Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tottish: Ja jag menade till kompressorn.
Till vakuumet behövs egentligen ingen, för det gör inget att pumpen bara går och går. Förutom att den kanske blir lite varm då...

GFEF, ahaa... Verkar ju vettigt. Den andra på Jula hade ju avlastningsventil.
Har inget Biltema i närheten, tyvärr. Men 30 spänn, vad är det... :D

Finns det vakuumströmbrytare?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Köpte en tryckströmbrytare på Biltema iaf. Det var brorsan som var där, och han ringde och frågade om han skulle ta den med 1 eller 4 anslutningar. Sa att ta den med 4. Doh... Nu får jag ju plugga igen 2 av dem. :P
Men jag glömde backventilen.
Jula tar 200 spänn för en sån, medan Biltema tar 35. Biltemas är mer lämplig, då den har anslutning för rör till avlastningsventilen.
De har tre versioner, med olika gängstorlek. Väntar med den tills jag skaffat de andra grejerna runt omkring. En polare kan skaffa en 12-kilos brandsläckare väldigt billigt (läs: gratis). :D

Jag kan inte hitta tråden om kylskåpskompressor och brandsläckare. :(
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja just ja... det var ju en länk till ett annat ställe. :D

Jag såg till att ha "vägarna förbi" Biltema i Gustavsberg idag. Himla trevlig butik. Stor och överskådlig, och inget av det jag ville ha var slut. Till skillnad mot exempelvis Västerås. Usch...
mer_prylar.jpg
Allt här köpte jag inte idag, men det mesta.
Gummidistanser med M6-bult, 1/4" nipplar, 1/4" L-kopplingar, 1/4"-skarvar, 1/4" T-kopplingar, tryckströmbrytare, reduceringskopplingar (1/2"->1/4", 3/8"->1/4"), snabbkopplingar, 1/4"-pluggar, reduceringsventil med snabbfäste och manometer, backventil med uttag för rör till avlastningsventilen på tryckströmbrytaren, manometer. När jag tog kortet rullade 6mm-stålröret in under pappret bakom reduceringsventilen.

Det ska väl gå att koka ihop nånting av det här! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Ett gått råd - kör inte biltemamanometern över 16 bar bara - inställningen ändrara sig liksom permanent då - en av refarenheterna då jag nyfiket vätsketryckprovade en sådandär engångscampingtub för att se vad de egentligen tålde - hade ingen aning att de var så trycktåliga och trodde de skulle kalva långt innan... Numera vet jag att sådana tuber måste tåla minst 20.5 bar övertryck för att få säljas övh. och gäller i stort sett alla tryckförpackningar från hårspray till campingasol.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ingen risk. Har ingen pump som kommer över 10. Än iaf. Dessutom är tryckströmbrytaren märkt max 12 bar...
Ska inte ha detta till att driva tryckluftsverktyg och sådant, utan mest lätt renblåsning av saker, samt drivning av lödpastadispenser. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag knåpat ihop nånting som funkar.
Hade visst en släng av hjärnsläpp igår, för jag hade fått för mig att montera tryckströmbrytaren innan backventilen. Då slog ju brytaren till så fort den slagit ifrån, eftersom avlastningsventilen släppte på trycket. Slet som ett djur för att få loss kopplingarna. Hade ju Loctite i. :P
Men nu verkar det vara rätt. :D
Det gick inte åt så många av mässingsdelarna nu när det gick att utnyttja tryckströmbrytarens block lite bättre. :P
kopplingar.jpg
[edit]
Heh... det tar ju hur lång tid som helst att pumpa upp trycket i tanken. Undrar hur det blir med en 12kg-brandsläckare? :lol:
Men det funkar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ingen jätteintressant uppdatering, men jag fixade till kablarna med ändhylsor, anslöt en jordkabel, monterade en dragavlastning för anslutningskabeln, och skruvade fast tre gummibussningar på kolvpumpen.
kolvpump.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vad har bygget kostat hittils? Det ser ju ut som om du är uppe i ett antal hundralappar, då börjar man ju närma sig vad en färdig kompressor kostar. Fast det är ju såklart roligare att ha byggt något själv.

Fin pump du har föresten, ser ju tuffare ut än en tryckluftskompressor från Biltema. 8)

Hur pass mycket låter pumpen? "Lägenhetssäker"? :)

Föresten, varför har du gjort så mycket mekaniska lösningar? Det är ju ELEKTRONIKforumet det här? Vi vill ju se att du knappar in trycket på en display och så regulerar den automatiskt. 8) :lol:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

snygg pump!! funderar på att köpa en liten kompressor från jula och göra vakuumpump av :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Lägenhetssäker? Tja... ljudupptagning

Pumpen står här på golvet precis rakt nedanför bordskanten, ca 70cm ner. Ställde mikrofonen vid kanten, och själv sitter jag en halvmeter från den.

Klart jag hade kunnat fixat det lite mer elektriskt med tryckgivare, magnetventiler och triac, samt motordrivning av reduceringsventil, men fy vad dyrt det skulle ha blivit... :P
Har inte räknat ihop vad det gått på, men det är några hundra iaf. Grejorna från Biltema gick på lite drygt 500 spänn, men det är mycket jag inte använt. :D
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Rifakungen skrev:snygg pump!! funderar på att köpa en liten kompressor från jula och göra vakuumpump av :wink:
Skall du suga fast saker som glaskivor i belysningsramar etc. så duger bakvänd kolv/membrankompressor

Skall du ha ordentlig vakum, dvs under 200 mBar absolutryck (> 0.8 bar 'vakum') så duger inte kolvkompressor längre utan du måste ha något som är baserat på lamellpump (som istället inte fungerar så bra som kompressor)

Jula har en sådan ensteg vakumpump för runt 1500:- men enlig Henry så ligger den långt ifrån lovad spec när det gäller lägsta tryck av 10 Pa (0.1 mBar).

Har man möjlighet (dvs råd...) så bör man välja en dito 2-steg som kylmontörer använder.

Absolutryck långt under 1 mBar är absolut nödvädigt om man tänker sig leka med gasurladdningar, fixa egen glödlampa, koka vatten under rumstemperatur (som att torka ur kylanläggningars rörsystem) eller frystorka och andra roliga fysikaliska expriment.

skall du börja belägga saker med metall så behövs det ännu lägre vakum - Henry har läst på lite om den detaljen och fins som en tråd här på forumet.

skall du göra radiorör så är det som ovanstående sats med metallbeläggning men 10-100 ggr värre ytterligare vakum som måste fixas fram ;-)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

tänkte mer ha den till en lite vakumkammare. som man tex kan stoppa in en "mums-mums" i och suga ihop den. skulle en sån kompressor räcka då?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tjaa, litet effekt bör du ju få, så jo, på den nivån bör det nog funka.

Edit: Men, som sagt, du skall nog inte förvänta dig att den klarar så värst mycket mer.

Edit2: Däremot verkar det som några forummedlämmar här testat detta för saker som vacuum för avlödning och liknande.

Edit3: Vi kanske skall ta och dela på denna tråd om det blir mer funderingar kring detta... :)

(övriga edit, stavning)
Senast redigerad av Mizzarrogh 13 januari 2008, 20:24:48, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Fast nu blir ju mums-mums större om man lägger in den i en vakuumkammare och suger ut luften och inte mindre så blir svårt då att suga ihop en mums-mums
Skriv svar