Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt! Ska titta tillbaka på den här tråden sedan när mitt vakuum-projekt börjar. :)


Är gummidistanserna (fötterna) också köpta på Biltema?
edit: Sitter det en skruv i varje ände, eller är det samma rakt igenom?
Har tänkt lite på det här hur skruvarna sitter fast i gummit utan att vibrera loss...


Som gammal ljudtomte måste jag tacka för röst-referensen i ljudklippet. :) :tumupp:
Annars brukar man sitta som ett frågetecken... "jaha, hur mycket volym ska jag ha för att detta ska bli rätt nivå??"
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jag tänkte också på det. Man måste ju ha en referens! :D

Gummidistanserna är köpta på biltema. De har en hel drös i olika längder, grovlekar och hårdhetsgrader. De är avsedda för diverse olika prylar som ska fästas i motorrummet på olika bilmärken, så det är rätt svårt att få någon uppfattning om vilken modell man ska ha utan att stå där och känna på dem.
Det är inte genomgående bult. Hur skulle det funka som vibrationsdämpning? :D Det är en på var sida. Gummit är på något sätt vulkat fast i bultstålet... Troligtvis är det flänsar i metallen också inuti så inte gummit kan dras loss hur som helst.

Har nu skaffat mig en prima brandsläckare i 12kg-storleken. Det är väl en sisådär 14 liter tror jag...
Gängan i toppen är M30x1,5. Min lokala dealer hade inga övergångar från det till 1/4", så jag fick modifiera den befintliga ventilen.
Manometern fick sitta kvar. Den funkar bra som plugg. :)
6mm-hålet i toppen där pinnen pressas in och släpper på ventilen vid användning, gängades upp till M8, och sen i med en M8-bult med loctite.
Påfyllningshålet var lite bökigare. [edit]Nej det kan inte vara något påfyllningshål. Man lär ju skruva bort slangen och fylla genom det hålet så det går att stänga med handtaget när det är klart...[/edit] Det är nån slags säkerhetsplugg, med hål i, och i botten klämmer påfyllaren fast en bricka med tunn plåt i hålet, som antagligen spricker vid övertryck. Hålet i pluggen var 6mm, så jag gängade upp även det till M8, och drog i en M8-bult med loctite, och sågade sen av bultskallen. Sen gängade jag in pluggen med loctite. Perfekt!
Sen var det utloppet. M14x1,5, samma som i gasolflaskan, så jag visste ju att det fanns en övergång. Mer loctite. Har gått åt ganska mycket...
Sen var saken klar. :)
pluggad.jpg
brandsläckare.jpg
Satte igång pumpen och vänatde ett bra tag. Sen stängde jag av och drog av slangen. PYSHSHSHSHHH! USCH vad det lät högt! Och det blev kallt som f** runt kopplingarna. Men det verkar vara tätt iaf. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 16 januari 2008, 21:44:27, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

vad tål en sådan bransläckartub i tryck egentligen???

gasoltub tål minst 25 bar och ofta testade för 35 bar (exlusive säkerhetsventilen), så där finns det marginal minst sagt - men brandsläckartuben ???
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Längst ner står det instansat "PRT 22,6 bar" så det räcker nog åt mig. :D
Ska man ha något som tål högre tryck lär man skaffa sig en kolsyresläckare. Om jag minns rätt har de ett rätt så högt arbetstryck. BRA mycket mer än de 14 bar som skumsläckare ska fyllas med.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Inlägg av DjAlbert »

Gillar detta projekt skarpt. Du får se till att ge oss mer mer mer :D
Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 505
Blev medlem: 14 september 2007, 19:56:30
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Har kollat upp det där med pulver släkare bakom manometern sitter det en backventil det är där de trycksätter brandsläkaren och tömmer ut trycket efter som den inte har ett rör ner i pulvret, för att fylla på pulver så skruvas hela huvudet av
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

mycket snyggt det här :wink:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Kollade upp med Presto här i stan i samband med att jag frågade om man kunde köpa direkt vid fabriken här i stan.
Svaret jag fick var detta:
Drifttrycker i släckarna vid +60 grader C är 17 bar. Det betyder att sprängtrycket skall vara över 3*17 bar d.v.s. 51 bar. Alla behållare provtrycks vid 21,5 bar (17*1,3).
Det går bra att köpa direkt från Fabriken i Katrineholm om du hämtar den här. Skall vi skicka den blir det billigare att köpa den från närmaste återförsäljare. Se vår hemsida Presto.se.
Så flaskan klarar några bars tryck om man säger så
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>bakom manometern sitter det en backventil det är där de trycksätter

Öh, hur skulle manometern mäte trycket i så fall?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det skulle kunna vara någon slags backventil, med ett litet läckage utåt. Det gick otroligt trögt att få luft genom det hålet. Då kan man ju fylla på, och sen dra dit manometern utan att det pyser ut för mycket. :D
Men jag ser inte problemet med att trycksätta från där slangen ska sitta, även om det inte finns något stigarrör. Tvärtom borde det vara bättrre tycker jag.

Och igår kom jag på vad jag ska montera allt på. Jag hittade ju en hel drös med aluminiumprofil förut. X-profil avsedd för T-muttrar och såna specialvinklar med låsskruvar. Superlätt att bygga ihop en ram. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ah. Då skulle man ju kunna testa att snabbtömma en släckare och se om manometern visar trycket med viss fördröjning. Hmm, undrar var jag gjorde av den där sexkilos släckaren jag handlade i julklapp? :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... Det borde ju vara tvärtom. Om du snabbfyller den skulle manometern gå långsant upp. Inåt borde gå snabbt om man ska kunna trycka in nåt, men inte få ut. :D
Om det nu är en backventil.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

INGEN tryckkäl utan säkerhetsventiler !!!!!

Vid brand stiger trycket..............
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Gah. Inte nog med att jag tänkte bak-och-fram när jag skrev om mina framsteg med mitt HP-6131-aggregat (jag fixar till det nästa labbtillfälle), nu även detta. Jag får skylla på att det verkad roligare att snabbtömma än snabbfylla...
:oops:

Snygg konstruktion, förresten!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

GFEF, kärlet i sig har ju inget som helst stopp för luftflödet. Det är ju en nippel rakt ut. Och det ansluts dessutom med plastslang som bara tål 23 bar. När det brinner smälter slangen och inget tryck kan hållas kvar. Duger inte det?
Skriv svar