Sida 8 av 9

Postat: 2 april 2008, 20:23:53
av xxargs
Korken - vill du ha högre vakum under 100 mBar absoluttryck så kan du skippa i mebran och kolvkompressorer inklusive gamla kylskåpskompressorer som kopplas så att de suger... - man kan säga om en sådan inte ger mer än 5.5 bar övetryck vid noll luftflöde så kan den heller inte komma under 0.2 bar när den jobbar som vakumpump - det handlar om diplacement och dödutrymme ovanför kolvtoppar och ventiler...

Då är det oljetätade lamlellpumpar som gäller som första steg...

läs i Henreys tidigare trådar om mödorna att få till riktig högvakum för sina metallbeläggningsexpriment... (han vill helst ha radiorörklass på vakumet - och då får man verkligen jobba!)

Postat: 2 april 2008, 20:36:56
av Korken
xxargs: Jag ska dock inte ha vakum, då jag ska ju inte suga upp pastan. ;)
Behöver bara min 1.5bar in i den.

//Emil

Postat: 2 april 2008, 21:23:36
av Henry
Har några vanliga kylkompressorer och har en som en gång ville testa vad den kunde komma ner i för vakuum. Bytte ut oljan till vanlig 15/40 motorolja som ju är hyfsat tjock för att agera försegling och förmodligen har ett rätt ok ångtryck dock aningen för tjock för en komp men det går bra ändå och lät den sedan gå under en 45 min eller så. Döm om min förvåning när jag såg att den kommit ner till 1.6 Torr, förväntade mig som bäst kanske en 200 - 100 Torr. Flödet är förstås dock väldigt lågt då den inte är tillverkad för att skapa vakuum utan tryck så att ta ner en lite större behållare till detta vakuum hade tagit sin tid.

Toppen på vissa pumpars kolv är ibland tillverkade med en urgröpning så att bladventilen som sitter strax ovan passar perfekt i detta vilket gör att det i princip inte blir något dödutrymme när kolven är i toppen och det gör att man kan få ett mycket bättre vakuum än vad som är normalt. Långt ifrån alla kompar är uppbyggda på så vis då det egentligen inte behövs men vissa är. Att sedan byta ut oljan gör förstås också en hel del då den som finns i är allt annat än bra vid vakuum och även för tunn.

Postat: 2 april 2008, 21:42:34
av MadModder
I min lilla kolvpupmp är det så på kolvtoppen.

Postat: 13 april 2008, 13:42:48
av MadModder
Nu har jag fixat en fin gravitationsbackventil.
Köpte ett par nipplar, en skarvmuff samt en kullagerkula.
Slipade kanterna inuti med ett bollformat finkornigt slipstift lika stort som kulan, för att få en lite större anliggningsyta. Sen tog jag en spetsig polertrissa med tandkräm på och polerade ytan blank. Det blev i princip helt tätt med kulan på plats. Det duger åt mig. :)
backventil_1.jpg
Sen borrade jag 2,5mm-hål längst bak på andra nippeln, gängade upp till M3, och drog i en skruv med superlim i gängorna, och skar av skruven med dremeln, och slipade till så gängan fortsatte över skruven på båda sidor.
Skruven är till för att kulan inte ska fara upp av luftflödet och täta mot den övre nippeln.
backventil_2.jpg
Sen skruvade jag ihop det hela med loctite i gängorna. Så snyggt! :D
backventil_3.jpg

Postat: 13 april 2008, 14:47:12
av Korken
Profsigt! :tumupp:

Edit: Annars så kunde du ha limmat fast en o-ring i botten på nippeln istelle för att slipa ur och polera.
Jag gjorde en backventil så till min kompressor för pasta-dispensern och den var så gott som helt tät.

//Emil

Postat: 13 april 2008, 19:51:33
av MadModder
Monterade tryckgrejerna på tillbockade spikplåtar (heter det så? :s ) mha ett par rörklammer. Inte jättefint, men det är stabilt. :)
Tryckgrejer.jpg
Inget slarv med elen. Allt ordentligt åtdraget, och ändhylsor på kabeländarna.
tryckstrombrytarkoppling.jpg
Men vakuumet då? Var är de grejerna? Jo, jag tänker inte montera vakuumkopplingarna permanent, eftersom jag har en annan pump för det nuförtiden. Jag snickrar nog ihop nånting med den senare. Får väl se när det blir av.

Re: Luftmojäng (tryckluftstank mm.)

