ge samma fina blänk ty den är bara töntigt digital :)
Nja, PWM är den enkla lösningen på just det. :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

en video.
Enkelt program som kan utökas med ramp för tänd och släckt.
Hanö Fyr fl(3) 12s
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Kunde inte se den med min gamla VLC men tack ändå!

Jag har dock lyckats att "korrekt" simulera både Måseskärs Fyr och Vinga Fyr så ärligt men tack, jag behöver inga "programmässiga" korrigeringar.

För att bli tuff så tycker jag det är rätt sorgligt hur man alltid tar till uC även i mycket enkla situationer som tandborstar och rinnande blinkers, lägg av :)

Den här snillrika pseudodigitala Kafeman-lösningen funkar alldeles utmärkt, gäller "bara" att fatta hur den fungerar när man får problem.

Idag tror jag, efter mycket tänkande, att jag fått lite grepp om denna samtidigt mycket enkla (till skillnad från 1 miljon transistorer i en uC) konstruktion.

Jag verkar mest fått fatt i en extra känslig LED så när jag drog ner på strömmen till LED så lös det mer fyrlikt, tycker jag.

Kanske inte perfekt fyrlikt men bättre än tidigare då den mest var på/av.

Nu har den en knick i belysningen som kan tänkas motsvara när svepet möter skeppet från en väldigt svag bakgrundsbelysning.

Jag gillar dig skarpt Palle500 och hoppas du inte tar illa upp av ovanstående samtidigt som jag uppsakttar dina mätningar och det jobb du lägger ner, tack!

Med utgångspunkt från dina senaste mätningar har jag nu korrigerat blänken så att alla tre ser ut att vara lika långa och dom är nu i alla fall >0,1s.

Kom annars på nåt intrikat, Kafeman-dioden (D3) behöver ett seriemotstånd som jag tror (obs) gör så att laddning/urladdning av C2 typ startar mitt i hysteresen, kör man ren Kafeman-diod så börjar C2 med att vara fullständigt urtladdat och det verkar innebära att det första blänket blir kortare.

Så D3 är nu seriekopplat med 33k där R2A och R2B är samma (20k) vilket spänningsdelningsmässigt mässigt gör att C2 börjar något över Vdd/2.

Jag känner mig hyfsat nöjd med nuvarande, vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Jag kan inte låta bli att irritera mig över denna uC-hysteri som råder idag, folk kan ju för fasen inte elektronik längre! Kommer ihåg en ung kille på jobbet som vände på en avancerad motorstyrning och sa "vart är processorn", suck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag cementerar nu konstruktionen till bifogat schema (och ovanstående senaste video).

Jag har på sluttammpen mest testat 6-10V och jag fick justera något samtidigt som första blänket vid 6V (urladdat 9V) inte har samma längd men jag är nöjd med att antal blänk ändå stämmer.

Så såhär kommer jag skicka den till Anders.

Hammond-lådan är borrad så i morgon kommer jag bara dubbelchecka komponentvärdena så att jag skrivit rätt i bifogat.png.

Efter det monterar jag kortet i lådan och alla reglage, batterihållare samt bygger en primitiv 10V-supply.

Därefter är jag klar.

MVH/Roger
PS
Är inte jättenöjd med blänket som ändå finns där. Mätte idag med skåpet och det ser kalas ut för först rampas det långsamt upp till typ 5V sen när blänket kommer så peakas det kortvarigt 10V in till basen på trissan. Att det inte blir större kontraster än i videon ovan förvånar mig ty strömmen går från typ 2mA till 12mA och det är en effektökning på 36ggr, ändå lyser LED rätt lika. Skumt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av AndLi »

Man väljer uc baserade lösningar i ķommersiella produkter för att de är robustare och billigare.

Säg att vi ska tillverka 10 000 fyrar om dan. Ska du trimma in varje enhet för variationen i de analoga komponenterna? Vad kostar inte trimpottar ? Och testtiden?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Palle500 »

@Roger att jag la in en enkel mikrodatorlösning var bara för att visa att man kan konstruera saker på olika sätt. Var inte menat att du skulle använda denna lösning.
Du gillar ju att fundera och testa olika diskreta lösningar, vilket är helt rätt. Detta är ju din hobby och en stor del av utmaningen är ju att klura ut hur det fungerar och hur man förändrar fyrkaraktären via nya komponentvärden.
Att säga att du skall använda en mikrodator är ju som att säga åt en som gillar att lösa korsord att leta på nätet där finns det redan en lösning på ditt korsord. Då är ju hobbyn att lösa korsord liksom redan förstörd :-)
Sen att om man kommersiellt skulle valt en datorlösning är ju beroende på andra aspekter, såsom lönsamhet, massproduktion, utvecklingstid etc.
Är ju lite som det klassiska talesättet vad är viktigast.
Resan eller målet?
Skriv svar