AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av H.O »

Mig veterligen så anges effekten för elmotorer generellt i mekanisk effekt. Det skadar ju inte med lite marginal men inverter specificerad för 2.2kW klarar säkert driva en motor på 2.2kW. Vill du vara extra noggrann får du konsulterar manualen för invertern och för motorn och jämför motorns strömförbrukning med vad invertern klarar.

Med risk för att göra bort mig i 3-fas ellära....
Titta på följande standard 3-fas motor: http://www.drivh.se/sv/e-handel-produkt ... /4a3100l14 som exempel.
Den är specificerad 2,2kW men den drar 4,5A från nätet - men det blir ju 3114W (!). Njae, inte riktigt eftersom det inte är en resistiv last, utan 3114VA. Motorn har något som kallas effektfaktor så om vi tar våra 3114VA och multiplicerar med effektfaktorn på 0,81 får vi 2522W. Sen har vi motorns verkningsgrad, dvs hur duktig den är på att omvandla elektrisk energi till mekanisk. Verkningsgraden på motorn i fråga är 86,9% så om vi tar våra 2522 elektriska Watt och multiplicerar med 86.9% får vi 2192W vilket är rätt nära den angivna effekten på 2.2kW.

Så, för elektrisk motorer är det generellt den mekaniska effekten som anges. Har du några uppgifter på varvtal och vridmoment på spindelmotorn du funderar på?
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Herregud va komplicerat Bild

Tyvärr finns ingen manual till spindeln utan detta är allt jag kan få fram:
Bild

Vad gäller Invertern så finns manual men vet inte den nämner något om verkningsgrad.

//cloud.tapatalk.com/s/5ed22b3d569 ... Manual.pdf



.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Jag har 3,7kW VFD till min 2,2kW spindel så det finns marginal :)

Jag skulle tro att om en spindel säljs tillsammans med en VFD så funkar det förmodligen hyffsat ihop.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Är det värt o köpa en 3.5 spindel med 4kw vfd? Initiellt tänkte jag köra på 1-fas, därför kollade jag på just 2.2.. Frågan är om man borde köpa 3.5 när man ändå är igång?

Finns det något att tjäna I att köpa en 3.5 istället?

Ca 800kr till
#Aliexpress SEK 4,246.08 | GDF46-18Z/3.5 3.5Kw air cooled Spindle motor ER25 18000RPM + 4Kw 1000HZ Frequency Inverter + 10m Shield cable
https://a.aliexpress.com/_dXIjD6p

.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av tecno »

Fråga dig själv vilka fräsverktyg du vill använda och då vilka varvtal de skall ha i olika material. Går spindeln att köra så sakta?
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Beror ju på lite vad du ska fräsa. Jag har ju växlat ner min spindel ca 3:1 av två anledningar. Att kunna ha verktygshållare så man snabbt kan byta verktyg utan att mäta in längden samt för att få mer vridmoment(som var det som gav problem för mig långt innan toppeffekten var ett problem). För mig hade en 3.5kW-spindel inte hjälpt i något av dom två fallen.

Men om du ämnar köra mest trä t.ex. så skulle nog en 3.5kW vara bra om maskinen i övrigt är mycket stabil.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Om vi säger såhär, vad är fördelarna med en kraftigare spindel? Har den högre vridmoment över varvtalsregistret?

Jag kör mestadels plast och trä idag men jag vill börja jobba mer med aluminium framöver.

Kör en-skärs verktyg och idag när jag bara 3-6mm skär men vore väl gött o kunna köra uppåt 10mm fräsar iaf.

.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Mer effekt är alltid bättre och vridet är oftast bättre i en större spindel. Dock är det inte säkert att skillnaden i vrid mellan 2.2 och 3.5 gör att 3.5 klarar det du vill göra om inte 2.2 klarar det. Vridet kan skilja mellan olika spindlar också så det går säkert att hitta en 3.5 som har sämre vrid än en annan 2.2-spindel. Topp-effekten säger inte mycket om vad den klarar egentligen. Finns ju borstlösa motorer för RC-bilar som är på 10kW men som ändå inte skulle ha en chans emot en 2.2kW frässpindel när det gäller fräsning.

Men som referens, min spindel utan nerväxling(alltså bara spindelns vridmoment) klarar 6mm 3-skärig i aluminium mycket bra. 6mm är typ sweetspot för den spindeln i aluminium skulle jag säga. Den klarar betydligt större fräsar, men då får man frångå optimal skärdata vilket kan göra att material-avverkningen per tidsenhet inte nödvändigtvis blir högre.
Däremot så klarar min nerväxlade spindel 12mm 3-skärig i aluminium bra samt 25mm skivfräs med 4x4mm ingrepp. Men nu är 6mm pinnfräs istället lite utanför optimalt pga det låga maxvarvtalet(6750rpm). Dock klarar fräs-maskinen mycket mer saker med nerväxlingen med enda skillnaden att körning med små fräsar går lite långsammare, men jag kör ibland med 1mm pinnfräs på 6750rpm och det funkar också, tar lite tid bara :)
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Här kör jag med min spindel innan jag växlade ner den. Det var typ det första jag fräste så jag körde väldigt mesigt, den klarar betydligt hårdare körning. Det är 6mm 3-skärig. Kolla vid 3:19 så tar den lite mer men den klarar ändå mycket mer om man typ dubblar eller tripplar varvtalet.
Du kan ju även lyssna så hör du hur spindeln låter, det är den luftkylda 2,2kW 400V från JBCNC.

archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

De där såg ju väldigt bra ut, svårt o bedöma ljudet men med tanke på hur tydligt man hör skäret så hade jag förväntat mig att den skulle låta mycket mer än så.. Tack för videon

Enligt specifikationerna är ska 2.2 spindeln ha ett vridmoment på 1.17Nm och 3.5 ska ha 1.59, en skillnad 35% i vridmoment. Frågan är om det kommer göra någon skillnad för mig, såååå stabil är ändå inte min maskin som är en router och inte en riktig fräs. Min spindel idag har 0.3Nm 1kw så misstänker att skillnaden upp till en 2.2 kommer vara stor nog..

Vad tror du?

Förresten, har du bild på din modifiering så du slipper mäta in verktygen?

.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Ja, det är just det att ljudet från själva pinnfräsen nästan låter högre än spindeln. Spindeln låter dock lite mer på högre varv men då låter även pinnfräsen mer så det jämnar ut sig.

Det finns både bilder och text i min byggtråd, längst ner på denna sida börjar själva spindelbygget: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 2&start=45

Om du har en router som inte är jättestabil så kommer förmodligen 3.5 inte tillföra något för du kan ha svårt att belasta 2.2 max utan att få vibrationer och liknande.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Finns det några nackdelar att köpa en kraftfullare förutom priset?

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Glattnos skrev:Ja, det är just det att ljudet från själva pinnfräsen nästan låter högre än spindeln. Spindeln låter dock lite mer på högre varv men då låter även pinnfräsen mer så det jämnar ut sig.

Det finns både bilder och text i min byggtråd, längst ner på denna sida börjar själva spindelbygget: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 2&start=45

Om du har en router som inte är jättestabil så kommer förmodligen 3.5 inte tillföra något för du kan ha svårt att belasta 2.2 max utan att få vibrationer och liknande.
Imponerande projekt! Ni ligger på en liten annan nivå än en annan Bild

.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Jag skulle säga att förutom priset och möjligen vikten(lite sämre acceleration och kanske man behöver starkare eller balanserad Z-axel för att den inte av själv-vikt ska åka ner i bordet när strömmen slås av, kan ju vara samma problem med 2.2 dock) så finns det inga nackdelar med större. Lite "för mycket" brukar vara lagom, det var därför jag köpte 2.2 istället för 1.5 som jag hade siktat in mig på först :)
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Känns som en 2.2kw med 1.2Nm borde bli stor skillnad från idag då jag har en router på 1kw med 0.3nm I torque idag.

Jag vet ju inte direkt vad jag behöver eller vad som är lagomt till min maskin.. Köper jag 3.5 så är det verkligen bara för att vara säker på att jag inte köper för klen... Svårt o sia om när man inte har så bra koll på dessa saker..

.
Skriv svar