Postat: 11 januari 2015, 18:16:12
av MadModder
Kom att tänka på den här tråden nyss... :D
Lamelllpumpen jag köpte av snubben på skroten står fortfarande lika skitig i ett av förråden, och aluminiumramen har inga av tryckluftskopplingarna kvar. Jag har en vanlig kompressor i garaget, och avlödningsstation köpte jag ju i samband med MrMisters jättesamköp från Kina.
Sen har cylinderloppet i den grå kolvpumpen korroderat lite grann... Jag lekte strax efter ihopbyggnationen med magnetventiler. De hade suttit i nån utrustning där de pysslar med gipsskivor, så det var rätt mycket gipsdamm där i.
Detta hamnade tydligen i pumpen för jag glömde filter mellan.
Sen lekte jag med att koka 40°-vatten och trots filter hamnade ju då vattenånga i pumpen.
För tillfället tänkte jag inte alls på det. Men så för inte så länge sen när jag skulle prova pumpen så blev det inte mycket mer än 4 bar.
Rev ner cylinder å allt och fy vad det såg ut. Vita hårda avlagringar som rivit i kolvringen och där kolvringen stått still var en ring av gropar i cylinderväggen... :(
Gjorde rent så gott jag kunde överallt och det blev helt klart bättre, men inte som när jag köpte den. :doubt:
Nåja.
Hittade ännu en brandsläckare i samma storlek för ett tag sen.
Har en plan om bara vakuum som jag ska ha till bl.a vakuumpincett. :D

Re: Luftmojäng (tryckluftstank mm.)

Postat: 11 januari 2015, 22:05:46
av ph
Ska du ha undertryck i brandsläckaren eller?

Har själv en portabel vakuumpryl med två tankar och venturiventil. Tankarna gjorde jag av 110mm avloppsrör med muffar och lock i ena änden (gummipackningen i muffen håller tätt. I andra änden svetsade jag på lock. Svetsade med varmluftspistol med för ändamålet avsett munstycke och tillsatsmaterial.

Re: Luftmojäng (tryckluftstank mm.)

Postat: 12 januari 2015, 17:11:48
av MadModder
Ja, jag ska ha undertryck i båda brandsläckarna. :D
Undertryck räcker ju av förklarliga skäl inte så länge mellan pumpens gångtider så helst skulle man ha en tub lik den de har här vid 1:35 :D
Avloppsrör var ju en bra idé. Då kan man ju montera ett gäng på väggen längst in under bordet och använda hela bordets längd. :jimmyhacker:
Det får plats 5 på höjden, 2 meter långa, innerdiameter 103mm, det blir... 83 liter. :mrgreen:

Re: Luftmojäng (tryckluftstank mm.)

Postat: 3 november 2018, 22:35:31
av MadModder
Så har det hänt lite grann såhär drygt tre år senare. :D
Nöjer mig dock med en brandsläckare så länge.

Börjar med en liten film på dagens resultat

Re: Luftmojäng (ny inriktning sid 8)

Postat: 3 november 2018, 23:23:28
av MadModder
Letade reda på en apparatlåda i förrådet och monterade magnetventilerna. De är skruvade med M3 från undersidan.
IMG_3772x.jpg
Fixade hål i locket för alla knappar. Men knapparna ska egentligen sitta i metallpanel, så jag fick leta fram distansringar jag sparat från gamla hårddiskar för att inte låsskruvarna skulle böja plasten.
IMG_3777x.jpg
Monterade lite mer grejer i botten. 6,3mm-jack för att ansluta fotpedalen, en skottgenomgång för vakuumet, och ett par kabelförskruvningar.
IMG_3778x.jpg
Började dra kablar från lockets kontaktblock och signallampan.
IMG_3787x.jpg
Mekade ihop fotpedalen med en bit PUR-kabel och 6,3mm-propp.
IMG_3789x.jpg
Drog kablarna i bottendelen. Har inte börjat med pedalfunktionen än. Måste ha en liten 24VDC-källa sitta där i, samt ett relä.
IMG_3796x.jpg
Så ser det ut just nu vid funktionstest.
Vredet upptill i mitten har tre lägen. Vänster allt avstängt, mitten el till magnetventiler, höger pump på (och fortfarande el till ventiler)
Lampan lyser när det inte är avstängt.
Vänster vred och vänster knapp gör samma sak: öppnar magnetventil 1.
Höger vred och höger knapp öppnar ventil 2.
IMG_3800x.jpg

Re: Luftmojäng (ny inriktning sid 8)

Postat: 7 november 2018, 17:02:29
av MadModder
Vill inte ha nåt ruttet experimentkort i lådan så jag ritar upp ett av de enklaste scheman jag gjort :lol: för att etsa ett kort.
schema_reläkort_vakuum.png

Re: Luftmojäng (ny inriktning sid 8)

Postat: 10 november 2018, 19:19:55
av MadModder
Ja det funkar ju bra det där. :)
IMG_3833x.jpg

Re: Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)

Postat: 25 april 2019, 21:07:49
av MadModder
Glömde skriva det att när jag skulle använda den här för att lufta bromsar så sög den luft genom gängen på luftnippeln såklart så det bara bubblade i slangen. Får nog ta och modda en gammal nippel så den går att dra åt men samtidigt är öppen in i oket, och byta till den under luftning/bromsvätskebyte.