Vindgenerator dump.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Vindgenerator dump.

Inlägg av SeniorLemuren »

Håller just på att installera en vindgenerator på båten. 300 W 12 Volt för laddning v batteribanken. Den måste ju styras å något vis för stt inte överladda batterierna. Det jag tänker på är ju då att koppla in en resistans via PWM för att shunta förbi batterierna. t.ex en Arduino som mäter spänningen över batteribanken och via pwm styr en mosfet som "kortsluter" strömmen via en resistans. Kan det vara rätt tänkt eller finns det bättre sätt förutom att köpa det man behöver?
DSC_1133.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av danei »

Det funkar nog bra. Men skulle se till att filtrera så att det inte blir pulserande spänning till batteribanken. Eller kanske reglera analogt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av grym »

hadde gjort en enkel shuntregulator, effekt mostrissor och motstånd, 300w är inte så mycket att kyla bort, eller 75w på transistorn/erna vid halva sppå motståndet och halva på transistorerna

på en sådan här sak är det ju verkligen enkelt att ha flera transistorer och motstånd


eller får man dumpa energin i varmvattenberedare eller något annat som mår bra av lite värme
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av xxargs »

är regleringen bara för att skydda batteriet eller måste snurran bromsas även när batteriet inte längre ta emot ström.

om man inte behöver ta hänsyn till eventuell rusning av impellern så är det bara att kortsluta generatorn helt via MOSFET-trissan (strömmen blir inte högre än vad PM-magneterna i generatorn orka ge i magnetflöde (B) genom antal varv på lindningen i varje pol) - annars är det som sägs - genom ett matchat motstånd där maxströmmen (kortslutningsströmmen) uppnås innan spänningen är så hög att det leder igenom dioden mot batteriet när den är vid fulladdad och då lastar generatorn nära max.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av SeniorLemuren »

<< är regleringen bara för att skydda batteriet eller måste snurran bromsas även när batteriet inte längre ta emot ström? >>
Svar. Både och.

Edit: Generatorn ger ju ut DC. Dioden jag ritat in är för att inte strömmen skall gå bakvägen när MOSFET leder och generatorn är kortsluten.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av GastonDeVille »

Vad är det för typ av generator, har den ingen intern begränsning / broms om det blåser storm? Ponera att det är full storm och man dumpar / kortsluter, brinner inte generatorn upp till slut då på grund av för högt effektuttag alternativt att lagren skär ihop om den går utan belastning. :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av SeniorLemuren »

Denna är det:WindTurbine 300W skall klara 55 m/sek. Huruvida man kan kortsluta den för att inte övervarva har jag inte lyckats bena ut.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som har en bra ide på något man kan använda som dumpmotstånd (eller har något liggande). Generatorn är på 300W 12V så resistansen bör väl ligga på en halv ohm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av TomasL »

länken funkar inte, du har ingen länk med tekniska data.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av grym »

rostfri tråd eller bit tunn plåt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av TomasL »

Borde den inte ha en intern laddningsregulator, ungefär som i en bil?
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jo, problemet är att någon manual inte fanns med, men läser man i beskrivningen så verkar det ju som att den är reglerad. Länken fungerade inte för det var mimn beställning och inloggning gällde. Här kommer en ny ny länk
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av TomasL »

Det står ju att det skall finnas en regulator, och då kan ju knappast något annat behövas.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Vindgenerator dump.

Inlägg av Palle500 »

Medföljande regulator skall hantera både vindkraftverket och solpaneler. Kolla på bilden så ser man anslutningarna.
Jag har inte hundra koll på vindkraftverk men det jag sett har man alltid ett dumpmotstånd om inte förbrukarna tar den energi som lämnas. Själva vindgeneratorn är inte reglerbar så dumpning behövs kan tex vara en varmvattenberedare.
Här är en regulator som dumpar

http://www.innosund.se/Energibutiken/Vi ... 0004-CHA60

Lastregulator till vindkraftverk
När batterierna är färdigladdade så flyttar denna regulator över lasten mot ett dumpmotstånd.
Viktig annordning för att inte vindkraftverket ska skena när batterierna är fulladdade.

Lämpligt dumpmotstånd finns att köpa till.

Beskrivning

Vindkraftverk-Airforce 1-24V-Resistiv Last
Dumpmotstånd / last till vindkraftverk
Motståndet kopplas mot Xantrex lastregulator som dumpar överskottsenergin i motståndet när batterierna är fulladdade.
Pris 1475kr

http://www.innosund.se/Energibutiken/Vi ... -RIS241000

Edit
En bra YT film om vindkraftverk. Av en svensk med riktig erfarenhet
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vindgenerator dump.

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev: 23 augusti 2020, 19:17:34 Det står ju att det skall finnas en regulator, och då kan ju knappast något annat behövas.
Visst, det står att det skall finnas en regulator. Om det hade varit så, så hade aldrig denna fråga kommit att ställas. Jag har skrivit till leverantören och frågat vart regulatorn är. Får se om den kommer fram. Eftersom även bruksanvisningen saknades så reagerade jag inte på att regulator saknades. Det var först när jag kollade i min beställning som jag läste texten om att regulator ingår.
Skriv svar