Någon som har koll på spindelservo/riktare simodrive6RA2725

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
beaver6
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 februari 2018, 22:48:24

Någon som har koll på spindelservo/riktare simodrive6RA2725

Inlägg av beaver6 »

Köpte för några månader sedan en Äldre cnc knäfräs. Värnamo R150 med heidenhain tnc155Q. Den gick inte alls att starta och hade felkoder på spindeln och utlöst motorskydd. Skruvade isär spindelservon/strömriktaren och kom fram till att manövertrafon hade gett upp. Köpte en annan defekt strömriktare och monterade i den trafon. Nu kom jag bort från maskinens egna felkoder men servon larmade f14 som hade med fältströmmen att göra. Har lött om 6st resistorer som hade gått väldigt varma på fältkortet. Av någon anledning när jag sänker utsignalen via parametern på riktaren till fältströmmen så ger den ut fältström men nu larmar den på f12 ibland och f19 ibland, f12 = i>300% current actual value > 300% of the rated unit current f19= Arnature current interruption"Please check Line supply, EMF set (P77) etc. Har kollat upp det och även testat ändra i EMF parametern.

Har haft isär motorn och rengjort den också,

Har fått tag i siemens simodrive manual och där verkar det finnas parametrar P0-99 E 0-99 U 0-99 men av någon anledning så kan jag bara se P 0-99 och E 0-50.

Någon som har någon ide eller kanske har tidigare erfarenhet av dessa servon / Strömriktare. Simodrive 6ra2725-6gv57-0 Mvh/ Chrille
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som har koll på spindelservo/riktare simodrive6RA2

Inlägg av säter »

Fältströmmen?
Är det DC-motor till spindeln?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Någon som har koll på spindelservo/riktare simodrive6RA2

Inlägg av grym »

en bild kan vara lämpligt, få kommer ihåg vad sakerna heter

en del parametrar kommer man inte åt om man inte går in i serviceläge eller liknande
beaver6
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 februari 2018, 22:48:24

Re: Någon som har koll på spindelservo/riktare simodrive6RA2

Inlägg av beaver6 »

säter skrev:Fältströmmen?
Är det DC-motor till spindeln?



Japp
Skriv svar