Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

Asintressant att se, tack!

Så du menar att om jag med en trafo matchar mina 16Ohm-lurar med 2kOhm in på "basen" och nyttjar Ic=300uA så har jag en lågbrusig förstärkare?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av YD1150 »

Det borde bli så, Ja! Bias till transistorn kan man mata via sekundärlindningen på trafon, för det är så små strömmar så de ska inte ställa till med något problem. IC är ju bara på 300μA och IB blir ju IC/hfe=försumbart.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

Din spjutspetskompetens säger alltså att jag borde matcha grejerna för lägsta brus?

Att bara köra på med två av mina favorit-JFETs (BF245A) i kaskad blir alltså inte lika bra?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av YD1150 »

Om man vill jaga så lågt brus som möjligt så är det lämpligt. Hur som helst så har det allra första småsignalssteget störst inverkan på bruset i hela förstärkaren. Efterföljande steg har mindre betydelse. Men hur stor skillnaden är i praktiken? Testa! JFET har ju också lågt brus.... Får nog sova på det :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

En trissa jag har både byggt och labbat med är BC550C. Används i förförstärkare och har lågt brus!

Du kan titta på databladet här:

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... C550C.html

Men YG1150;s förslag är ett i stort sett samma! Men eftersom jag väl känner till BC550C kan den vara värd att titta på också!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 8 september 2020, 22:38:03 Din spjutspetskompetens säger alltså att jag borde matcha grejerna för lägsta brus?

Att bara köra på med två av mina favorit-JFETs (BF245A) i kaskad blir alltså inte lika bra?

MVH/Roger
Det kan gå också men risk att dom kan brusa lite mer. Dessutom är BF245 en HF-transistor som kan ge lite annorlunda resultat. Det är dock inte säkert att det gör det just i detta fall! Men rent allmänt delar man ju upp trissorna för olika användningsområden BC=småsignal för lågfrekvens t.ex. mikrofon förstärkare, linjeförstärkare för audio mm. BF= t.ex. i en radiomottagare/ sändare.
Senast redigerad av opampen 9 september 2020, 23:05:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är ju helt snurrig :D

Idag gjorde jag nya mätningar medels bakvänd utgångstrafo (OPT), sen glömde jag ladda upp resultatet här :(

Bilden/videon jag levererar har känsligheten 20mV/DIV.

Klar förbättring med hjälp av OPT, alltså.

Fast dels tycker jag inte dessa kanske 7mVp räcker, dels är OPT'n helt enkelt för stor.

Så jag får klura vidare :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

Ja, den är lite för stor i detta sammanhang! Det finns ju olika typer av småsignalstrafar att köpa som Lundhal m.fl. men frågan om du verkligen behöver en trafo?

Har du funderat på att koppla ihop den har två stegs lösningen som vi och även YD1150 skrivit om? Det kanske funkar ändå och då slipper du trafon? Börja i den änden!

Ifall du vill pröva det kan du ju ta dom värdena som jag skrev. Koppling kondingar kan var runt 1µF. Ingångkondingen något lägre. Men det beror lite på mikrofonens kapacitans också. Där kan du kanske få räkna värdena lite. Det som inte framgår i det här databladet är Hie som alltså är transistorn signal impedans. Har för mig att jag sett någon annanstans att för BC550C är det värdet runt 15 kohm vid 1kHz.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

Roligt förresten att du fått i gång det gamla fina Kenwood scopet igen!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev: 9 september 2020, 23:28:47 Roligt förresten att du fått i gång det gamla fina Kenwood scopet igen!
Jag tackar särskilt för denna kommentar.

Det är roligt att få nytta av det fina gamla skåpet igen med idel mekaniska reglage modell 4-poliga tolv-läges (eller fler) vridomkopplare :D

Tyvärr funkar kanal 2 dåligt och detta pga att det råkat husera i ett otempererat förråd vinterledes, men det vet du kanske?

Båda kanalerna funkade ett tag så dåligt att jag ansåg mig tvungen att köpa nytt skåp, köpte då ett analogt GwInstek-skåp från Kina som jag tycker är bra men jag gillar inte modern teknik medels rotationsenkodrar som piper när man vridit för långt, hellre ett reglage som liksom tar stopp samtidigt som man kan se vad ett analogt reglage står på utan att titta i nåt fjantigt display.

