Logaritmisk drivning av panelinstrument

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Logaritmisk drivning av panelinstrument

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag är nybörjare på det här med log/exp (i praktiken i alla fall) men jag har försökt knåpa ihop nåt som kan komprimera ihop ett spänningsspann motsvarande [1m;1]V för det är det spannet som min preliminära frekvensräknare (KFC) ger som analog utsignal och denna signal motsvaras antingen av [1;1k]Hz eller [1k;1M]Hz beroende på område (i båda fallen handlar det dock om samma spänningsområde där frekvensområdet indikeras av två lysdioder modell HF/LF).

Idén att nyttja en diod kommer från lite studier angående min RMS-mätare (KRM) som jag jobbar på, jag har sedan en preliminär lösning där spannet [1m;1]V (dvs en kvot på 1000) komprimeras till [1;180] dvs en kvot på 180 där jag precis märkt att principiell max "dynamik" i en avläsning av en analog skala är 100ggr, värden mindre än typ 1/100 av maxutslag går inte att urskilja.

Fast detta är ingen absolut begränsning så 1/180 kan gå att utläsa.

Vad värre är att skalan då blir logaritmisk för hur skall jag kunna rita en ny sådan (vissa panelinstrument tillåter dock att man byter bakgrund).

Jag tycker det är en kul idé, elektroniken kan i alla fall inte bli enklare :D

YD1150 & opampen, vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Logaritmisk drivning av panelinstrument

Inlägg av xxargs »

Det som brukar vara svårt när man bygger eget med diskreta komponenter i jämförelse med färdiga chip för samma funktion - är temperaturkompensering, dvs. att resulterande visning av ett ingående värde inte varierar för mycket på visaren/utgången när temperaturen i rummet varierar mycket.