MadModders hobbyrumsprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Har ju glömt visa bild på den ommöblerade sortimentskåpsväggen efter jag köpte billiga skåp från verktygsbode.se i april.
IMG_0574x.jpg
De oranga är några begagnade från f.d. Labb Elektronik (har jag nog nämnt förut)
Nästa kolumn är de från verktygsboden.
Nästa kolumn, den breda, är från Jula.
Längst upp till höger är från Clas Ohlson, från den tiden de sålde kvalitetsgrejer.
De två gråblå nere till höger har jag för mig är från Biltema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av PeterH »

Vad tog dom för skåpen? (finns dom att köpa än?) och hur känns kvalitén, är dom stabila eller rangliga? :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

De känns väldigt stabila när de sitter på väggen. Fristående är väl alla såna skåp lite rangliga. Det finns ju inget bakstycke.
Jag gav 299kr styck. Det är äkta Raaco. Jag kan dock inte hitta just den modellen längre där tyvärr. Det var nog en slutförsäljning.
De har en modell som är 10 rader hög istället för 12, och stor låda längst ner och den tar de 374kr för. Inte lika lockande.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av sm2wmv »

Jag tycker nog att Clas i sjön är de som brukar ha bäst kvalite av lågprismärkena. En hel del Cotech grejor är faktiskt riktigt OK. Allt annat kan man säga om Meec mfl.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Jo så är det nog. Undvik Meec, Best tools, ETC tools, DO-it, Hard-head m.fl. om det är något som har något som kan slitas, är elektriskt, kan röra sig eller bör ha någon slags bestämd form.
En slägga av valfritt märke kanske kan funka. Ett tag. :lol:
Men Jula-skåpen ovan har faktiskt funkat hittills. Minns inte om det är Hard-head. Allt är helt i plast. Den modellen finns inte kvar. Den kanske var för bra. :badgrin:
Undviker dock att lasta i något tyngre i dem, som skruv och så.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av Glenn »

clas ohlsons skåp var ju tillverkade av racco, iaf det jag har, det står i klartext på det, typ "Made for clas ohlson, by racco" eller nåt sånt. Trodde dom fortfarande sålde sessa men är osäker.

Mitt sitter tillsammans med "äkta" raccoskåp och passar perfekt storleksmässigt.

Jag hade ju sånt flyt att när förra jobbet flyttade så skrotades det en massa raccoskåp för dom var "trasiga", antingen var plåten skev eller så saknades det lådor, eller både och, men av de tiotal skåp som skrotades lyckades jag plocka ihop fyra eller fem kompletta, kilen som kastade dom frågade vad jag höll på med och jag förklarade att jag plockade ihop lådor till de hela chassina, och han sa typ "Jahaaa, så kan man ju göra, det hade jag inte en tanke på" :)

Anledningen att det inte blev fler var att skåpen var olika generationer med olika lådtyper, samt olika varianter av storlek, exempelvis både fyra och fem lådor i bredd.

Fick även ett gäng reservlådor, har redan använt en när jag lyckades knäcka "handtaget" på en av misstag :)

Har även ett skåp från biltema som har samma låddimensioner som racco så man kan använda deras mellanväggar (hittas billigast på jula, iaf sist jag kollade), sämre kvalitet men funkar, sen har jag ett från citygross(!) av usel kvalitet, och ett från lidl som är okej kvalitet (förutom lapparna som inte sitter fast). ..och några noname jag inte vet var dom kommer från.

man kan inte få för många sådana skåp :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Fixat till nya hyllor ovanför arbetsbänken.
Sågat ut hyllplan av 16mm spån som jag hade stod.
Vit halvblank snickerifärg.
Avstånden mellan skenorna beror på hur reglarna sitter i väggen.
Nummer 2 och 4 sitter i varsin regel. Det är 55cm C-C, just där bara. :roll:
Sen fick de andra hamna på lagom avstånd bara.
Väggskivorna är 12mm spån. Det ska väl hålla...
Får väl se hur mycket av brötan på golvet och bänken som hittar upp på hyllorna. :D
IMG_6780x.jpg
Det går inget vidare att reparera oscilloskopet när bänken ser ut sådär :rofl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av Glenn »

I mitt datorrum så har jag en hel vägg med skenor+konsoler, mätte upp CC 60 först och skruvade fast några, sen var det bara gips på nästa, och jag tvingades inse att den som reglat det där nog bara hade använt ögonmått, var bara att plocka ut var reglarna satt med regeldetektor.. suck, blir inte helt snyggt men man får fylla hyllorna så syns det inte så mycket :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Ja en regeldetektor skulle vara bra att ha ibland.
Nu knackade jag fram på ett ungefär var den mitt bakom skivan satt och ”kände efter” med ett 2mm-borr för att hitta mitten. Ser lite kul ut med en rad täta 2mm-hål på ett ställe. :mrgreen:
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av Fortran »

När jag skulle sätta upp hyllor i hobbyrumsgaraget kunde jag konstatera att samtliga reglar hade olika CC.
Jag tror inte någon av dom hade 60. :)

Det fick bli bärlist och hängskenor.
Funkar bra, men var lite vingligt innan jag fick tillräckligt mycket vikt på hyllorna.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av Platis »

Höll på och bli tokig när jag skulle sätt upp hyllor i klädkammaren/elektroniklabbet. Fick också bli en rad småhål. Visade sej att där var reglarna satta med c/c 45cm (och då plåtreglar som inte är lika lätt att knacka sej fram till var dom exakt är som vanliga träreglar). Iofs inget nackdel eftersom det blev tätare mellan skenorna = större lasttålighet och det behövs inte lika tjocka hyllplan!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av Mizzarrogh »

Själv gav jag upp och satte en 2" planka som fäste för både konsoler och skåp... Gick en massa elledningar och skit bakom skivan så att man höll på att bli tokig när man skulle montera saker... ha ha. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Ja hängskena funderade jag på, precis som jag löste det i klädkammaren,
men då alla skenor är gratisfynd (10st gamla fullängds väggskenor samt några halvlängds) och dessa inte har skåror för hängskena så fick det bli såhär.
Bara för det hittade jag en överbliven 2-meters IKEA-hängskena för överskåp i källaren igår.
Det hade ju gått bra att fixa något med vinkelslipen. Nu är det dock för sent. :D

Nackdelen med hängskena och INTE dra fast hålskenorna i väggen, är att de böjs som en pilbåge utåt när man börjar lasta saker på hyllorna.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av Platis »

Ja sen undrar man lite vad som är bäst belastningsmässigt. I en hängskena blir det väldigt mycket vikt på just den skenan. När man sätter normala(vertikala) skenor i vägg så hjälper ju även friktionskraften mot väggen till att bära lasten på en annat vis(fördelat på fler skenor) än när det bara hänger i en övre skena, tänker jag!?

Har en hylla över skrivbordet som bara sitter med molly och i dubbelgips. Är lite orolig var gång grannen drar igen sin ytterdörr(smäller igen) med full kraft, då det skakar i hela väggen. Räknade ut att översta hyllplanet enbart så är det nog ca 60kg tidningar (fasen vad tidningar och böcker väger mycket mer än vad tror). Hyllan har suttit där typ 5år, men jag är lite skrajsen hur länge till! :mrgreen:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Liten uppgradering.
Det är fullt på bänken så jag monterade en liten hylla.
Nu fick jag några kvadratcentimeter ledigt. :lol:
hylla.jpg
Just de där två väggskenorna är ett hål längre och det passade ju precis att de sticker ner lite mer än de andra.
Det var planerat. Eller inte. :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar