Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.12 2019-09-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ljud-minnebygge
InläggPostat: 21.09 2019-05-03 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har nu planerat färdigt det elektriska.

Nästa steg blir att planera så jag kan göra det virbart.

Jag har modifierat ritningen en aning men bara för att jag kom på att min diskreta mikrofonförstärkare (KMA_D) fungerar ypperligt i denna koppling samtidigt som lågbrusig OP som OP27 inte fungerar med matning på +/-2,5V bara.

Jag hoppas således att min diskreta variant inte är så brusig :)

Ett annat problem med OP är att förstärkning över 100 sällan funkar pga GBW, samtidigt som jag verkar behöva en förstärkning på 1000 för 1mV och 40dB's minimum ljudtryck.

Normal GBW är ofta knappt ens 10MHz, delat med 1000 så är vi nere på 10kHz...

OP funkar alltså i regel dåligt i en konstruktion som min.

Jag vet inte vad jag har för "GBW" hos min kaskadkopplade diskreta förstärkare men jag har mätt upp att bandbredden är mycket bättre, och då har jag inte ens ansträngt mig :)

MVH/Roger

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 18.27 2019-05-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har nu gjort det virbart.

En komponent utgår men jag är inte så säker på om det blir bra.

Layouten är lite missvisande, LED-arrayen (2X10st, "IC5&3") skall husera på mitten av kortet och därmed lådan som jag kommer montera grejerna i dvs en Hammond-låda av Aluminium modell Eddystone.

Två kort kommer alltså vila på varandra med, vad det verkar, distanser på 15mm.

Förskjuter jag virsockeln med 5mm så bygger jag 13mm extra pga LED-arrayets bygge (8mm), normalkomponenterna bygger sedan max 10mm ovan PCB, 13mm vs 10mm passar sedan bra för att sticka upp ur låda.

Kommer iofs köpa 15mm-distanser så då får ovanstående omvärderas, dock är nödvändig virbenlängd för en enda virning okänd.

MVH/Roger

InläggPostat: 19.13 2019-05-05 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har putsat lite, känns som om den här går att vira nu.

MVH/Roger
PS
När det gäller den diskreta mikrofonförstärkarmodulen KMA_D så blir det lite kapplöpning vad gäller matningen, den matning som är högst vinner som vanligt men nu är dom teoretiskt lika stora och jag tror att ett färskt 9V-batteri är högre än 9V så om man pluggar i AC-vårtan med dess 9V-regulator så kommer batteriet leverera ström så länge det kan dvs så länge dess potential är högre än 9V. Genom att nyttja ett fulladdat 9V batteri när man pluggar i AC-vårtan så kommer alltså 9V-batteriet ladda ur tills dess spänning är <9V, först då tar AC-vårtan över. Inget problem ur min synvinkel, gör bara så att matningen hålls så konstant det bara går.

InläggPostat: 19.13 2019-06-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har uppdaterat min KLM.

Kom på att mitt diskreta mikrofonsteg (KMA_D) faktiskt har alla finesser vad gäller peakdetektor i sig så varför bygga extern sådan?

Peakdetektorn i KMA_D är dock mycket primitiv modell en kristalldetektor fast med kisel-diod och transistorbuffer MEN jag tror att den kan fungera alldeles utmärkt för det här ändamålet om man bara lägger in en liten offsetjustering ty efterkommande LED-kretsar reagerar på en enda ynka millivolt så det gäller att kunna trimma bort 1mV offset.

Jag tror detta går så jag siktar på att vira ihop den här prototypen.

Blir det bra så tar jag fram Gerber.

MVH/Roger

InläggPostat: 18.23 2019-07-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Har nu uppgraderat ritningen något för den var inte så "vir-färdig" som jag trodde.

Nu är den dock det och jag har både plockat alla komponenter samt kapat till och borrat halvt EU-kort modell öar.

Allt inklusive lådan har jag nu, bara att köra igång :)

Första steget blir att placera och fixera fem virsocklar, sen har jag hittat på en metod att vira GAMLA trimmisar dvs inte typ Bourns-plastskit utan gamla hederliga trimmisar som jag numera har en rätt gedigen samling av.

Bourns hade varit enkla att montera för deras bentjocklek är standard komponentbentjocklek, gamla hederliga trimmisar är dock närmare 1mm så dom går inte i vir-hylslister för det gör bara komponentben.

Men idag kom jag på ett trick, man kör hylslist som sväljer typ TO220-ben OVANPÅ virhylslisterna.

Jag har ett gäng sådana och har testat fast passformen är sisådär, planen nu är således att fixera trimmisarna mha nagellack även om det går utan.

MVH/Roger

InläggPostat: 18.56 2019-07-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har nu planerat klart vir-layouten för mitt mikrofonkort.

Kom i sista stund på att XLR-kontakten ju inte får plats för den bygger typ 30 mm bakom panel.

Fick då göra lite rokad på kretsarna.

MVH/Roger

InläggPostat: 21.47 2019-07-30 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har börjat planera lådan.

Jag har inte planerat locket eller botten, botten är enkel att planera men toppen är det inte.

Att jag inte planerat botten har mest med principer att göra för jag har ett kort med 4mm hål (för 3mm skruv) och fixerade cc i x och y men om man skall vara strikt så skall detta måttsättas från ytterkant och jag vill inte det, jag vill köra cc med nån slags godtycklig "centrering" av kortet fast då är det nog bäst man borrar lite för stora hål :)

Nåväl, såhär kommer jag borra front och bakstycke.

MVH/Roger

InläggPostat: 18.13 2019-08-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag har kommit vidare i mitt ljud-minne:bygge, fick ett ryck att montera alla mekaniska såväl som elektriska komponenter samt göra lite elementär ledningsdragning (matning plus signal från plint till stiftlist att vira ifrån).

Alla anoder hos de tio LED har jag dragit ihop med hjälp av tennbryggor för det suger lite att slösa virtråd på sånt.

Ett par ställen i komponentadaptern har också fått tennbryggor för att spara mer på virtråd.

Resten kommer nu viras och jag avser börja med sypply i morgon.

Jag har tidigare bestämt att Vdd ska vara röd, Gnd ska vara svart och Signal skall vara grön så jag kommer nog satsa på att kapa till och skala lite virtråd med rätt färger först och jag gör det för att felsökning blir mycket enklare.

Tänker sedan att den virtrådslängd som jag använder mest är 10cm, detta plus 2X2,5cm avisolering blir 15cm så i morgon kommer jag kapa till 100st röda 15cm och 100st gröna 15cm, däremot tror jag att jag har svarta så att jag klarar mig.

MVH/Roger
PS
Ett ben hos ena LED-arrayet gick av när jag försökte räta ut det (den där Murphy säger jag bara!), jag hade alltså bara två arrayer så jag blev tvungen att i alla fall försöka laga det även om jag trodde att det skulle vara omöjligt, dock tog jag till Dremel och en väldigt liten klotformad fräs som jag aldrig använt men noterat att jag har och med hjälp av den kunde jag gräva mig ner tillräckligt mycket i epoxyn för att få tag i benet och tom förtenna det, även om det inte såg så ut MEN när jag värmde och förde dit en förtennd liten bit 0,5mm silvertråd så fastnade den otroligt nog. Allt blev dock en aaaaaaning snett i sockeln sen men det bjuder jag på :) Saknar förresten kretsarna, försökte köpa LM3915 på ebay men "does not ship to Sweden". Fast jag har hittat dom på ett ställe som skeppar till Sverige, inte speciellt dyra heller. Jag lägger upp länken förresten för den är skumt lång och min dator klarar bara av att hantera den IBLAND :D

https://www.aliexpress.com/item/3296566 ... c0766c3c05

Den här absurt långa länken är alltså på typ tusen tecken, min yahoo kunde inte hantera den MEN mitt favoritforum EF hanterar den utmärkt för det blir inte fjantiga tusen tecken, återigen MVG till EF! Inte nog med det, den fungerar också :D

InläggPostat: 21.39 2019-09-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag är nu klar med caddande av lådan till det här projektet.

Botten blir en måttlig chansning för vad jag gjorde var att jag bara siktade med PCB och gjorde ringar i millimeter-pappret för alla skruvhålen sen använde jag skjutmåttet för att ta reda på vilka mått det blev och sen skrev jag in dom i bifogad ritning.

Locket blev sen ännu mer osäkert för det finns inga självklara mått samtidigt som LED-arrayet inte hamnar på mitten höjdledes.

Jag har istället chansat litet med måtten och gett xy +/-1mm vardera för säkerhets skull.

Det är lite mycket men Ni känner ju mig och min oskicklighet när det gäller mekanik.

MVH/Roger

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme