AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Du kanske har nämnt det tidigare men vad är det för maskin du har? Länk till den?
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Denna pjäs

https://www.cnc-step.com/cnc-mill/


Prisskillnaden mellan 3.5 och 2.2 verkar vara ca $100 före skatter.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Funderat lite fram o tillbaka.. Känns som 2.2 är mer lagomt till min maskin. Kanske bättre o lägga pengarna på collets etc..

Vad tror du?
Använder du braking resistor på din vfd?

.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Ja 2.2 hade nog jag skaffat till den där maskinen. Då det är en rörlig portal så är den troligtvis inte stadig nog att maxa en 2.2 heller så 3.5 skulle nog bli overkill. Du kan ändå inte köra så stora verktyg i den maskinen så jag tror att vridet i 2.2 kommer räcka, men jag har lite begränsad erfarenhet av att fräsa trä och plast.
Jag använder inte breaking-resistor, tycker inte att det behövs.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Lite så jag oxå resonerade, skönt då har jag det bekräftat att jag inte är helt ute o cyklar med hur jag tänker stort tack för all vägledning

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Pratade med en säljare jag köpt endel av tidigare så han satte ihop ett kit åt mig. Blir nog denna med inspiration från dig med 3kw vfd så man har lite kräm över.

#Aliexpress US $370.94 | HQD GDF46-18Z/2.2 380v spindle motor + SUNFAR E550-4T0030L +high accurate collet er20 Complete collet set
https://a.aliexpress.com/_d7exOLD

5200kr inkl komplett ER20 collet set

.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Kanon, det blir nog bra :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av säter »

Köper du ett fäste samtidigt?
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Spindeln har fläns så det är bara att bulta fast den i bottenplattan på Z-vagnen. De kommer förmodligen avhjälpa endel problem jag har haft med stabilitet i X-led.

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Använder ni något EMI filter innan Invertern?

.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av Glattnos »

Jag har inte det men det borde man ha.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Börjat planera lite för in installationen nu men blir osäker på hur man ska koppla.

Så här säger sunfar (vfd) manualen:
Bild

Såhär säger min kontroller Heiz Zero3:
Bild

Sunfar vfdn har en GND för inputs/outputs (CM) och en GND för analog in (spd control).

Vad jag förstår så har min kontroller en gemensam för allt?

Jag kommer Mao inte kunna använda port 1 som är open collector eftersom den sluter mot jord och då skulle kontrollern koppla ihop CM med GND vilket inte går. Korrekt?

Då funderar jag på om man istället ska sluta X1 och CM på vfdn mha ett relä istället och tex använda pin 2 till spolen vidare till GND? Är det rätt väg att gå tro?
Edit: Går iof använda pin1 eftersom den sluter mot jord? Frågan är bara vilken spänning det ligger på alla utgångar? Får fasiken ingen hjälp av åf. Dom verkar ha 0 koll på va dom byggt....

Angående hastigheten är det oxå lite förvirrande.. Pin 18 ska jag ju använda som det ser ut, men ska den då gå till AI på vfd och sen koppla ihop GND på vfd till GND på min kontroller (pin19-25)? Jag kan väl inte bara koppla in pin 18 till AI?

Hur hade ni gjort?



.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: AMB/KRESS FME-U DI, recensioner?

Inlägg av archen »

Babysteps framåt. Jag har nu listat ut att cncpod2 pin 17 blir PWM-styrd 0-10V som kopplas till AI på vfd samt man samkopplar GND för AI på vfd med cncpod2. Ett problem som dykt upp är att PWM output (och alla andra pinnar för den delen är 3.3v) så när PWM är 100% så är utgången endast 3.3v, inte 10v.

Enligt manualen ska man kunna justera min o max spänningen på analoga ingången på vfd, men tappar jag upplösning (praktiskt) om jag drar ner till 0-3.3v på vfdns analoga ingång eller kommer det funka helt ok ändå?

För att starta spindeln så lär jag använda ett relä då CM inte kan sammankopplas med GND på vfd. Först tänkte jag ett billigt 5v relä tills jag insåg att utgången endast är 3.3v. Dom flesta reläna har min 3.75v så de kommer inte funka.

De 3v relän jag hittat kräver mer än 20mA så dom går oxå bort.

Nästa jag börjat kolla på då är transistor och mosfet. Dom kräver dock gemensam GND så dom faller oxå. Då kom jag över en photo mosfet relä som kanske kan funka.

Hittade tex denna:
https://www.elfa.se/sv/mosfet-relae-g3v ... track=true

Tänker jag rätt om jag använder en sån och sätter ett lämpligt motstånd innan ingången? Sen sätter jag CM och X1 på load sidan (dom som ska slutas för att starta spindeln).

Skulle det funka? Andra idéer?

.
Skriv svar