Hur hanterar man flera fräsar i Fusion360?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Hur hanterar man flera fräsar i Fusion360?

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall så småningom fräs båtnamnet och lite annat i en Teakbräda. Bokstäverna blir rätt stora <50mm höga. Fräsdjup 5-7 mm men radien i botten på en del figurer vill jag ha till 0.25 mm, jag vill använda en skarp 60 graders fräs till den stora texten och en taper ballnose fräs med lite större radie (1mm) till figurerna för att grovfräsa. Sedan byta till 0.25 mm taper ballnose och fräsa allt som inte går att fräsa med 1mm fräsen. Det blir alltså 3 fräsar. Frågan är hur gör man för att tala om för programmet att allt som inte går att fräsa med ballnose 1mm skall efterfräsas med 0.25 mm ballnose.

Jag tänker alltså fräsa de stora bokstäverna först i ett separat program, sedan fräsa de finare figurerna i ett annat program med de 2 ballnose fräsarna.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur hanterar man flera fräsar i Fusion360?

Inlägg av hawkan »

Slå på "Rest Machining" - "From previous operation(s)"
Operationerna får ligga i ordning så den första ligger överst, nästa under den osv.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hur hanterar man flera fräsar i Fusion360?

Inlägg av lgrfbs »

När du gör en fräs operation så väljer du det verktyget som ska ut föra jobbet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur hanterar man flera fräsar i Fusion360?

Inlägg av SeniorLemuren »

Hmm. Driver du med mig eller? :) Klart jag förstår att man måste välja verktyg. Frågan var hur man hanterar att först grovfräsa och sedan finfräsa de avsnitt som grovfräsen inte fixar i Fusion360. Det klockrena svaret från hawkan var ju "Rest Machining" - "From previous operation(s)" och det var nytt för mig, men nu kan vi det också. :)
Skriv svar