Nån som har: Fyraxlig (XYZA) konfiguration för LinuxCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Nån som har: Fyraxlig (XYZA) konfiguration för LinuxCNC

Inlägg av Wirewrap »

Jag har försökt en längre tid att få till en rotationsaxel på min LinuxCNC fräs.
LinuxCNC fungerar bra treaxligt.
Det mesta fungerar fyraxligt, A-axeln roterar, det går att göra touch-off, det går att fräsa 4axligt, men AXIS displayen är oanvändbar.
Alla XYZ rörelser ligger på varandra i A=0 läge sen roterar verktyget med A-vinkeln ovanpå alltihop.

Jag har provat saker jag hittat på Linuxcnc forumet som
[DISPLAY]
AXES=9
GEOMETRY=ABCXYZUVW

Använd [TRAJ]
COORDINATES=A X Y Z
COORDINATES= X Y Z A
COORDINATES=A B C X Y Z U V W

KINEMATICS=rot4thaxiskins

Jag har frågat på linuxcncforumet några gånger men intresset där är svalt.

Nån som har en lösning?

En provbit
Biten.jpg
Så ser den ut i LinuxCNC
Shot.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Nån som har: Fyraxlig (XYZA) konfiguration för LinuxCNC

Inlägg av Hesabon »

Jag har 4-axlig + LinuxCNC. Jag har dock inget CAM-program som klarar 4-axlar, utan får koda det manuellt utgående från "2.5D" banor.

Det betyder ju, att jag gör precis så som AXIS visar: jag har ett antal 3-axlade verktygsbanor som utförs, och så vrider man arbetsstycket efter behov.
Det blir säkert inte ens närapå lika elegant som ett fullfjädrat CAM-program skulle åstadkomma, men man tager vad man haver.

Därför har jag heller inte reflekterat över hur det ser ut i AXIS, utan har tolkat det så, att AXIS skall visa de faktiska verktygsbanorna. Verktyget rör ju sig fortfarande enbart i XYZ-led.

Nu har jag ju inte någon erfarenhet av andra styrprogram än LinuxCNC, så det är fritt fram att rätta! Jag vet inte hur t.ex. slutna system visar.
(Jag har en Kina-kopia av MACH-3 men har aldrig ens försökt använda, för jag har ingen miljö jag kunde köra det i. Privat har jag bara använt Linux ända sedan "Fönster 95"...)

Jag har för mig, att redan I ett > 5-axligt system blir problematiken annorlunda, då även verktyget rör sig i ">XYZ+n" -led.
LinuxCNC skall ju nog klara 9 axlar, men jag har aldrig ens sett G-kod för flere än 4-axlar... :oops: Vet inte hur man kunde koda sådant för hand, utan att själv vara kluven...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Nån som har: Fyraxlig (XYZA) konfiguration för LinuxCNC

Inlägg av hawkan »

Jag har också den knasiga displayen med platta verktygsbanor.

Enda sättet jag vet att få den att visa "rätt" är att använda en fyraxlig geometrimodell i linuxcnc,
alltså en kinematics som har TCP (tool center point) mode. Då får man verktygsbanor som går runt modellen.
Men jag skulle säga att man inte vill använda detta. Det ställer till det med manuell joggning.
Att jogga i Y t ex är nu avgörande av vridningen av A och leder lätt till överraskningar.
Skriv svar