Modig MD500/ TNC155 krångeltråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Låter lite förvirrande det där, Micke!

Jag pratade med Stefan J igår, han skulle titta efter om han hade några bra parametrar i gömmorna. Hoppas!

Jag förstod nästan att de höga värdena inte var mått i mm eller så, men better safe than sorry tänkte jag :)

Jag tror jag tar och fixar en 3xAA-hållare och placerar den innanför den bakre plåten på själva panellådan. Finns ett litet fjantigt kontaktstycke bakom frontplåten till TNC-boxen där original batterihållare ansluts till styrningen. Kanske är den J11 du hittat i schemat. Jag klipper kablarna från originalet och skarvar på den nya hållaren, som sen får bo i bak där det finns bra med plats. Nackdelen blir ju att det är typ 8 skruvar att lossa istället för det lilla locket på panelens framsida då man vill byta batterierna.


/Lasse
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Micke_71 »

Det finns likadana hållare o köpa om man vill ha det. Vi tröttnade på att byta ofta samtidigt som rost efter läckage gjort hållaren värdelös. Då satsade vi på en öppen som är lättare o rengöra och större batterier av C eller D.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Jag vill inte härja med den dåliga originalhållaren, man måste klösa ur det mesta ur Heidenhainburken för att kunna demontera den, och det är jag inte sugen på. Den får sitta kvar, ärgig och dann, men bara som en tomhylsa så att säga.

Bra idé med större batterier.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Micke_71 skrev:Dålig batterihållare. De är vanligt att de rostat inuti efter läckage och sen har du problem.

Jag monterade en sådan här nyligen på en maskin och inte ett problem sen.
thumbnail_IMG_1276.jpg
Update tog bild i maskinen.
Var hittade du den där hållaren?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Micke_71 »

L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Nu har jag lagt in en fin MPlista. Visar sig då att plc:n är tom den med. Jippi.

Var visst nåt med eprom och RAM som gjorde att det blev urblåst även där. Jävla oflyt.

Så, hur går jag nu tillväga tycker ni?
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Båtdoktorn »

Har du plc programmet på papper?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Jag har det ursprungliga plcprogrammet på papper. Har svårt att avgöra om det kommer funka, styrningen är bytt från 150 till 155, och denna långa lista finns i 150-mappen.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Aj aj :( . Så eprom med PLC flyttades inte över från gamla styrningen vid bytet utan man valde att köra från RAM istället

Det är väl inte helt omöjligt att PLC är samma även om man bytt till TNC155. Det är ju bara en version nyare Heidenhain. Vad säger Stefan J om detta ?

I sånt fall är det ju "bara" att få över det från papper till RAM

Annat alternativ är att identifiera vilket eprom det rör sig om och hitta någon som bytt styrning och ännu inte hunnit skrota den som man kan plocka eprom från. Såvida man inte där gjorde det rätta och flyttade över till den nya styrningen. Dom som bytt till helt annan styrning som t.ex. Linux CNC har ju inte haft någon anledning att flytta över något eprom. Så det kan ju löna sig att kolla med "Båtdoktorn" och "thewho" vad som finns kvar
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av verkstaden »

Vilken version av 155 har du? A/B har inbyggd plc och P/Q har en svart platt låda "PL 100 B" i styrskåpet.
För att knappa till plc använder du en översättning av texten på knapparna, behöver du en kopia på den så hojta till för jag har en till min men kan gräva fram den tidigast i helgen.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Hej Verkstaden! Jag har 155P. Jag tror jag har det du talar om, ett par cellofanark med lite random bokstäver typ?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Har mailat över några sidor jag tror du kan få nytta av
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av verkstaden »

Exakt! Lägg den på knapparna så är du en bit på vägen, manual finns på heidenhains hemsida om du inte har den i pappersform

Edit: är plc-ram tomt eller sitter det inget där alls?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Vet inte om det sitter där. Men om det gör det borde det väl inte ens kunna bli tomt?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Om rätt PLC-program finns på eprom är det ju bara att ställa om parameter MP77 till 1 och köra från eprom. Då kan du även kopiera PLC-program till RAM genom några tryckningar (kolla exakt hur man gör i manualen) och köra därifrån med MP77 = 0

Men vad jag förstått är ju så inte fallet. Eller har jag fattat fel ?

Kan också vara så att det är Heidenhain std. PLC-program som ligger på eprom eller ett PLC-program för en helt annan maskin (rätt troligt att bytet gjordes till ett redan begagnat system). Men det märker du ju om du kopierar över det till RAM och sedan jämför med din papperskopia

Är det fel PLC-program så delete och knappa in från papperskopian
Skriv svar