Emco Turn Problem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Emco Turn Problem

Inlägg av geidnert »

Hej alla kunniga! :) Någon på forumet som har erfarenhet av Emco Turn maskiner här? Har lite problem och skulle behöva tips och råd med felsökning.

Fick hem en maskin och allt verkade fungera, men plötsligt gick de inte att öppna dörren längre, hörde med Lenima, dom rekomenderade nya säkerhets kort och de skulle gå på ca 16000 + moms o frakt !! :/

Har fel sökt lite och de visar sig att de inte kommer 24v till lås modulen längre som släpper/låser upp dörren. Lyckades gå runt det genom att koppla in en annan knapp som direkt ger 24v till dörren och på så sätt kan ja öppna den. Sinumerik 840d blir glad och meddelandet "Initiera säkerhetsdörr" försvinner, jag kan referens köra maskinen, snurra på verktygs tallriken, jog:a axlarna, starta spindeln i Jog mode, men när jag går till MDA mode och skriver tex "S200 M4" och trycker Cycle Start så får jag ett gult meddelande "Fel vid säkring" längst ner som ni ser på bilden och inget händer. Känns som om min Quick fix inte var så poppis kanske!?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av säter »

Har du någon dokumentation till svarven, så du kan se vad som triggar "Fel vid säkring"?
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av geidnert »

Ja, har manual, men normalt står felmeddelanden högst upp med ett nummer innan, så det verkar inte vara något sådant fel, kan inte hitta det, vet inte vad översättningen på engelska skulle kunna vara heller för att google, har provat det man kan tro, utan resultat.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av swesysmgr »

https://www.emco-world.com/uploads/tx_c ... 9_C_02.pdf

Den kanske inte gäller din maskin men "Door limit switch defective" och "DIFFERENT DOOR-SIGNALS FROM USBPLC AND ACC-PLC" kanske indikerar att den vill ha mer klarsignaler än från själva låset? Om de andra signalerna saknar matning p.g.a. att de ligger på samma trasiga säkring som dörren då får du inte starta?
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av geidnert »

hmmm.. kanske det. Det skumma är att om jag kör Fanuc 21 så verkar saker fungera bra!?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av säter »

Är det ett sådant PC-baserat styrsystem som emulerar olika "riktiga" system?
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av geidnert »

Ja, precis, är dom dåliga?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av säter »

Dåliga? Det vet jag inte.
Man kan ju misstänka att det inte uppför sig exakt som ett riktigt Sinumerik 840d.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av geidnert »

ok, trodde de skulle vara precisa kopior av de riktiga systemen, för att kunna lära sig, men så är kanske inte fallet. Anledningen att jag försökte med Sinumerik istället för Fanuc 21 var att ja inte kunde hitta någon mill/turn Fusion 360 post processor till Fanuc 21, föredrar annars Fanuc, hittade en för Fanuc 31(doosan), men det är antagligen något helt annat?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av säter »

Användargränssnittet är nog detsamma som på ett riktigt system.
Däremot kan man ju misstänka att larm och liknande inte är riktigt lika.

Jag vill minnas att det finns en tråd här om detta styrsystem.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av geidnert »

ok, ska leta efter den få se om det ger något kanske, tack för tipset! :)
3mp0
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 oktober 2013, 19:40:59

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av 3mp0 »

Hej! Hur har det gått? Jag har nyligen köpt en EMCO-fräs och har startat upp den för första gången nu i helgen. Har samma mystiska "Fel vid säkring" under Siemens.
3mp0
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 oktober 2013, 19:40:59

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av 3mp0 »

Kommer du åt några filer ifrån styrsystemet? Misstänker att min EMCO-maskin stått på en skola uppkopplad mot en nätverksdisk där datan legat sparad. Nu utan nätverksdisken kan den inte spara eller läsa filer som normalt borde ligga i C:/WinNC32/SIE840D.M/PRG/ (Siemens), C:/WinNC32/TNC426.M/PROG (Haidenhain) eller C:/WinNC32/FANUC21.M/PRG (Fanuc) vad jag förstår. Har inte lyckats hitta några inställningar för att ändra sökvägarna tyvärr:/. Har din maskin också "Lernia" märkningar?
3mp0
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 oktober 2013, 19:40:59

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av 3mp0 »

Vidare visar sig det vara frågan om en oduglig översättning till svenska. "Fel vid säkring" blir "Error on saving" efter byte av språk till engelska för Siemens-kontrollen. Felmedelandet kommer bara när man försöker köra ett kommando i MDI-läge, detta i samband med att man trycker på cycle start. Simenskontrollen verkar vilja spara kommandot i samband med körning. Alla olika styrsystem har olika inställningsmöjligheter via EMconfig. Bara Fanuc-kontrollen verkar ha en inställning för sökväg till programfiler. I mitt fall var där en sökväg som jag tror var P:/WinNC32/Fanuc......någonting. Dock var jag dum nog att ändra detta till C: utan att notera den gamla sökvägen X(. Hade jag haft sökvägen kvar hade det förmodligen gått att fixa till detta bakvägen genom att skapa samma filstruktur på en annan hårddisk eller usb-minne och ge den beteckningen P: . Har försökt med samma som standardsökvägen under C: men ändrat till P:, dock utan framgång. Om du inte har ändrat dina iställningar redan vore det mycket intressant att veta hur din sökväg såg ut. Antar att du också köpt din maskin via PS-Auction? Isåfall kan maskinerna vara från samma skola. Ajja... rambling.. du får gärna höra va dig med dina erfarenheter, lycka till :)
3mp0
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 oktober 2013, 19:40:59

Re: Emco Turn Problem

Inlägg av 3mp0 »

Tror jag hittat lösningen på "Fel vid säkring" nu! Det är dom gamla nätverksinställningarna och den tveksamma översättningen till svenska som spökar. Inställningarna ligger i en fil som heter CONTROL.INI i respektive katalog för dom olika styrsystemen. För Siemens är det alltså i C:\WINNC32\SIE840D.M\CONTROL.INI och filen kan redigeras med exempelvis notepad. I min maskin låg exempelvis ProgramPath=P:\WINNC32\SIE840D.M\PRG där det som standard ska vara ProgramPath=C:\WINNC32\SIE840D.M\PRG.
Skriv svar