Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Kul projekt! Ska titta tillbaka på den här tråden sedan när mitt vakuum-projekt börjar.
Är gummidistanserna (fötterna) också köpta på Biltema?
edit: Sitter det en skruv i varje ände, eller är det samma rakt igenom?
Har tänkt lite på det här hur skruvarna sitter fast i gummit utan att vibrera loss...
Som gammal ljudtomte måste jag tacka för röst-referensen i ljudklippet.
Annars brukar man sitta som ett frågetecken... "jaha, hur mycket volym ska jag ha för att detta ska bli rätt nivå??"
Är gummidistanserna (fötterna) också köpta på Biltema?
edit: Sitter det en skruv i varje ände, eller är det samma rakt igenom?
Har tänkt lite på det här hur skruvarna sitter fast i gummit utan att vibrera loss...
Som gammal ljudtomte måste jag tacka för röst-referensen i ljudklippet.
Annars brukar man sitta som ett frågetecken... "jaha, hur mycket volym ska jag ha för att detta ska bli rätt nivå??"
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 29995
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Ja jag tänkte också på det. Man måste ju ha en referens!
Gummidistanserna är köpta på biltema. De har en hel drös i olika längder, grovlekar och hårdhetsgrader. De är avsedda för diverse olika prylar som ska fästas i motorrummet på olika bilmärken, så det är rätt svårt att få någon uppfattning om vilken modell man ska ha utan att stå där och känna på dem.
Det är inte genomgående bult. Hur skulle det funka som vibrationsdämpning? Det är en på var sida. Gummit är på något sätt vulkat fast i bultstålet... Troligtvis är det flänsar i metallen också inuti så inte gummit kan dras loss hur som helst.
Har nu skaffat mig en prima brandsläckare i 12kg-storleken. Det är väl en sisådär 14 liter tror jag...
Gängan i toppen är M30x1,5. Min lokala dealer hade inga övergångar från det till 1/4", så jag fick modifiera den befintliga ventilen.
Manometern fick sitta kvar. Den funkar bra som plugg.
6mm-hålet i toppen där pinnen pressas in och släpper på ventilen vid användning, gängades upp till M8, och sen i med en M8-bult med loctite.
Påfyllningshålet var lite bökigare. [edit]Nej det kan inte vara något påfyllningshål. Man lär ju skruva bort slangen och fylla genom det hålet så det går att stänga med handtaget när det är klart...[/edit] Det är nån slags säkerhetsplugg, med hål i, och i botten klämmer påfyllaren fast en bricka med tunn plåt i hålet, som antagligen spricker vid övertryck. Hålet i pluggen var 6mm, så jag gängade upp även det till M8, och drog i en M8-bult med loctite, och sågade sen av bultskallen. Sen gängade jag in pluggen med loctite. Perfekt!
Sen var det utloppet. M14x1,5, samma som i gasolflaskan, så jag visste ju att det fanns en övergång. Mer loctite. Har gått åt ganska mycket...
Sen var saken klar.
Satte igång pumpen och vänatde ett bra tag. Sen stängde jag av och drog av slangen. PYSHSHSHSHHH! USCH vad det lät högt! Och det blev kallt som f** runt kopplingarna. Men det verkar vara tätt iaf.
Gummidistanserna är köpta på biltema. De har en hel drös i olika längder, grovlekar och hårdhetsgrader. De är avsedda för diverse olika prylar som ska fästas i motorrummet på olika bilmärken, så det är rätt svårt att få någon uppfattning om vilken modell man ska ha utan att stå där och känna på dem.
Det är inte genomgående bult. Hur skulle det funka som vibrationsdämpning? Det är en på var sida. Gummit är på något sätt vulkat fast i bultstålet... Troligtvis är det flänsar i metallen också inuti så inte gummit kan dras loss hur som helst.
Har nu skaffat mig en prima brandsläckare i 12kg-storleken. Det är väl en sisådär 14 liter tror jag...
Gängan i toppen är M30x1,5. Min lokala dealer hade inga övergångar från det till 1/4", så jag fick modifiera den befintliga ventilen.
Manometern fick sitta kvar. Den funkar bra som plugg.
6mm-hålet i toppen där pinnen pressas in och släpper på ventilen vid användning, gängades upp till M8, och sen i med en M8-bult med loctite.
Påfyllningshålet var lite bökigare. [edit]Nej det kan inte vara något påfyllningshål. Man lär ju skruva bort slangen och fylla genom det hålet så det går att stänga med handtaget när det är klart...[/edit] Det är nån slags säkerhetsplugg, med hål i, och i botten klämmer påfyllaren fast en bricka med tunn plåt i hålet, som antagligen spricker vid övertryck. Hålet i pluggen var 6mm, så jag gängade upp även det till M8, och drog i en M8-bult med loctite, och sågade sen av bultskallen. Sen gängade jag in pluggen med loctite. Perfekt!
Sen var det utloppet. M14x1,5, samma som i gasolflaskan, så jag visste ju att det fanns en övergång. Mer loctite. Har gått åt ganska mycket...
Sen var saken klar.
Satte igång pumpen och vänatde ett bra tag. Sen stängde jag av och drog av slangen. PYSHSHSHSHHH! USCH vad det lät högt! Och det blev kallt som f** runt kopplingarna. Men det verkar vara tätt iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 16 januari 2008, 21:44:27, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
- Inlägg: 12304
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Kollade upp med Presto här i stan i samband med att jag frågade om man kunde köpa direkt vid fabriken här i stan.
Svaret jag fick var detta:
Svaret jag fick var detta:
Så flaskan klarar några bars tryck om man säger såDrifttrycker i släckarna vid +60 grader C är 17 bar. Det betyder att sprängtrycket skall vara över 3*17 bar d.v.s. 51 bar. Alla behållare provtrycks vid 21,5 bar (17*1,3).
Det går bra att köpa direkt från Fabriken i Katrineholm om du hämtar den här. Skall vi skicka den blir det billigare att köpa den från närmaste återförsäljare. Se vår hemsida Presto.se.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 29995
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Det skulle kunna vara någon slags backventil, med ett litet läckage utåt. Det gick otroligt trögt att få luft genom det hålet. Då kan man ju fylla på, och sen dra dit manometern utan att det pyser ut för mycket.
Men jag ser inte problemet med att trycksätta från där slangen ska sitta, även om det inte finns något stigarrör. Tvärtom borde det vara bättrre tycker jag.
Och igår kom jag på vad jag ska montera allt på. Jag hittade ju en hel drös med aluminiumprofil förut. X-profil avsedd för T-muttrar och såna specialvinklar med låsskruvar. Superlätt att bygga ihop en ram.
Men jag ser inte problemet med att trycksätta från där slangen ska sitta, även om det inte finns något stigarrör. Tvärtom borde det vara bättrre tycker jag.
Och igår kom jag på vad jag ska montera allt på. Jag hittade ju en hel drös med aluminiumprofil förut. X-profil avsedd för T-muttrar och såna specialvinklar med låsskruvar. Superlätt att bygga ihop en ram.