Elmotor till litet fordon

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Elmotor till litet fordon

Inlägg av Uttis »

Vad tror ni om en sån här motor till ett litet elfordon? Nått att satsa på eller brinner den upp?

Den har en duty cycle på 3min men det är väll under full last. Jag behöver nog 100-250w kontinuerligt med nån kort topp här och där.

Det sitter en solenoid på denna men andra liknande motorer har ingen men säljs som CW eller CCW motorer samt en speciell modell som kan snurra åt båda hållen men den har då 4 anslutningar. Kan man inte ta bort solenoiden på denna och vända håll på motorn genom att skifta polaritet?

Jag har kikat på denna då den går på 24V vilket passar bättre med mina batterier.

Har ni nå tips på andra motorer?Bild//cloud.tapatalk.com/s/5e97ec91e0ff5/ZD2373D.pdf

.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Elmotor till litet fordon

Inlägg av Anahka1975 »

Mest troligt är det serielindade motorer, då kvittar det om du polvänder iom att du polvänder både stator och rotorlindningar.
Har du 4 anslutningar kan du polvända den ena och motorn byter riktning.
Har moddat startmotorer som också är serielindade och separerat stator och rotor med gott resultat.
En hamnade i en hemmabyggd bogproppeller till en båt.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elmotor till litet fordon

Inlägg av Palle500 »

Enklast är väl att köpa ett elcykelnav inkl styrbox och bygga som drivning.
Kanske en trehjuling med färdigt 20" elmotorhjul?
En seriemotor är inte lämpad för kontiunerlig drift.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Elmotor till litet fordon

Inlägg av Uttis »

Ok jag tyckte mig se magneter i motorn på nån bild men då förstår jag att det inte funkar.

Jag får nog försöka utöka batteriet istället då finns det endel borstlösa alternativ när man kliver upp i spänning. Som denna

https://i.ebayimg.com/images/g/aHkAAOSw ... s-l400.jpg


Jag hade tänkt blybatteri från början, 48V 40Ah får man för runt 2000kr

Tungt och stort men hög ström, har kikat lite efter hur länge dom kan tänkas hänga med brukar stå ~300 cycler

Jag kommer inte dra ur batteriet mer än kanske 10% mellan laddningarna. Bör dom inte palla några tusen cycler om man lämnar minst 80% kvar innan laddning?


Jag hade tidigare ett pingbatteri Lifepo4, det blir för dyrt tycker jag om man ska ha ett stort nog att kunna lämna >40A.

Hur är det med Lipo kan man få nån livslängd på dom? Eget snokande säger 300cycler och sämre med åren.

Elcyklar står det ofta att batteriet är Li-Ion, hur är livslängden på dom och hur mycket ström kan dom lämna?

Finns det någon ytterligare batterityp värd att kika på?

.
Skriv svar