MadModders garageprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Det är knappast något som kommer få fötter. Jag känner alla mina grannar, och hon som har andra garagehalvan är en mamma på 50 år. Hon är förresten sekreterare i föreningen. Jag är ordförande... :D
Så ja, jag kan stänga av el och vatten.

Bilen kommer få plats, och jag kommer kunna gå förbi den och stå framför med allt på plats. ;)

"Skarvsladden" är ingen elkabel. Det är nissarna från Tele2 som dragit ny antennkabel, och det där är en av fyra grenar, vilken matar min och de två lägenheterna under mig.
Är jag fräck kopplar jag in ett uttag i serie så har jag TV i garaget också... :mrgreen:

Idag fick jag tid att köpa material till bänken. 22mm-spånskivan, samt 19 meter 45x45-regel. 485 spänn totalt.

Började lägga upp reglarna på de översta konsollerna närmast dörren för att få undan dem. När jag fått upp 4st tänkte jag att det är kanske bäst att kolla hur bra hyllan sitter fast i väggen egentligen. Det var tur jag gjorde det, för det sa *RITCH* så åkte pluggen ut bakom vänstra skenan. Det satt bara i putsen... Fick hålla upp allt med vänstra handen, medan jag plockade ner alla prylar med höger. Sen drog jag loss den högra skenan lika lätt. Tänk om allt rasat ner på bilen...
5cm puts, med sån halmfyllning i. :doubt:
Ska inhandla redigt långa plugg. Finns 15cm med tillhörande skruv jag tänkte ta. Samma till bänken. Vanlig expanderbult är ingen bra idé, för den här betongen från '48 är ganska porös.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Idag köpte jag alltså skruv. 90mm träskruv för att dra ihop 45-reglarna. 45mm-skruv för att dra fast spånskivan. 140mm fasadplugg för att få fast reglar och hyllor i väggen. Samt en rulle dammlist för att täta mellan fönsterhalvorna. Det är så irriterande med spindlar och annat skit som kryper in mellan.

2 lådor á 25st fasadplugg 10x140, 479kr
1 låda á 100st träskruv TFX 5x90, 173kr
1 låda á 200st träskruv TFX 4x45, 96kr
1 frp. dammlist, 27kr.

Tillsammans med trägrejerna har jag hittills lagt ut 1278kr.

Men det började inte så bra. Batteriet var slut i skruvdragaren, så jag kunde inte borra hålen i hyllskenorna. Hjälpte brorsan att greja med den plastade högtalarlådan som ska passa där handskfacket är i Saaben. Lite drygt 10 liter.
Åkte till McD, åt hemma hos brorsan, och gick sen ner i garaget igen. Borrade upp hålen i skenorna.
Vill ha upp hyllorna först, så jag får undan allt som står längst fram i garaget.
Men sen tog det stopp igen. När jag skulle borra upp hålen i väggen kom jag på att 10mm-borren bara är 10cm långt. Det fattas alltså 4cm... :P
Skitbra.
Jag har för mig jag ska ha ett längre borr någonstans, men jag vet inte var. Det kan vara en annan dimension.
Annars får jag köpa borr på fredag... :P

Hjälpte brorsan istället. Och grejade med golvbrunnen. Locket har rostat fast fullkomligt. Dessutom är det nu också stopp i brunnen. Körde ner en stav genom ett av hålen i locket, och under ca 15cm vatten är det ca 20cm sand. Inte brukar en golvbrunn var så sjup? Funderar på om alltihop rostat sönder...
Har slagit med mejsel och hammare längs lockets kant, och dränkt in allt med 5-56. Tänkte köra en stund med borrhammaren imorgon för att se om det lossnar...
Om det lossnar kör jag rent där i med farsans våtdammsugare och ser hur det ser ut.

