MadModders hobbyrumsprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Nu har jag inte ringt och sagt nåt Jojje, men vi sa väl att jag skulle höra av mig efter nån dag om jag var intresserad? :D
Det finns säkert någon som är i mycket större behov av en sån där än jag.

Idag har jag borrat ett 20mm hål från hallen in i städskåpet i köket, där ventilen in till vardagsrummet sitter. Mynnar mycket lämpligt ut bakom bokhyllan. :)
1 meter 20mm flexslang sitter fast i hålet nu, och nätverkskablarna är färdigdragna i hallen. Slangen ska stickas ut genom ventilen, så det inte blir någon knäck på kablarna runt kanter.

Svarta är matarkabeln till lägenheten... :P
Den vita nere i högra hörnet är ringledningen. de andra två kablarna är nuvarande nätverk.
kabel_01.jpg

Nu ska jag leta reda på ett lämpligt 19"-rack bland gömmorna. Tänkte ha lite grejer i utrymmet under snedtaket. (Skrubb/kattvind)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av jojje »

OK, då vet jag. Jag hade inte brådis på nåt sätt. :wink:
Tror jag behåller den en stund till, med alla andra bra-att-ha-prylarna. Blir lättare att kasta allt på en gång iaf. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av JimmyAndersson »

MadModder:
Hur har du gjort för att lyckats få kabeln att gå (i väggen?) från hobbyrummet till lägenheten?
Jag menar, det är ju inte bara att borra ett hål i varje rum, stoppa in en kabel i ena och så kommer den ut ur andra hålet. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Hehe, nä. Tänk om det varit så. Teleporteringshål. :D

Hålet i föregående bild går bara genom EN vägg, den mellan hallen och köket.
Kabeln från källaren går såhär:

Från servern, upp till taket och längs med ett sekundärvärmerör, ut i källarkorridoren. Upp på kabelstege några meter, till första hålet borrat av stadsnätsägaren för några år sen upp till första våningen. Vidare i kabelkanal rakt upp, genom nästa hål, en till kabelkanal, ett till hål, en till kabelkanal i lite kringelkrokar och så genom hålet jag gjorde från trapphuset in till mig. Där går den i kabelkanalen på bilden ovan. Samtidigt har jag dragit en till kabel från ett enkeluttag placerat bredvid befintligt ISP-uttag. En liten 0,5m TP-kabel i en liten loop där. Båda kablarna går genom nyaste hålet, genom 20mm flexslang, som går en kort bit genom städskåpets överskåp, ut genom ventilen till vardagsrummet, bakom nya hyllan. (Kanske minns du att jag för ett tag sen slet bort den lilla ventilationstrumman av trä där inne i överskåpet och pluggade hålet upp med två flaskor fogskum... ;) Ventilgallret har nu som enda funktion att ha en flexslang genom sig :) ) Slangen tar slut efter ett par decimeter, och kabeln fortsätter bakom hyllan, längs golvlisten, och genom ett till hål in i skrubben. Där sitter nu det jordbävningssäkra stativet (Det känns onödigt stabilt, men ska det vara så ska det vara!), med en 24-portars RJ45-panel, och routern på en hylla. :lol:

Jag har faktiskt en hel del borrade 14mm-hål i hörn här och där med islagna 14mm VP-rör, sen många år tillbaks. Väldigt praktiskt!

Men vänta nu, från servern? Ja just det, servern är nere i hobbyrummet! 0,5A och en del oljud mindre i köket. När jag orkar ska jag skruva upp 486:an i skrubben, montera isär 19"-skåpet och bära ner det i källaren. Känns inte riktigt aktuellt då jag dras med en jobbig förkylning. :(
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Housepainter »

Det är nog bäst att du inte har några planer på att flytta! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Inte så långt iaf. Jag vill flytta ner två trappor, till trean där. Men jag får vänta tills personen där flyttar. :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Purre »

MadModder skrev:....
Jag har faktiskt en hel del borrade 14mm-hål i hörn här och där med islagna 14mm VP-rör, sen många år tillbaks. Väldigt praktiskt!
....
Hmm 14mm? Inte 16 som alla standardrör eller har du något special i ditt boende?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Det är ju 16 ser jag nu. ca 14 inner... :lol:

Men hade jag haft 14-rör, så hade jag gjort 14-hål också. I övrigt finns inga VP-rör i den här fastigheten. Det är såna där gamla "duschslangar" i metall.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av ElectricMan »

Jag förväntar mig att det ska bli såhär när du är klar? :D

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Så roligt ska vi inte ha! :lol:
esn
Inlägg: 149
Blev medlem: 27 juli 2009, 10:28:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av esn »

ElectricMan skrev:
Hmm, det verkade mest vara Windows, då behöver man en server per applikation....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Idag har jag monterat UPS och 486:an inne i skrubben, dragit tillbaks massa kabel från köket genom hålet, och kopplat in telefonlinjen, ljussensorn, tempsensorerna och fjärrströmbrytarkontrollen lite snabbt. Det är ett riktigt råttbo med kablar bakom stativet. Men det ska bli ordning där med till slut.
Och så har jag monterat ner 19"-skåpet, så jag kan bära ner det i hobbyrummet imorgon eller så.
Jäklar vad tyst det är i köket nu.
Men det kommer bli ovant ett tag att inte se en monitor hoppa igång när jag går ut i köket, så jag ser alla temperaturer, tid och datum, alla larmsignaler, senaste inkomna samtal mm... :humm:
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av danielr112 »

Du får ju sätta en remote maskin i köket som är uppkopplad mot den där nere :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Nja... Jag har ju 486:an (går att läsa om i mitt 19"-projekt) i skrubben, som är på andra sidan köksväggen, så det vore ju inga större problem att sätta en Y-splitter på VGA-kontakten, och dra kabel genom väggen, och hänga upp en monitor på väggen där. Men jag har en idé om att byta ut 486-kortet mot ett VIA EPIA-kort, så jag får en lite vassare maskin, och nätverk, och eventuellt touchskärm i köket då. Och skriva om programvaran för min styrning i nåt lämpligt språk. Men detta rör mer 19"-projektet än hobbyrummet, så nog om det här. ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Idag fick jag tid till att bära ner resten av alla delar till skåpet, och skruva ihop det lite grann.
Har monterat den sidan som elen går genom, och kopplat in allt med kablarna genom framsidan så jag slipper ha onödig nertid på servern senare när allt ska monteras ihop.
kabinett_01.jpg
Det är svårt att få tag i skrivbord som är 60 djupa. Alla till salu billigt är ju 80...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar