MadModders hobbyrumsprojekt

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, detdär är bra grejer, jag fick själv tag på en begagnad liknande fläkt och måste säga att byggkvaliteten på dem är en helt annan än de billigare varianterna. Jag började också på ett liknande utsug till min verkstad för några år sedan.

Det finns gummiupphängningar till dem som skall dämpa stomljud, men med solida väggar som det verkar vara här tro jag inte heller att de tär något större problem. Om så går det ju alltid att eftermontera menar jag.

Dyrare, javisst, men klart värt det om man vill göra fasta installationer med litet högre standard tycker jag.
(jag prioriterar också att det är tyst samt hög driftsäkerhet)

Min skall jag också ha till olika funktioner så att man kan styra om insuget med ett rör.

Det finns matematiska tabeller för hur man räknar på flöde, krökar, mm men i ett sådanhär litet system har det inte särskilt stor betydelse i praktiken och i detta fall har man ändå ganska mycket överkapacitet sett till flödet om detta är liknande delar som de jag använde. Så länge man inte stryper flödet i någon riktning okontrollerat (men det går ju dock att ändra diametrar och sådant vid behov om man räknar litet på det, men här räcker nog enkel matematik, det är ju annat om man har större system med långa multipla insugspunkter, mm där är det däremot lätt att göra ordentliga klavertramp, minns tex min första studentlägenhet där någon moderniserat systemet, men inte gjort det korrekt, där var den en mindre orkan i ett rum som snabbt avtog och stillastående äcklig luft på toaletterna i de sista rummen... :sick: Jag tog orkanrummet och knölade in en gammal tröja i ett av insugen så att det stämde... Jag minns att vaktmästaren/fastighets ägaren hade mycket problem med att få detdär att fungera, han bytte bland annat till en mycket stark fläkt på taken, men med samma resultat då rören fortfarande var felaktigt monterade. Nästan synd om honom... ) så bör man inte märka av några särskilda problem här tror jag. (inte vad jag har märkt hos mig iaf) :)

Edit, ja det är lättare att sätta fläkten nära väggen då man slipper räkna mer än diametern då och man har fri passage rakt bakåt, men här spelar det nog som sagt ingen märkbar roll, kanske något om man mäter med noggranna instrument, men knappast vad man kan uppfatta med kropp och sinnen. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Den enda uppenbara restriktionen på flödet nu är det blå ventilgallret utomhus. Det är så pass att det blåser ut lite i skarven mellan fläkthushalvorna. Kanske ska knacka loss plåtgallret och sätta en sån utblåskrök istället, vad de nu kallas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror inte att det spelar någon större roll, som sagt, men om du vill ha ut korrekta siffror så räknar du ut arean på fläktgallret och räknar bort alla delar som stoppar luftflödet i utströmningsriktningen och lägger till X (denna siffra) på arean (+X som jag inte har i skallen just nu för luftens avböjning vid dessa delar om man vill ha extrem överkurs...). Men, standardgaller brukar fungera bra till såhär små grejer som sagt, det är ju ingen jetmotor detta (på en motor med axialturbin är detta kritiskt, samt krökar area, mm men inte i närheten lika mycket på de låga flöden man har även av en stark fläkt som denna). :)

Insuget är inte alls lika kritiskt, viktigast är att det inte har mindre flödesarea, här kan man kröka på fritt nästan för sådanthär.

Vill du ändra detta så skulle jag föreslå en klafflucka eller ett skjutspjäll på insugs sidan som du kan ställa om manuellt (eller med ett servo om du gillar att bygga... :) )

Men, oavsett hur du väljer att bygga om du tänker behålla det gamla eller dra en fri krök ut så rekommenderar jag att du sätter ett "myggnät" av metall eller stark plast över utedelen om du väljer att ta bort det gamla...
Kan dock just nu inte svara på exakt hur mycket man skulle vinna på det.

