Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)

Inlägg av MadModder »

Startar väl en projekttråd om det här... Men det kommer nog förekomma LÅNGA pauser. :D

Köpte en kolvpump förut för att få till vakuum till avlödningspennan. Pumpen kan också få till några bar på utblåset, och nu när jag skaffat en Techcon dispenserapparat (eller vad det heter) så är en trycktank rätt bra att ha.
Fick fatt på en tom vanlig 4,8-liters blå gasolflaska. Mha tryckluft på jobbet fick jag ur gasolresterna innan jag åkte hem.

Sen borrade jag upp det minimala hålet inne i anslutningen, så det går att få lite flöde.
uppborrat.jpg

Köpte lite slang och tillbehör.
Det är tryckluftsslang med 6mm innerdiamter, slangnipplar, övergång M14x1,5<->1/4" rörgäng, t-koppling, samt ett gäng slangklämmor.
slangprylar.jpg

Frågade först vad han tog för slangen, och han sa runt 10 spänn. Jaha, jag tar väl 5 meter då sa jag. Sen framme vid kassan, sa han att du den här slangen var lite dyrare än vad jag sa, 29kr/meter. Men du får den för 12 per meter. Är det OK? Jo jag tyckte väl det då. :D

Drog fast gängövergången med gängtätning. Loctite 542.
Det är M14x1,5 på gasflaskan.
gängadapter.jpg

Sen på med t-koppling och två nipplar. Även här gängtätning.
t-koppling.jpg

Tadaa! En styck trycktank. :)
Nu fattas bara lite prylar som slår av och på pumpen mm...
flaskan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ser ju bra ut :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt! :)

Jag har funderat på liknande grejjer, så det är kul att få lite inspiration.

Det ser lite kul ut med en sådan koppling på en gasoltub. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe ja. Det såg ändå roligare ut när jag drog fast en enkel slangnippel på anslutningen. :D
(1/4" passar nästan i M14x1,5)
Lite lustigt att kvarttumsgänga har en ytterdiameter på en halv tum. Undrar hur de räknade förr när de uppfann den gängan?
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Om jag inte minns fel så är det så att 1/4" rörgänga är mått på en utvändig gänga på ett standardrör med innerdiametern 1/4".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... så godstjockleken på ett dylikt rör är alltså ca 3,3mm? Det var ett grovt rör... :?

När jag kommer hem idag är det dags att prova hur tätt det blev.
När jag köpte flaskan med Loctite 542 för massa år sen, fick jag förklarat för mig att det reagerar med kopparjonerna för att stelna. Det trodde jag ju på, då det är koppar i mässing.
Jag nämnde det för killen där igår, då gängövergången är i stål. Det hade han aldrig hört talas om... Märkligt.
När jag kom hem tog jag hem databladet för medlet, och där står att 542 härdar när det hamnar i trånga utrymmen av metall och syre inte kan komma åt. Lite lustigt. Annars brukar ju saker och ting stelna i samverkan med syre. :D
100% härdning blev det tillsamman med stål, enligt en graf. Med mässing blev det bara 75%. Nåja. Det duger nog. Loctite 542 är främst till för hydrauliska kopplingar, och där brukar det ju vara skapliga tryck. :)
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Hittade en text som bekräftade att det stämmde att det är innerdiametern man syftar på. Det stog även att gängan kom år 1905 eftersom den tidigare Whitworthsgängan var för grov för tunna rör :)
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

MadModder
>Hmm... så godstjockleken på ett dylikt rör är alltså ca 3,3mm? Det var ett grovt rör..

På grund av behovet av matrial för att gänga i
Ej gängabara tuber (?) har godstjocklekar 0,x mm

>Mha tryckluft på jobbet fick jag ur gasolresterna innan jag åkte hem.

Tvätta med Kloramin för husfridens skull ....
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

hehe. kul bygge! snyggt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

MadModder skrev:...
När jag kom hem tog jag hem databladet för medlet, och där står att 542 härdar när det hamnar i trånga utrymmen av metall och syre inte kan komma åt. Lite lustigt. Annars brukar ju saker och ting stelna i samverkan med syre. :D
...
Det borde innebära att det stelnar i tuben också eller är det en öppen burk det ligger i :roll: ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tillsammans med metall OCH utan syre. Flaskan är av plast. ;)

Tätt är det, men ett litet bakslag. Den tysta fina kolvpumpen pumpar lätt upp till 5 bar. När man då stänger av den, så orkar den inte starta förrän trycket faller under 1 bar. :evil:
Jag får väl ha pumpen till det jag tänkte först: vakuum. Den här trycktanken kan ju bli en fin vakuumtank. Då använder jag en magnetventil och en fotpedal till avlödningspennan.
Jag får hitta en till tank av något slag, och sen förbarma mig över en gammal kompressor för tryckluften.
Vakuumet behöver jag redan nu, men tryckluft är det inte så bråttom med.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Det finns en tråd som beskriver bygget av en kompressor med en gammal brandsläckare och en kylskåpskompressor, kanske kunde vara nåt?

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var precis det jag hade i tankarna. Var tror du jag fick inspiration till gasflaskan ifrån? :D
Det enda frågetecknet är tryckströmbrytaren. Alltså den som slår av och på pumpen vid vissa tryck. Kan art.nr 008272 på Jula funka?
Eller är kanske 200261 bättre?
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

På biltema får du något liknande för ett par tior billigare. (17-49201)
Ser ingen info på hemsidan om Julas 008272 men det är väl till för "vanliga" kompressorer antar jag? Hur ska du i så fall kunna mäta negativt tryck med dom? Du kanske tänkt bygga en typ mekanisk inverterare?

Eller menade du att du skulle ha den till kompressorn när du bygger den vid senare tilfälle?

MVH
/Tottish
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

>När man då stänger av den, så orkar den inte starta förrän trycket faller under 1 bar.

Inget ovanligt,
En tryckströmbrytar för luftkompressor
brukar ha en avlastningsventil som öppnar vid stopp.
En bakventil före tank också.

Så luftkompressor startar mot tycklöst rör till bakventill tank.
Skriv svar