Min bästis har hjälpt mig med att få ordning på kanal 1, det är nu rätt bra igen genom att använda kontaktsprej medels olja (Teslanol T6 tror jag det hette) men det verkar man inte kunna få tag i igen så jag har köpt PRF (finsk kontaktsprej) med olja via ELFA istället.

Min bästis tror på kontaktsprej utan olja och vi provade först det MEN det sög för efter bara nån vecka var allt tillbaka som vanligt igen :)

Jag tror på kontaktsprej MED olja och efter att vi testade med Teslanol T6 så blev det bra, tyvärr gick själva burken sönder så bara kanal 1 kunde fixas.

Jag har bett honom hjälpa mig igen och mha oljig PRF kanske vi kan få ordning på kanal 2 också (även om den är mer svåråtkomlig).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är beredd att bygga ett par diskreta mikrofonförstärkare (KMA_D) för detta ändamål.

Det är ett mikrofonförstärkarsteg som nyttjar två BF245A i kaskad.

Med standard-bestyckning är maximal förstärkning knappt 100ggr.

Men vem har sagt att förstärkaren måste standard-bestyckas? :humm:

För väldigt små nivåer som det verkar handla om (dvs max 200uV som ingång) OCH en önskad utspänning om säg gärna 100mV så krävs det 500ggr i gain.

Jag kommer inte upp i den förstärkningen men om 100mV är "taket" för utgången (dvs långt ifrån halva drivspänningen) då kan både första och andra steget förstärka mycket.

Detta är ganska lätt fixat för biaseringen (Vds) kan vara låg vilket gör att Rd kan vara hög och med avkopplat Rs så blir förstärkningen hög.

Får klura lite på detta.

MVH/Roger
PS
När det gäller schemat finns det många komponenter man kan skippa att montera i det här speciella fallet, kör sen bara batteridrift pga de låga nivåerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av YD1150 »

Finns ju faktiskt en BC-transistor som är JFET för Audio, nämligen BC264!

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bc264.html

En enkel koppling som ger 65dB eller 1800ggr förstärkning med två BC-transistorer.
65dB 1800ggr.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av opampen »

Hej!

Tänkte på förstärkarna du nämnde! Det går ju utmärkt att använda det gamla kortet du har där. Men som tidigare sagt är det viktigt att få ned bruset och där kan BC 550C brusa något mindre. Men pröva med BF245 får du se om det funkar annars kan du ju alltid byte senare.
Avkoppla + matningen med en 100µF parallellt med en 50-100nF konding!

Tänk också på att hålla konstruktionen så "ren" som möjligt! Använd bara dom två förstärkare trissorna och ta bort det här differential steget. Lika så peek detektorn. I alla fall så länga du provar ut lösningen sen kan du ju alltid lägga till annat efteråt när du ser att det fungera! Bara lite tips på vägen!

Roligt med scopet att du har fått ordning på den ena kanalen i alla fall

Häller med dig! Gillar också dom här riktig fina vrid omkopplarna! Det är en viss känsla i dom!

Jag har två scope ett från början av 80-talet (PM3207, 15MHz) med vanliga vrid omkopplare, det andra är från 2000 och är ett kvalitets scope med tryck omkopplare men man vänjer sig vid dom. Det funkar bra och är inte besvärande. Det är en bra konstruktioni övrigt, och gillar verkligen det scopet. Det är Fluke tidigare Philips PM3050 60MHz.
Senast redigerad av opampen 10 september 2020, 22:42:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev: 10 september 2020, 21:48:41 Finns ju faktiskt en BC-transistor som är JFET för Audio, nämligen BC264!

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bc264.html

En enkel koppling som ger 65dB eller 1800ggr förstärkning med två BC-transistorer.

65dB 1800ggr.jpg
Underbart schema, tack!

Dock är det som vanligt när det gäller mina skrala elektronikkunskaper dvs hur fasen kan man plocka matningen till T1's kollektor på emitterföljaren T2's EMIITTER :humm:

Den noden gungar ju liksom med signalen, eller?

Fascinerande hur endast två trissor kan göra det så obegripligt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av stereomikrofon medels hörlur

Inlägg av YD1150 »

Opampens oscilloskop: har också ett PM3207 (dubbelisolerat, för TV-service) och ett PM3206 men båda har tungelement som omkopplare som inte kan oxidera! Omkopplaren styr bara DC till reläspolarna så de har fungerat bra förutom en RIFA papperskonding som gick upp i rök, sitter över 230VAC. Så kolla gärna den innan den skickar röksignaler.
Skriv svar