Försöker laga en luftavfuktare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Försöker laga en luftavfuktare

Inlägg av ToPNoTCH »

I rent pedagogiskt syfte så försöker jag laga en luftavfuktare av modell Woods MRD14.
Någon plockade upp den ur återvinningen, och den hamnade på mitt bord.

Felet yttrar sig som så att den startar och kompressorn går igång, evaporatorn blir kall till den grad att frost bildas i underkant och sedan slår allt av och lampan "Defrost" tänds.
Där står den sedan ända tills man rycker sladden och börjar om. Detta sker inom en till en och en halv minut.

Jag kan inte ett skit om fysiken som det hela bygger på men konstaterar att kondensorn inte ändrar temperatur alls och det känns fel.
Jag inbillar mig att evaporatorn borde bli kall och kondensorn varm. Det sjuka är att det är ju i praktiken samma krets. Så om den blir kall på evaporatorn borde den ju rimligen bli varm på kondensorn.

Att den går i defrost är inte konstigt då den enligt manualen skall göra det om den når <= 1c vilket givetvis uppstår när jag till och med får frost på evaporatorn och NTC sitter precis på kallaste punkten.

Jag kan nämna att jag kontrollerat allt basic som att:
- de två reläer som finns fungerar (att de slår och att kontakt uppstår) och att deras drivtrissor funkar
- att motorkondensatorn till kompressorn är sjysst (rätt farad och ESR).
- att den 12V och 5V spänning som produceras finns

Innan vi blandar in elektroniken mer (vilken är ytterst rudimentär vad jag kan bedöma, och dessutom verkar funka) så vill jag ha lite koll på funderingarna ovan.
Därför har jag inte mosat in några bilder.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Försöker laga en luftavfuktare

Inlägg av mrfrenzy »

Hur lång tid tar det innan du får frost? Går fläkten och gör sitt jobb under den tiden?
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Försöker laga en luftavfuktare

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag skulle påstå att det sker på ingefär 30-40 sekunder.

Fläkten går hela tiden från att man gör "power on" men slutar när den går i defrost läget.

Jag får känslan av att den blinkande defrost lampan även utgör en form av felindikering, eftersom apparaten aldrig går ur det läget fören man rycker sladden (väntat i två timmar).
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Försöker laga en luftavfuktare

Inlägg av ToPNoTCH »

Även kompressorn slutar gå i defrost läget, vilket jag som lekman kan tycka vara underligt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Försöker laga en luftavfuktare

Inlägg av xxargs »

Håller med - kolla fläkten - avfuktare kör luften i princip först genom evaporatorn för avfuktning och den kylda luften genom kondensorn strax efter och luften värms upp igen och den utblåsande luften är en smula värmd motsvarande den effekt som kompressorn drar. - det är rätt mycket luft som dras igenom så det skall vara en ganska ordentlig 'blås' där luften blåser ut.

Eftersom kondensorn kyls med kyld luft från evaporatorn så förvänta dig inte några högre temperaturer där.

En gissning är att köldmediet är R600a, möjligen R134a.

det är helt naturligt att kompressorn slås av i defrosterläge och låter omgivningsluften smälta frosten - hetgasavfrostande maskiner är betydligt mer komplicerade och större och har större tendenser till fel (gasväxlingsventilen...)

de flesta kondensavfuktare arbetar inte i minusgrader mycket för att avrunnen vatten blir is någonstans på vägen ut och korkar igen eller bygger på - även om man skulle ha elavfrostning av själva evaporatorn. Skall man ha avfuktning i minusgrader så är sorbentavfuktare som gäller där
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Försöker laga en luftavfuktare

Inlägg av ToPNoTCH »

Fattar hur du tänker.
Typ att om det inte går någon luftström igenom så blir det för kallt.

Men fläktjäkeln (radial såklart) tuffar på som sjutton.

Skall ta bort fläkthjulet och kolla så inte lamellerna är igensatta.

Det är R134a.

Kan köpa att man inte hetgasavfrostar som i typ värmepumpar, men något är ju ändå lite skummt då den inte går i gång efter att ha stått i avfrostningsläge i två timmar.
Skriv svar