Min fläkt har jag gjort så att man kan ansluta ett flexrör på den och använda som tillfälligt svetsröksutsug (men på denna fläkt är det nylonhjul av brandsäkerhets skäl så jag vet inte hur bra den tål det i längden, men svetsar man bara någon enstaka gång tror jag att det borde fungera, till lödrök bör det vara nemas problemas tror jag)
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av TtompaA »

Jag har två tankar om varför man oftast sätter fläkten vid väggen.
1. Det blir lättare att bygga ut systemet då du kan ansluta ytterligare utsugspunkter där det passar. Man vill inte gärna ha ett utsug på trycksidan av fläkten. Vill man då ha utsug vid väggen måste man dra rör tillbaka genom rummet till sugsidan av fläkten.
2. Skulle läckage uppstå i någon skarv så återcirkuleras inte dålig/giftig/smutsig luft, det enda som händer är att det tjuvläcker lite på sugsidan.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Har knåpat lite på bygget idag.
image.jpeg
Och det suger. :lol:


Nu ska jag bara fixa till en tratt på slangen och något så det går att placera den där man vill ha den.
Ett nät är ju bra också så det inte sugs in papperstussar och sånt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Sverige »

Trevligt :)
Svårt att avgöra på videon hur mkt det låter.
Kanske skulle ha en "motordimmer"...
Men det gäller ju att inte tappa sugen. ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Nu hade jag inte min ljudmätare med mig, men telefonen sa ca 70dB 30cm ifrån slangen, och det är bara turbulensen i slangen som hörs.
Och stänger jag dörren och ställer mig utanför träväggen är det svårt att urskilja ljudet från det svaga vattenledningsljudet i källarkorridoren.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av AndLi »

Inga filter innan fläkten?

En smurfmössa hade väl varit bra för att inte skita ner fläktbladen och skapa obalans?

edit:
för den utan branschkännedom :)
Kanalfilter....
smurfmössa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Mizzarrogh »

Detdär tror jag blir sketabra! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Sådär. :)

Tog fram den gamla skrivbordslampan ur gömmorna i garaget. Hittade den en gång för många år sen och tog hem den med just detta projekt i tankarna.
Klippte lite med plåtsaxen och nitade fast en ring av montageband.
IMG_8939x.JPG
Skruvade fast fästet på skärmen, och vände på parallellogrammojängen upptill på armen för att kunna få rätt position med övre armen nedfälld.
IMG_8944x.JPG
Så ser det då ut när man kollar in i slangen. Popnitarna där sitter väldigt praktiskt till för ett tillbehör...
IMG_8945x.JPG
Tillverkade en filtertratt av varmgalvad järntråd och filtermaterial jag hade låg. Filtret sattes ihop med en nitapparat.
IMG_8949x.JPG
Och här är då filtret på plats.
IMG_8951x.JPG
Videoklipp på när jag flyttar utsuget fram och tillbaks


Och så ett med lite jämförelseljud. Det var ju svårt att avgöra hur högt det lät förut. Kanalfläkten på 100%.
Kan nog jämföras med rörbullret i ventilationen i badrummet i vissa lägenheter där fastigheten har aktivt utsug.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av toffie »

:tumupp: Stor tummen upp! :D
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Monterade en till uttagslist ovanför den första, till vänster om hyllorna. Nu ska det väl räcka en stund tror jag.
Och så fixade jag till ännu en hylla. Hade hamnat massor av småsaker ovanpå instrumenten. Sådant smått ska nu hamna på den hyllan, plus lite saker som lödtennsrullar, rengöringspryttlar mm.
IMG_9023x.JPG
Just det, monterade en till luftventil också. Nere vid golvet ut mot källaren. Ett vanligt vitt ventilset i plast från Byggmax.
Kan ju vara bra att luften får fri infart någonstans när jag har fläkten igång. :D
Ingen bild på det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av sommarlov »

Vad är det för avstånd mellan bord och första hyllan? Och hur högt sitter andra hyllan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Mellan bordet och första hyllan är det 38cm. Mellan första och andra hyllan är det 29,5cm.
Skriv svar