Mina pA

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Jo, det kan vara lite charmigt med brum faktiskt! Mins en gammal rör radio som jag fick av min farfar på 70-talet. Den brummade så där lite tryckt och trevligt. Lagom nivå!

Angående dioderna: Ja, så är det! Märkningen är inte helt logisk.

Det finns ju t.om. 1N4001, 50V. Lustigt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Brum är fan ett riktigt elände och inget charmigt. :x

Det finns ju snabbare dioder än 1N4007; tror en vanlig variant kallas UF4007 (det får vara osagt). Grejen är att de vanliga "skitdioderna" släcker inte snabbt nog när de blir backspända, men samtidigt sägs att snabba dioder släcker FÖR snabbt och att dessa egentligen genererar mer hf-skit än de långsamma standarddioderna.

Något att meditera över och kanske tom söka mer info om detta.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Jo, visst kan brum vara ett riktigt elände om det är väldigt störande. Men nu menade jag så där lite svagt, svagt i bakgrunden. Man kanske går väldigt nära högtalaren.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte ens då .... :nene:

(Jag har någon sådan förstärkare och jämfört med en som är knäpptyst - STOR skillnad, även om man måste stoppa huvudet i basreflexporten.)

Däremot, vilket du tog upp förut, Opampen, ofta ser distortionsprodukterna (vid klippning och annorstädes) lite annorlunda ut visavi kiselförstärkare. Chansen/risken att få fina jämna övertoner (harmonisk distortion) är större än transistorer som klipper hårdare och generar udda övertoner (klirr) vilka låter rätt illoa (om man inte gillar dragspel). Vissa rörkonstruktioner har dessutom en större möjlighet att undertrycka en del skräp, oftast ledningsburet (CMR).
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Det senaste, angående rören är vi helt överens om Huggbävern!

Därför gillar vi rör!
Senast redigerad av opampen 19 september 2019, 14:01:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av Glenn »

Just ljud är ju så mycket känsla, och människor gillar oftast rördistortion, det är också få som lyssnar på musik hemma med monitorhögtalare av samma anledning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mina pA

Inlägg av HUGGBÄVERN »

opampen skrev:Det senaste, angående rören är vi helt överens om Huggbävern!

Därför gillar vi rör!
Räkna inte in mig bara. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har flätat lite idag :)

Tidigare hade jag flätat AC-matningen dvs sekundär L-gnd-N typ och då i röd-sv-röd, lite kul för jag har precis lärt mig fläta :)

Idag flätade jag sedan glöd-matningen men den behöver ju liksom bara två tåtar så vad göra?

Jo införa en extra oanvänd tåt (kommer kopplas ihop med grå) så nu har jag en till fläta dvs grå-sv-vit.

Detta kan tyckas vara petitesser men faktum är att när det gäller AC med hög ström så vill man tvinna dom tåtarna för att hålla nere det störande magnetfältet som annars blir.

MEN tvinnande av kablar är svårt när det gäller uppskattningen av den slutliga längden på kabeln.

Om man då istället har flätat så är längdkapning MYCKET enklare, och det är därför jag gjort på detta sätt.

MVH/Roger
PS
Annars har jag börjat lura på om jag ändå inte skall likrikta glöden för KRA, KHA och KCA, KLA behövs inte för det är ett linjesteg och brummet är så lågt i förhållande till typ 0,5V så det i praktiken inte hörs. KLA blir då också så charmigt enkel som jag egentligen vill att alla mina försteg skall vara. När det gäller KRA (RIAA/MIC-steg) så är det dock tveksamt om man vill nyttja AC-glöd när in-nivåerna ju är så små som 5mV för MM och ännu värre, 0,5mV för MC. Mina 60dB som jag nämnde var undertryckningen av mikrofoni och inte brum så jag vet egentligen inte vilken brum-SNR man kan få med AC-upphättning av ett rör (i mitt fall antingen ECC82 eller ECC83). Med tanke på att ECC82 nyttjas som förstärkande rör i hörlursförstärkaren (KHA) och i datorförstärkaren (KCA) och dess nivåer är typisk Line så skulle man inte behöva DC-glöd OM det inte vore för att jag nyttjar en emitterföljare om 50mA för att driva lurar Klass A. Jag kan inte ta den strömmen nån annanstans ifrån. Lite synd för SNR-mässigt tror jag inte DC-glöd behövs i dessa fall.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Ner det gäller RIAA steget är det en annan sak, där ska du likrikta för annars blir det för mycket brum vid så låga nivåer!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Helt riktigt opampen, det är det jag är orolig för.

