parallellkoppla N-MOSFET

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av SeniorLemuren »

Har köpt en ny 3D printer utan värmebädd. Har köpt en separat värmebädd på 160 W 12V (R=0.9 Ohm) Jag har STP55NF06L 60V 55A 95W. Tänkte styra med en Arduino UNO. Kan jag parallelkoppla 2 st för att klara effekten och orkar UNO driva dessa?

Hittade även ett par IRF540 i gömmorna de klarar 140W, kanske är mer passande. Är det Gate Threshold Voltage (2-5V) som bestämmer om de kan styras med 5Voltpinnen på Arduino? Kan jag parallellkoppla 2 av dessa?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittade även ett gäng 55NF06 120W. De har Gate Threshold Voltage (min 2V-max 4V). De pajar alltså om man lägger dem på 5 volt pinnen utan spänningsdelare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av grym »

så länge du bara kör dom av och på och att dom bottnar så kommer det inte vara mycket effekt på dom, så en funkar
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av Borre »

Vgs(th) (gate threshold voltage) anger oftast gatespänningen när mosfeten leder 250uA och varierar ofta mycket, 2-4V. För det mesta helt ointressant att kolla på om man inte vet att man behöver ta hänsyn till den.

Det du ska kolla efter är vid vilken gatespänningen RDS(on) anges vid. I detta fall 10V gatespänning ger RDS(on) på 18-23mOhm. För lägre spänningar får man kolla om eventuella grafer visar RDS(on) eller drainström. Vid 5V kommer den där fungera halvbra, det finns bättre alternativ.

Gaten för 55NF06 klarar +/-20V.

Den första du nämner, STP55NF06L, fungerar bra för 5V.
Med 12V och 0.9ohm, alltså drygt 13A ska du klara dig med bara en mosfet, men den bör kylas. Men två prarallellkopplade bör också fungera bra.

Effekten som anges är vad den klarar av att avge (förlusten över den) vid en viss temperatur, ofta låga 25 grader så effekterna som anges är helt orealistiska för annat än väldigt kort tid. Det ska inte blandas ihop med vad lasten den styr drar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av 4kTRB »

Har funderat förut på liknande.
Testade den här varianten i LTSpice.
Toppvärdet på basströmmen till 2N2222 hamnar runt 1mA.
C1 och C2 laddas upp med en spik och laddas ur med en spik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av FormerMazda »

Jag parallellade 10st FETar till min el-fyrhjuling. Gick bra, och med en MAX nånting så var det lätt att med arduinon PWMa kraften.
Tråden är 4 sidor, men skumma lite så hittar du hur jag gjorde.

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... t=el+dingo
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av kenneth1212 »

Försök få dit en thermosäkring, om mosfeten skulle pajja med kortis.

.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av 4kTRB »

Jag håller faktiskt på att labba med den där pulskopplingen jag visade schemat på.
Hittade en toroid som jag plockat från något skrot, en grön toroid med diameter 2.5cm.

Har läst någonstans att gröna ska vara bra för lägre frekvenser.
Lite stor bara för ändamålet men fungerar kanonbra. 50kHz.

Testade först med en ETD29/3C65 med 2 lager (sekundär/primär) 1mm tråd. Den fungerade också bra
men lite väl otymplig.

Gäller bara att mata dessa med tillräckligt med ström så det blir flöde i den.

Använder en BD677 darlington att driva den med och sedan en BUZ11A att driva lasten med.
Obs, jag driver endast 1st BUZ11A.

Använder en kondensator på 4.7nF och R = 220k och 2st 15V zenerdioder.
Jag vet inte induktansen på spolarna men det är lägre än 1000uH.
2x14 varv hade jag på ETD-kärnan så 2x400uH kanske.

En fördel är att det inte behövs mycket effekt från signalkällan och med zenerdioderna så håller sig
spänningarna för MOSFET:n på rätt sida specen.

Det är ett ganska proffsigt sätt att driva MOSFET med. Så borde fler DC/DC-omvandlare vara byggda
men det blir väl för dyrt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, som du nämner, det är väl kanske väl tillkrånglat för att styra värmen på ett ren resistivt belastning. Värmebädden på min första skrivare regleras ju simpelt från en PWM-utgång och direkt till en 55NF06. Men den bädden tar lite mindre effekt än den nya lite större jag beställt. Därför funderar jag på om man skall använda dubbla FET.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av Klas-Kenny »

En enda STP55NF06L kommer att göra jobbet utmärkt.

Värmebädden drar alltså <14A.
Kolla tabell 3 i databladet, så skriver de
RDSon = typiskt 0.016Ω vid Vgs=5V och Id=27A

Med dina 14A har du alltså typ P=R*I²=0.016*14²≈3W i din MOSFET.

Sätt en liten kylfläns på den eller montera mot lämplig metalldetalj på skrivaren, så är du i hamn.
Ett lagom seriemotstånd mellan Arduino och transistorn är lämpligt också, för att begränsa strömmen ut från Arduino vid till/frånslag (ladda upp/ur gate). Till en heatbed kör du väl ingen högfrekvent PWM, så switchförlusterna blir försumbara oavsett stig/falltider.
100-500Ω torde vara lagom.


Två parallella transistorer är inte till mycket nytta, blir fortfarande i det ideala fallet ca 1,5W i varje. Jag hade i alla fall inte kört det heller utan kylning (de kommer då att bli >100°C).
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av JustNeed »

Klas-Kenny: Borde det inte bli (0.016*7²)(*2/2) i varje mosfet om man parallellkopplar? D.v.s ~0,8W i varje.
Eftersom att de delar på strömmen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: parallellkoppla N-MOSFET

Inlägg av Klas-Kenny »

JustNeed: Jo, det har du såklart rätt i. :)
Tankevurpa från min sida.

Då skulle man potentiellt kunna klara sig utan extra kylning, om transistorerna är monterade lite luftigt..
Skriv svar