Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev: 10 september 2020, 22:14:40 Hej!

Tänkte på förstärkarna du nämnde! Det går ju utmärkt att använda det gamla kortet du har där. Men som tidigare sagt är det viktigt att få ned bruset och där kan BC 550C brusa något mindre. Men pröva med BF245 får du se om det funkar annars kan du ju alltid byte senare.
Avkoppla + matningen med en 100µF parallellt med en 50-100nF konding!

Tänk också på att hålla konstruktionen så "ren" som möjligt! Använd bara dom två förstärkare trissorna och ta bort det här differential steget på utgången som du tydligen tänk för något annat? Lika så peek detektorn. I alla fall så länga du provar ut lösningen sen kan du ju alltid lägga till annat efteråt när du ser att det fungera! Bara lite tips på vägen!

Roligt med scopet att du har fått ordning på den ena kanalen i alla fall

Häller med dig! Gillar också dom här riktig fina vrid omkopplarna! Det är en viss känsla i dom!

Jag har två scope ett från början av 80-talet (PM3207, 15MHz) med vanliga vrid omkopplare, det andra är från 2000 och är ett kvalitets scope med tryck omkopplare men man vänjer sig vid dom. Det funkar bra och är inte besvärande. Det är en bra konstruktioni övrigt, och gillar verkligen det scopet. Det är Fluke tidigare Philips PM3050 60MHz.
Hej opampen!

Tack för ditt inlägg!

Fina skåp du verkar ha, gillar Fluke/Philips.

Har en Fluke 23 DVM sen typ 30 år tillbaka som fortfarande funkar klanderfritt och är ett kalas-instrument, Philips är kanon!

Dom enda delarna jag tänkt nyttja för förstärkarbygget är de tre trissorna som utgör själva förstärkaren, resten monteras inte.

Men andra ord monteras varesig diffsteget (läs "TTL-generator"), peakdetektorn eller ens regulatorn samt lite andra komponenter, bygget blir alltså ett rent kaskadstegsbygge med emitterföljare, inget mer.

MVH/Roger
PS
När jag tittar på YD1150's fina schema så slås jag av att det inte finns nåt Re, en feature som dom flesta förstärkare i Philips Experimentlådor också använder. I samband med mitt rörradiobygge laborerade jag också med Rk=0 och det funkade ju (ty signalnivåerna var mindre än 1mV, liksom). Ska jag förstärka 100uV typ så kan det faktiskt vara lönt att helt enkelt skippa Rs vilket samtidigt gör det enklare att dimensionera stegen för plötsligt gäller Idss (runt 4mA för BF245A) varvid man direkt känner strömmen och med 9V matning (9V-batteri tänker jag köra) samt i alla fall 2V över trissan (så att den funkar någotsånär) så blir det 7V över Rd, 7V/4mA=1k8. Inget bra motståndsvärde för hög gain dock. 18k hade varit bättre :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

YD1150;

Ja, intressant konstruktion med båda scopen! Bra med dubbelisoleringen! Smart med tungelementen! PM3206 är det 10MHz bandbredd?

För ca 25 år sedan bytte jag en konding i nätdelen på PM3207. Den brann aldrig utan säkringen hade löst ut! Det är nog den kondingen du nämner här?

3207 fungerar fortfarande jättebra!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 10 september 2020, 22:43:01
opampen skrev: 10 september 2020, 22:14:40 Hej!

Tänkte på förstärkarna du nämnde! Det går ju utmärkt att använda det gamla kortet du har där. Men som tidigare sagt är det viktigt att få ned bruset och där kan BC 550C brusa något mindre. Men pröva med BF245 får du se om det funkar annars kan du ju alltid byte senare.
Avkoppla + matningen med en 100µF parallellt med en 50-100nF konding!

Tänk också på att hålla konstruktionen så "ren" som möjligt! Använd bara dom två förstärkare trissorna och ta bort det här differential steget på utgången som du tydligen tänk för något annat? Lika så peek detektorn. I alla fall så länga du provar ut lösningen sen kan du ju alltid lägga till annat efteråt när du ser att det fungera! Bara lite tips på vägen!

Roligt med scopet att du har fått ordning på den ena kanalen i alla fall

Häller med dig! Gillar också dom här riktig fina vrid omkopplarna! Det är en viss känsla i dom!

Jag har två scope ett från början av 80-talet (PM3207, 15MHz) med vanliga vrid omkopplare, det andra är från 2000 och är ett kvalitets scope med tryck omkopplare men man vänjer sig vid dom. Det funkar bra och är inte besvärande. Det är en bra konstruktioni övrigt, och gillar verkligen det scopet. Det är Fluke tidigare Philips PM3050 60MHz.
Hej opampen!

