Problem med limitwitch. LÖST.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Problem med limitwitch. LÖST.

Inlägg av SeniorLemuren »

På min enkla CNC-fräs så har jag monterat limitswitchar på X,Y,Z. De ligger dragna högt och aktiveras via 10K mot jord när limit är nådd. X, och Y som ligger närmast styrkortet fungerar utmärkt men Z som kräver en längre anslutningssladd larmar i tid och otid trots att mikrobrytaren ej påverkas. Kopplar jag in samma brytare löst monterad med en kort anslutning så funkar även den. Jag strömförsörjer Arduino Mega med USB-kabeln men har även testat att mata den via externt nätagregat men ingen skillnad.

Jag har ingen skärmad kabel att testa med och om jag hade det så blir det ett jäkla jobb att byta den eftersom jag måste öppna kabelkedjorna fram till brytare för att få igenom en n anslutning.

Finns det någon annan lösning på problemet. t.ex någon lämplig kondensator på rätt ställe eller liknande?

Edit: Klart är att det är på grund av nätstörningar felet uppstår. Den löser t.ex när kylskåpet startar eller när jag tänder lysrör i taket. m.m. Den lång kabeln funkar tydligen som antenn. går ju att avhjälpa med en skärmad kabel men det är mycket krångel.

Den lilla gula krånglande Z-brytaren hänger i sin kabel:
Z-limit.jpg
X och Y brytarna som ligger närmast och funkar:
limitbrytare x-y.jpg
Felmedelande,. Alarm hard limit.
felmeddelande.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 14 mars 2020, 11:26:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med limitwitch

Inlägg av Glenn »

Har du alltså en pullup på pinnen och sen jordar du via switchen ?

Det låter ju relativt störningssäkert kan man tycka.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med limitwitch

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittade just denna info:
To set up the homing cycle for Grbl, you need to have limit switches in a fixed position that won't get bumped or moved, or else your reference point gets messed up. Usually they are setup in the farthest point in +x, +y, +z of each axes. Wire your limit switches in with the limit pins, add a recommended RC-filter to help reduce electrical noise, and enable homing.
Så, vad är att rekommendera och vart?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Problem med limitwitch

Inlägg av svanted »

ligger kablarna till brytaren nära några med mycket ström i?
mindre pull up resistans?
eller...
kan du vända på steken?
jorda ingången hela tiden men inte vid limit.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med limitwitch

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag antar att det är ett RC lågpassfilter jag skall ha. Någon som har lämpliga värden på komponenterna för att ta bort nätstörningar?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Problem med limitwitch

Inlägg av Krille Krokodil »

5V / 10 kOhm = 0.5 mA. Ingångarna kan antagligen dra/sänka betydligt mer än så, vad säger databladet?

Du har ju inga tidskrav här så det är bara att höfta grovt, ex. med 5 kOhm och 1 uF så är du i häradet 0.01 s
försening av signalen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med limitwitch

Inlägg av SeniorLemuren »

Efter att ha testat allt utom en skärmad kabel så hittade jag följande länk angående problemet. Detta fick mig att göra en djupdykning i mina gömmor och då hittade jag en mycket tunn och fin skärmad förlängningskabel till en mikrofon som jag slaktade och kopplade in varvid problemet försvann. Så ett råd till de som har samma problem. Glöm alla försök till avstörning med RC-filter och annat humbug. Skärmad kabel är det enda rätta.
Skriv svar