Nåja. Jag bättrade på väggfärgen lite här och där iaf.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Åkte till firman i morse och letade reda på ett längre 10mm-borr.
Sen gick det som en dans att få upp skenorna.
varmgarage_03.jpg

När ÖB öppnade kl 11 idag köpte jag 8 nya konsoler. 4st 47cm och 4st 30cm. Ska fixa bättre hyllskivor.

När jag rensade längst bak i garaget, dammsög mm, började jag plocka bort lite lös betong från golvet där det spruckit längs väggen. Golvplattans oarmerade cement har släppt från husstommens betong när huset satt sig, så det har blivit mellanrum. Jättebra... Fuktigt var det också, därav kupévärmaren.
Ska väl fylla upp med nånting där. Lär gå åt några säckar cement...
varmgarage_04.jpg

Började till slut snickra på bänkstommen.
varmgarage_05.jpg

Här ser man några av de vita nya konsolerna.
varmgarage_06.jpg

Skruvade bara ihop bitarna som krävde skruv från väggsidan.
Här har jag börjat fästa mot väggen. Stödbenskonstruktionen kommer imorgon.
varmgarage_07.jpg

Såna här har jag använt. Till hyllorna också. :)
varmgarage_08.jpg

Här ska ingen bänk ramla ner från väggen... :badgrin:
7 skruv i den biten. 4st i den åt vänster. Anledningen till att det inte sitter någon skruv längst till vänster är att där bakom finns ingen betong av någon anledning. Bara puts och tomrum.
varmgarage_09.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av JimmyAndersson »

Det blir ju riktigt bra! :tumupp:

Lite konstigt med golvbrunnen. 15cm kan jag tänka mig, men absolut inte ytterligare 25cm... Det är inte så att de har fuskat,
så det bara är ett hål rätt ner i backen? Misstänker att våtdammsugaren kommer avslöja sanningen. :)


Mycket kul och inspirerande tråd för övrigt. :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Garageprojektet

Inlägg av vfr »

Alla byggtrådar är inspirerande! :D Oavsett om det är husbygge eller elektronikbygge. Det föder hela tiden nya tankar. Så många projekt, så lite tid...
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av Stuggi »

Det där ser ju ut att bli kanon, speciellt bordet med en stomme av reglar. Farsan har ett likadant som han byggt av 2"x4" och 20 mm spånskiva, har hållit bra de senaste 20 åren och är stabilt som bara vad. Just nu tror jag nästan att det stöttar väggarna i garaget, borde förstärka dem då det plötsligt kom en våning till ovanför dem... :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av sm2wmv »

Jag håller med, sådana här trådar är ren porr för mig :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Garageprojektet

Inlägg av Purre »

Laga golvet med snabbsten då behöver du inte få det torrt heller. Blir hårt och hållbart och inge problem med att det inte fäster.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av DeVille »

Ser ju bra ut det där! Jobbar du med samma hastighet i garaget som på fräsprojektet, då blir det väl invigning redan år 2012 :D
Undrar vad den 50åriga sekreteraren tycker när du börjar fräsa så det yr aluminum och MDF spån över hennes bil :lol:


Jag vill också ha ett garage! Blir så trångt på köksbordet i sommarhuset när fräsen står där.

/DeVille
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Det är inte hennes bil. Det är hennes ex-mans, och den ska hämtas i juni någon gång. Hon kom ner igår och undrade om jag hade en bättre batteriladdare än hennes. Det var något knas med den, och hon ville att batteriet skulle vara OK när bilen hämtas. Jo sa jag, men jag har tappat bort batteriklämmorna. Har bara snabbkontakten kvar. Men sen efter hon gått pillade jag till en specialare med mina startkablar, och kopplade in. Efter en stund när laddaren gått genom hela laddcykeln på bara 5 minuter visade den gröna lysdioden att batteriet var fulladdat, och att det nog var därför hennes laddare inte laddade... Senare kom hon tillbaka för att hennes laddare egentligen var hennes systers, och hon skulle ha den. Då blev hon glad att jag kollat batteriet. :D
Så lite får jag nog skita ner utan att hamna på skitlistan. :lol:

