Magnetborrmaskin?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Magnetborrmaskin?

Inlägg av limpan4all »

Jag har fått för mig att jag "behöver" en magnetborrmaskin, men då jag aldrig har kommit i kontakt med en sådan så har jag lite frågor.
Jag kan självklart hyra men jag gillar att äga saker och ting...

Jag skall nog bara borra typ ett tjugotal hål med den under de närmaste 20 åren, men vid olika tillfällen.
Jag kommer nog inte att handla en som har två växlar dvs ett lågt och ett högt varvtalsområde, några med växlar under 12000:- har jag inte hittat och det känns som för mycket.
Så skall jag välja en med 0-370RPM eller 0-600RPM?
Hur mycket effekt skall den vara på 800W/1300W/1700W eller spelar det ingen roll för det påverkar egentligen bara hur fort man kan borra?
Fram/back gång så att man kan gänga med den är det något som "fungerar" eller bara en onödig finess?

Detta är det som just nu är mina "kandidater" i valet av maskin.
https://smaskin.se/magnetborrmaskin-scy32hd Denna har inte möjlighet till fram/back.
https://www.expondo.se/msw-magnetborrma ... m-10060432
https://www.expondo.se/msw-magnetborrma ... m-10060434

Kan man även använda den för kärnborrning av betong om man tillverkar en bottenplatta av stål? Jag har behov av att borra 12 st 30mm hål i en 25 cm tjock betongplatta och de måste vara vinkelräta.
Eller är det bättre att köpa en sådan också? Typ denna https://www.expondo.se/msw-kaernborrmas ... m-10060439

Allt just nu handlar om att jag är "snål" och inte vill köpa en färdig 1000*1000*40mm stålplatta (>15kSEK plus frakt från Italien och moms) att fästa fast pelarsvängkranen i min dubbelarmerade betongplatta. Jag vill "göra" stålplattan själv, samt resten av monteringen bara för att det går...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av AndLi »

Är det så enkelt att definitionen av en magnetborrmaskin är att foten är magnetisk?

Kärnborrmaskinen var ju fascinerande billig, jag hyrde en för att borra tre hål till avlopp, något säger mig att hyran låg runt 700 kr /dag.. och något om en svindyr avgift för slitage av borren, så jag såg pengarna rinna iväg när metallspånerna började dyka upp i kylvattnet. Men det var inte från borret utan från ett armeringsjärn :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av tecno »

Den från smaskin faller mig på läppen = den har WELDON fäste

Varvtalet räcker till och kärnborrar du inte större än vad maskin är specad för så lär den räcka till.
Det är ju ingen rovdrift du ska ha den till.
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av betelgueze »

Kolla på Tradera. Det finns en där.
Utgångspris 3500. Auktionen slutar på Lördag 13/6 20.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av limpan4all »

Jo, jag har sett den, blir 3700:- med frakt som minst, då kan jag lika gärna handla en ny...

Missade en annan auktion i går kväll (trodde den var ikväll) den gick för 1593:- men då hade den inte variabelt varvtal eller fram/back.

Frågan är om man skall satsa på den större som bara har 370 maximalt eller om den mindre som har 600 maximalt är "bättre".

Vilket varvtal vill man ha?
Kommer/kan det att bli problem med små diametrar om man har lågt varvtal?

Min erfarenhet av att borra i stål är att ju lägre varvtal man har desto bättre blir det, men då krävs det ett bra vridmoment och kylning.
Större varvtal kräver ännu mera kylning och ännu mera effekt.

Ska man gänga med den eller borra verkligt stora hål så är det den med det lägre varvtalet som känns bäst. Tänker jag fel?

Alla de jag har föreslagit har Weldon fästen.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av Platis »

Hur funkar egentligen en magnetfot?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av limpan4all »

Såvitt jag kan förstå så är det bara likriktare och en fet elektromagnet. De riktigt fina (>20kSEK) har permanentmagneter så att de sitter kvar även vid strömavbrott.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av tecno »

Morse kona https://www.expondo.se/msw-magnetborrma ... m-10060432

Den större ser även den ut att ha MK, det är lätt att skriva fel i beskrivningen.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av limpan4all »

Som jag har förstått det hela så har dom en morsekona (MK2) i denna så sätter man in ett WELDON fäste med kylningen (längst uppe till höger på bilden med prylarna som ingår).
Blir det funktionellt någon skillnad mellan denna lösning och ett "rent" WELDON fäste?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av tecno »

Du vill helst ha WELDON i spindeln och där låsa fast verktyget, MK håller inte lika kraftigt. Mina 2cents
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av adent »

Så magnetborr syftar helt enkelt på att om arbetsstycket inte kan komma till pelarborren får magnetborrmaskinen komma till arbetsstycket?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av grym »

har annvänt dom ganska mycket

välj efter vad du ska göra

ofta vill man ha en lite smidigare, som man kan hantera för hand

dom större kräver två personer eller travers för att få upp dom

den jag körde med idag, väger runt 50 kg med allt, men funkar att borra i stål med borr upp till 30mm
men är otymplig

ska man bara hålla på med smått så tar man en mindre

låga varvtal ser jag som en fördel, bara magnetfoten orkar med att man trycker en del :oops:
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av Joe »

Kan rekommendera https://www.ffx.co.uk/tools/product/Evo ... etic-Drill , har en själv.
Fördelen är att man kan ställa höjden på borrdelen på släden, praktiskt om man har långa borr. Har inte sett det på någon annan maskin.
Den är på 450rpm, och jag kan tycka det är onödigt snabbt när man använder en större kärnborr.
ChevaTomme
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 oktober 2014, 17:18:16
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Magnetborrmaskin?

Inlägg av ChevaTomme »

limpan4all skrev: 9 juni 2020, 14:07:11 Jag har fått för mig att jag "behöver" en magnetborrmaskin, ....
Hur har det gått, blev det någon magnetborrmaskin och i.s.f. vilken?

Jag är själv i samma läge nu och börjar tycka att det nog vore bra att ha en magnetborrmaskin. :-)
Skriv svar