Tack för ditt inlägg!

Fina skåp du verkar ha, gillar Fluke/Philips.

Har en Fluke 23 DVM sen typ 30 år tillbaka som fortfarande funkar klanderfritt och är ett kalas-instrument, Philips är kanon!

Dom enda delarna jag tänkt nyttja för förstärkarbygget är de tre trissorna som utgör själva förstärkaren, resten monteras inte.

Men andra ord monteras varesig diffsteget (läs "TTL-generator"), peakdetektorn eller ens regulatorn samt lite andra komponenter, bygget blir alltså ett rent kaskadstegsbygge med emitterföljare, inget mer.

MVH/Roger
PS
När jag tittar på YD1150's fina schema så slås jag av att det inte finns nåt Re, en feature som dom flesta förstärkare i Philips Experimentlådor också använder. I samband med mitt rörradiobygge laborerade jag också med Rk=0 och det funkade ju (ty signalnivåerna var mindre än 1mV, liksom). Ska jag förstärka 100uV typ så kan det faktiskt vara lönt att helt enkelt skippa Rs vilket samtidigt gör det enklare att dimensionera stegen för plötsligt gäller Idss (runt 4mA för BF245A) varvid man direkt känner strömmen och med 9V matning (9V-batteri tänker jag köra) samt i alla fall 2V över trissan (så att den funkar någotsånär) så blir det 7V över Rd, 7V/4mA=1k8. Inget bra motståndsvärde för hög gain dock. 18k hade varit bättre :)
Hej!

Ja, visst är det bra! Trevligt med din multimeter! Det verkar för att vara en kvalitetsprodukt också! Precis! Både Philips och Fluke är kända för kvalitet och kunniga konstruktörer!

Tycker det verkar bra med förstärkare bygget! Det blir en rak konstruktion! Sen kan du alltid putsa lite på det efteråt om det behövs!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev: 10 september 2020, 21:48:41 Finns ju faktiskt en BC-transistor som är JFET för Audio, nämligen BC264!

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bc264.html

En enkel koppling som ger 65dB eller 1800ggr förstärkning med två BC-transistorer.

65dB 1800ggr.jpg
Idag på min bussresa blev jag att förstå!

Den här kopplingen är helt enkelt genialisk!

För vad gör den?

Jo, den nyttjar faktumet att ingångsimpedansen på basen är typiskt hfe*Re och med ett Re på 2k2 och hfe runt 300 så får man ett effektivt "kollektormotstånd" på typ 600k vilket är OMÖJLIGT i vanliga fall där man kanske sitter med en spänning över kollektormotståndet via ett 9V-batteri på 5V och vill köra Ic>1mA (ty under den strömmen funkar dom flesta trissor dåligt), detta skulle innebära en spänning på 600V :D

Så konstruktionen är snillrik för man kan typ köra 1mA vid 600kOhm med bara säg 5V över "kollektormotståndet".

Till mitt patetiska försvar över min okunskap vill jag hävda att R4 (4k7) gjorde mig förvirrad för den behövs inte så som jag nu ser det, tar man bort den blir det tydligt hur ovan resonemang med förstärkt Re går in och styr.

Samtidigt är jag fortfarande rådvill för om hfe*Re (läs hfe*R5) är den höga impedansen som man ser in i basen så förstörs ju den av R4, eller?

Är just nu rådvill hur jag skall göra, har kikat på nya biaseringspunkter för BF245A och -1,5V/0,2mA/3Vds verkar bra, här har jag ungefär my=200 och rp=200k.

Räknade precis ut att gain med Rd=22k (och ungefär 5V över sig, trissan har då ungefär 4V över sig varav 1,5V är Vsg) till ungefär 20.

Jag anser att denna gain är den högsta jag kan få ut, två kaskadsteg ger dock 400 i gain och mitt preliminära mål var 500 så detta duger.

Men jag tycker YD1150's design är så häftig så jag överväger att implementera den istället.

Det fina är att iom att mitt kort är caddat för valfritt drain/kollektor-motstånd och valfritt source/emitter-motstånd så kan jag laborera lite som jag vill med dom där grejerna och relativt enkelt bara bygga på med YD1150's schema!

Det är inga problem alls att göra så NÄR man har ett färdigt PCB, att bygga det på veroboard har jag vuxit ifrån för jag nästan hatar det :).