Men kan du svara på detta:

Hur pass stort problem är halvvågsliriktning medels en enda diod om vi snackar 150mAdc ur en 15V/10VA trafo?

Nominell maxström borde vara 10/15=0,7A så vad gör då 150mAdc (som är ekvivalent med typ 212mAac ur trafo)?

För i fallet RIAA så hjälper all form av glättning till dvs det är faktiskt INTE så kritiskt med rippel hos glöd-matningen.

Kan man då bara med hjälp av en ynka diod och en konding få ner ripplet till säg 0,6V så har man genast vunnit 20dB i SNR.

Och det är kanske allt som behövs.

MEN vad händer med trafon?

Jag har fått lära mig att transformatorer inte tål nån "DC" men om man likriktar halvvågsmässigt så blir det DC (Usin/sqrt(2) är alltså effektivvärdet).

Fast om trafon är så stor så att den klarar 0,7A, då borde typ en fjärdedel av den strömmen vara en dc-mässig bagatell, eller?

Om man kan fixa det så enkelt som med en enda diod och en konding så vore jag fullständigt nöjd :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Frågan om halvvågslikriktning i detta fall är så bra?

Men lite tveksam får jag nog säga!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har så rätt opampen!

Idag har jag tänkt igenom grejerna.

Lasp har ju så otroligt snäll skänkt en massa komponenter till mig, däribland små gulliga runda bryggor som jag tror klarar 1000V/2A (heter 2W10) och det är nog bäst att lyssna på etablisemanget (själv tänker jag att dc genom trafon kommer flytta arbetspunkten för flödestätheten uppåt i BH-kurvan så att normal excitation innebär ett slags trafo-klipp pga mättnad, tänk att när trafon är utan DC så pendlar ju flödet fram och tillbaka kring noll även om det finns hysteres men om den punkten biaseras så blir det inte så mycket kvar till att den går in i taket dvs mättnad).

När det gäller mina KRA (RIAA-steg) så behöver dock inte glöden vara stabiliserad/reglerad så min tanke nu är att bara nyttja dom här bryggorna och slänga dit den fetaste kondingen jag har på lager dvs 3m3.

\(\Delta U=\frac{I}{C}\Delta t\)

som blir ungefär 0,5V med I=150mA och FW (10ms).

Detta är dock ett pp-värde och om vi leker med en sinusapproximation så är effektivvärdet 0,5/2/sqrt(2)~0,2V

0,2/12,6=16E-3=-36dB

dvs det brum man får med ren AC-glöd dämpas 36dB på mitt sätt.

Det är dock omöjligt att säga vilken absolut nivå detta innebär men jag vet av erfarenhet att brummet är tydligt men ganska svag utan stabilisering och detta lilla brum kommer alltså dämpas mer än 30 dB på mitt sätt (läs 1000ggr effektmässigt).

Jag vill hävda att detta räcker.

Vad tror du?

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Ja, jag tycker att det verkar rimligt!

Sen behöver du inte ha en väldigt stor konding. Men det är ju i och för sig alltid bättre med en större än vad som behövs! Men en allt för stor konding än vad som behövs gör inte så mycket mer nytta!

Men tycker du ska pröva detta!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med mina pA.

Jag försöker alltså bygga typ 5st smått olika parallellt och idag har jag fått klart AC-matningen för mina båda Mono RIAA (KRA) samt en enhet till (KLA).

Jag har två stycken pA kvar att bygga AC för.

Efter det blir det att dra HV-AC fram till likriktarröret (EB91) och steget efter det är glöden för likriktarröret (med ett seriemotstånd).

Därefter kommer jag lite dra mig lite tillbaka för då är allt "trivialt" gjort dvs jag vilar i det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Roligt att se Roger!

Följer dina pA-projekt!
Skriv svar