Med eller motfräsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Med eller motfräsning?

Inlägg av SeniorLemuren »

Med eller motfräsning? Ja, frågan har säkert varit uppe vid flera tillfallen men jag slänger in den på nytt. Vad är att föredra när man fräser plexiglas och hårdare trä (Teak) i en hemsnickrad lite enklare typ av CNC-fräs. Använder oftast en enskärig 4 mm fräs och kör med 10 000 rpm. Skärhastighet 500 mm/min. Skärdjup 1 mm.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av tecno »

Denna sidan kanske ger dig lite info

https://support.bantamtools.com/hc/en-u ... 93-Acrylic
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av SeniorLemuren »

Tackar. det var ju bra info om hastigheter men vad jag efterlyser är mer info. angående för och nackdelar om med resp motfräsning (climb respektive conventional) och där hittade jag ingen sådan info. Det är ju bara Nema 23 motorer på fräsen och det går ju åt mindre matningskrafter om man medfräser en sida antar jag, men det kanske har andra nackdelar? Lite erfarenheter efterlyses. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av tecno »

Generellt medfräsning skulle jag säga men detta ställer krav på stabilitet dvs inget vändglapp.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har du kollat in Bobs tips och tankar?
https://www.cnccookbook.com/
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av SeniorLemuren »

Tack för tipset! För många år sedan hade jag en nära vän (död sedan länge) Vi hade mycket kontakt med en Grek i Dominikanska Republiken. Hah brukade tjata hål i huvudet på oss om att vi borde smaka på bläckgisk, vilket verkade vara Grekens huvudföda mer eller mindre. Ingen av oss var emellertid intresserad av bläckfisk på middagsbordet så vi tackade alltid nej. När Greken en dag säger rill min vän, att du kan väl i alla fall provsmaka, du kanske gillar det så svarar min vän: Ja det är precis det jag är rädd för. Om jag skulle tycka mycket om den, ja då måste jag förutom allt annat jag har att göra, även börja jaga efter korrekt tillagad bläckfisk och det har jag inte varken tid eller råd med, därför föredrar jag att vara ovetande.

När han gick bort för 15 år sedan var han fortfarande helt ovetande om hur bläckfisk smakade. :)

Varför berättar jag detta? Jo, om jag fastnar för Bobs Tips så sitter jag med skägget i brevlådan om 30 dagar när man vill ha betalt. :doh:
reg.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av H.O »

Plexi och liknande material har en väldig tendens att "flisa sig". Om du kör motfräsning längs en sida så är det stor risk (näst intill oundvikligt skulle jag säga) att verktyget "slår bort" en flisa när du kommer till slutet på biten. Medfräsning hjälper men då är risken att du får flisan i början istället - dock inte lika stor som tidigare skulle jag säga.

Jag såg nån YT-video för ett tag sedan med en del tips men nu är det lögn i h-e att hitta den, kommer jag på vem som gjorde den så återkommer jag.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av SeniorLemuren »

Tack. Det är exakt sådana här tips jag tycker är värdefulla. :tumupp: Detta med flisning är något jag inte tänkte på.
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av jihe »

H.O skrev:kommer jag på vem som gjorde den så återkommer jag.
Denna?

H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av H.O »

Exakt. Den var det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för den goda anekdoten SeniorLemuren.
Jo, jag formligen älskar bläckfisk, rätt tillagad, och Tips skall vara gratis.
Jag får många mejl från Bob W men har inte köpt något. Vill hålla all fräsning på en fri budget. Det är ju bara för skojs skull.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För övrigt kan man undra när man ser ovanstående Video om man kan se något utan reklam nuförtiden. ;-(
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av Krille Krokodil »

@Lemuren: Sven Yrvind har dragit det till sin spets genom att bara ha en typ av kläder och bara äta müsli och sardiner. :)

Medfräsning av metaller i manuell maskin skulle jag inte rekommendera, risken är att första tanden
som går i ingrepp drar in hela vändglappet och då har man noll kontroll på vilja krafter där blir.
Stor risk att man flisar fräsen och är inte detaljen rejält fastspänd så kan den flyga iväg. Farligt farligt!

För plexiglas och andra spröda material så får man nog skissa lite på hållfastheten och försöka göra in
och utgångar som inte ger små materialöar som skjuvas av helt när eggen träffar dem. Ex. så skulle
man kanske kunna borra bort det mesta av sådana känsliga områden med fräsen innan man gör
konturfräsningen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, det finns väl olika typer av plexiglas. Det jag har är så segt så det går inte att bryta av även om man orkar dubbelvika det. Så några flisor tror jag inte på i i detta fall, men det är bra att känna till.

Sardinerna är för tillfället slut, men att jag får använda samma kläder är nog klart. Gylfen gick åt he....te i mina enda finbyxor förra veckan så de har jag gjort torktrasor av. :)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Med eller motfräsning?

Inlägg av hummel »

Är du säker på att det är PMMA om du kan böja det dubbelt (beror såklart även på tjockleken)?
Skriv svar