Troligtvis gillar jag dock mina kära BF245A bäst!

MVH/Roger
PS
Jag kan få linjäritetsproblem med min biasering.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

Det passar ju bra nu när du har färdiga kort att labba med lite olika konfigurationer. Ja, YD:s exempel är intressant också!

När det gäller i alla fall bipolära trissor är Ic 1mA. inte för lågt, om man tittar på t.ex. BC550C så fungerar det utmärkt för att få optimalt brus.

Då får vi se när du har utvärderat det hela vad du tycker!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på en kalasgrej idag!

Enda sedan starten av byggena av mina rör-RIAA:steg (KRA) så har jag haft med en vippbrytare som väljer mellan MIC/RIAA.

Det bara slog mig att man kanske kan nyttja en sådan?

Jag har två med kopparchassi men som har AC-glöd och brummar lite (sitter en pot som balanserar glödmatningen gentemot jord, klassiskt sätt att minimera brum), idag testade jag den ena och jag blev tom att fippla med MM/MC-omkopplaren och kommer därför faktiskt upp i närmare 50mVp!

Med typ 10mVp brum :D

Jag tror att 50mVp duger för mitt ljudkort.

Nu vill jag testa det andra RIAA och om det också spelar hyfsat så kommer jag koppla ihop systemet så att jag får stereo KRA, där krävs dock att stereo-trehalvan från lurarna måste delas upp i två mono-trehalvor medels en hona.

Det här kan bli kul :)

Bifogar lite rolig media.

MVH/Roger
PS
Jag har en tanke om att trycka i ett kort som stabbar glöden för vardera RIAA men det är lite bökigt, hellre faktiskt att jag bygger klart ett par RIAA-steg jag har på avlastningsbänken, kul dock att preliminärtesta med det jag har :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

Ja, det borde väl funka om 50mV. inte är för lågt men pröva får du se om det räcker för att styra ut det du vill ansluta till!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Tyvärr har jag obalans i de båda KRA jag nu kopplat in, verkar som om obalansen är hela 6dB, jag har designat mina KRA helt lika så all nivåskillnad har att göra med hur väl ECC83 förstärker matchningsmässigt för märk väl att de inre anodkropparna förstärker i kaskad så för att få 6dB fel krävs bara att ena röret är 3dB fel två gånger, om man säger

Jag ska nog prova med ett annat ECC83 i morgon och då byter jag i den enhet som förstärker för lite, naturligtvis.

Annars har jag byggt en trehalva_F-skarvadapter idag och fått sakerna att rulla.

Hann inte idag men i morgon har jag tänkt göra en MP3-inspelning av en låt på den skiva som ligger på tallriken.

Det ska bli spännande hur kass den live-inspelningen blir!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här blev speciellt.

Ni kommer skratta på Er :D

Jag gjorde nämligen en MP3-inspelning mha mina "In-Ear: mikrofoner" och det det blev så dåligt att det inte är sant.

Jag nyttjade mitt SIA (Spin-It-Again) som jag tacksamt nog fått av en kille på forumet (han tyckte synd om mig för min leverantör hade konkat så att jag inte kunde få fatt i nån kod TROTS att jag betalat för programmet).

Programmet är rätt sugit för man kan inte bara ställa in analoga nivåer ELLER balansera som jag behövde göra utan detta måste ske automatiskt mha en "wizard", avskyr sån skit!

Ska man spela in saker kan man väl bara ha två skjutpotentiometrar ÄVEN i den digitala världen, eller?

Men nej, det ska vara en wizard som sen inte ens kan stava till balans!

Modern mjukvara, finns det nåt som suger mer?

Fast det var ju inte problemet, problemet var att inspelningen blev fruktansvärt dålig, på mitt skåp såg jag ett SNR på runt 20dB MEN inspelningen visade på ett SNR som snarare var på -20dB :D

Ärligt talat fattar jag inte hur det ens var möjligt att det kunde bli så dåligt.

En sak är dock säker, iom att Johnny Winter spelar i en burk tydligen så kommer det INTE att hjälpa att bara boosta nivå.

SNR borde inte vara ett så stort problem, fattar inte vart den digniteten kommer ifrån, denna del kan dock fixas mha DC-glöd.

MVH/Roger
PS
Ena kanalen visade ju typ -6dB jämfört med den andra, jag bytte då först rör men problemet var samma, sen kastade jag om "mikrofonerna" och problemet följde med dvs mikrofonerna ger olika utsignal, problemet sitter således INTE i mina KRA.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar