Spindelmotor. Omdöme?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Spindelmotor. Omdöme?

Inlägg av SeniorLemuren »

Kollade denna spindelmotor med ER16 till min lilla lågbudgetfräs. Har någon testat den. Går den att använda till mindre träarbeten utan att skära ihop?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Spindelmotor. Omdöme?

Inlägg av Meduza »

Det går ju att göra en hel del med typ en Dremel på en fräs om du fräser i trä, och den där har ju mer effekt än en dremel, så den fungerar säkert så länge du håller dig till små verktyg (sen är ER16 är lite väl stort för den storleken på spindel, redan ER11 är fullt tillräckligt, den kommer oavsett inte orka köra större verktyg än 6mm skaft.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Spindelmotor. Omdöme?

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan du ha rätt i men ER11 tar bara upp till 7 mm skaft och jag har en del små fräsar med 8 mm skaft som jag vill kunna använda och för routerns del är det väl ingen nackdel om man tar den med ER16 chuck då klarar jag mina 8 mm skaft? Den finns ju med både ER11 och ER16.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Spindelmotor. Omdöme?

Inlägg av Meduza »

Den enda nackdelen är att du får en större och tyngre adapter, och eftersom dom där adaptrarna brukar ha lite tveksamt kast och inte vara särskilt bra balanserade, så kommer du få lite mer vibrationer.
Användarvisningsbild
thechipwelder
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 april 2019, 11:41:19
Ort: Linköping

Re: Spindelmotor. Omdöme?

Inlägg av thechipwelder »

Jag har testat en liknande motor. Väldigt klen på låga varv, men lite träfräsning med små verktyg borde den väl klara.

Skulle dock rekommendera en liknande men borstlös 400w eller 500w. Har testat en sån också, den är otroligt mycket starkare och låter lite trevligare. Går att hitta för cirka 1000kr inklusive driver.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Spindelmotor. Omdöme?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Har du någon länk?
Användarvisningsbild
thechipwelder
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 april 2019, 11:41:19
Ort: Linköping

Re: Spindelmotor. Omdöme?

Inlägg av thechipwelder »

Här en länk till en liknande. Går att välja er11 eller er16.

https://www.ebay.com/itm/48V-500W-PCB-b ... Swf29cRWBA
Skriv svar