Jag blev så less på brunnhelvetet. Det var helt omöjligt att få bort locket. Jag stod hur länge som helst med borrhammaren med bilmejsel på. Till sist tog jag släggan och slog sönder locket. :badgrin:
Eller iaf området med hål i. Resten är riktigt tjockt. Det går ner en kant runtom precis som på brunnslocken ute på vägen.
Efter att ha sugit ut vatten och 5 kilo sand, grus, rost mm. har jag kommit fram till detta:
Brunnens ytterhölje är helt överallt. Inuti är det däremot lite sämre. Jag misstänker att det har varit en brunn med oljespärr.
brunn.gif
Längst ner är någon slags uppsamlingskopp. I mitten av den sticker det upp en pinne.
Saken i mitten som verkar hänga i luften har suttit fast längst upp där det är två pluppar på bilden. Det är som en tratt. Den har fallit ned mot botten.
På pinnen satt något väldigt sönderrostat. Det verkar ha varit något som ska kunna åka upp och ned, och kanske täta mot trattens underkant.
Det högra röret var också helt fullt med geggamoja. Uppe till höger är ut till avloppet.
Har spolat vatten som en tok ner i smala röret, och man kan ana att det sipprar in vatten i brunnen. Nåja. Ingen panik med det där. Nu vet jag iaf att det inte rinner rakt ner i marken.

Brunnen...
Böjde till en järnbit som en krok, lyfte upp trattgrejen och hakade fast den längst upp. Det tog ett tag med kofoten att lossa den....
varmgarage_10.jpg

Inpassning av mothållsreglar.
varmgarage_11.jpg

Mothållen på plats, och första stödbenet likaså. Pytagoras var till stor hjälp, både till stort och smått. :)
Ställde dit stödbenet och bänken blev exakt i våg. :D
varmgarage_12.jpg

Alla stödben till långbänken klara.
varmgarage_13.jpg

Kastade upp 2,5m-skivan för att slippa ha alla verktyg på golvet.
Lite special i hörnet.
varmgarage_14.jpg

Efter ett par minuter med sticksåg blev det såhär.
Anledningen till den där habrovinken är fräsen.
varmgarage_15.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av sm2wmv »

Snyggt! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Tackar. :)

Hmm, snabbsten... Verkar vara ett bra material. Då kan jag fylla i alla sprickor och smågropar. Dock är nog det enorma hålet framme vid vattenkranen lite för stort? Kommer ju behöva armering...

Sen har jag väl egentligen ingen nytta av en golvbrunn när golvet ser ut som det gör. Funderar på att gjuta igen skiten. Lilla röret funkar ju, så i med en gummipropp.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av jojje »

Tror nästan du måste ha golvbrunn om det finns vatten. Vattnet måste ta vägen nånstans om det börjar läcka.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Garageprojektet

Inlägg av netrunner »

Varför inte ha hörnet mer rundat? Som ett kontoskrivbord?

Ska du även göra så att det kan funka som fräs bord?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Garageprojektet

Inlägg av MadModder »

Vattnet rinner ut genom dörren innan nivån kommer upp till brunnen.
Och innan det rinner ut genom dörren, rinner det ner i sprickorna i grunden. :P
Det finns en till golvbrunn, i andra garagehalvan. Den kanske funkar... men troligen inte.

Här ska inte vara några runda hörn. I ett garage ska man gör illa sig när man jobbar... :lol:
Nä, men jag kanske gör ett par radier iaf. Små. Som en borrkassett då. :D

Fräsbord? Tja. Lillsyrran ska ju stå där i hörnet, och då blir det ju ett bord åt fräsen. ;)

Undrar om man ska göra så hyllan ovanför går ut en bit, och sen sätter man dit två rullgardiner. Bara att dra ner så sprutar det ingar frässpån. :mrgreen:
Skriv svar