Modig MD500/ TNC155 krångeltråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av grym »

det vidriga klägget kan vara värt att prova kylvätska för att lösa upp, har provat en hel del, men vanlig kylvätska funkade mycket bra till en del av det som var kylvätskeklägg, lika löser lika, vatten, men med antirost från kylvätskan
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

persa skrev:Modig har nog inte mätskalor över huvud taget. Rätt säker på att det är vanliga pulsgivare på motorerna
Stämmer bra.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Micke_71 skrev:Dålig batterihållare. De är vanligt att de rostat inuti efter läckage och sen har du problem.

Jag monterade en sådan här nyligen på en maskin och inte ett problem sen.
thumbnail_IMG_1276.jpg
Update tog bild i maskinen.
Ser väldigt bra ut det där! Jag tyckte allt batterihållaren såg lite vissen ut, gnuggade bort den ärg jag såg.

Jag tänkte att min rengöring av knapparna kunde ha ställt till det, en del av dom känns inte så "snäppiga " i återfjädringen efter man tryckt på dom. Tänkte att nån eller några kanske hängt sig i intryckt läge. Lite långsökt att det skulle orsaka tappat minne dock.

Tack för alla bra svar! Jag återkommer efter jag jämfört lite parameterlistor så får vi se hur det går. Nåt mer man måste göra än att skriva in parametrarna?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Micke_71 »

Har dom pulsgivare på skruvarna så är de parametrarna lösta. Då skall det stå 0 på den platsen. Då är det väl mest logiskt nockbrytare och troligtvis Z-puls (ref puls) på pulsgivaren. Men då skall du passa på och titta på några av parametrarna i början som man kan ange vändglapp i skruvarna (backlash)

Sen ska man inte glömma att maskinen skall vara igång när man byter backupbatteri. Annars tappar man ju ganska snabbt.

Ett litet övrigt tips. Om du skall igång med TNC Server o köra program så är Heidenhain lite taskiga. RS232 kabeln på styrskåpet har ju någon kors variant. Men en vanlig 232 modemkabel funkar om du kopplar direkt i PLC'n.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Ja, bytte du batterierna med maskinen avslagen så förklarar det ju allt

Har du en parameterbeskrivning för alla 263 maskinparametrarna i TNC155. Om inte så PM:a din mailadress så skickar jag över en
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

persa skrev:Ja, bytte du batterierna med maskinen avslagen så förklarar det ju allt

Har du en parameterbeskrivning för alla 263 maskinparametrarna i TNC155. Om inte så PM:a din mailadress så skickar jag över en
Det är väl självklart att jag inte bytte med avslagen maskin.

Jag skulle bli hemskt glad om du vill Maila listan, saknar troligtvis från 214 eller så.

Är inte helt livrädd om min mailadress, den är

southwick_mx@hotmail punkt com

Tusen tack!
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Du har mail i inkorgen. Good luck !
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Tack!!! Blir spännande!
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Äsch!

Putsade batterihållaren lite till, installerade nya batterier igen. Startade upp maskinen, knappade in parametrarna. Då detta var klart krävde systemet en omstart, stämmer med vad som står i manualen.

Höll andan, slog av maskinen. Startade igen, och tro fan att den gnällde över dåliga batterier och tappad parameterlista igen. Verkar som att batterihållaren har gett upp för gott.

Skruvade isär TNC-lådan för att se efter om det skulle gå lätt att reparera/löda om hållaren, men det visade sig att det inte räcker med att lossa frontplåten, utan att stora delar av innehållet i lådan måste väck för att kunna avlägsna och laga hållaren...inget jag är sugen på.

Om jag vill montera en ny 3xAA-hållare i elskåpet istället; var skall i så fall plus/minus kopplas in?

Betänk innan ni klagar på mina dumma frågor att jag bara är en sketen maskinMEKANIKER som på jobbet är bortskämd med att alltid kunna ringa en elektriker när det elektriska jävlas..!

/Lasse
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Är det säkert att du fått in alla parametrar som behövs. Jag tänker på dom fr.o.m. 215 som inte finns på originallistan från TNC150

Kanske systemet protesterar om bara någon parameter fattas. Jag är inte heller någon expert och spånar bara :)
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Jag använde parametrarna efter MP214 jag fick här i tråden. Där det var rysligt höga värden (var ju till en större maskin) skrev jag 100, annars samma.

Men det är ju inte det som är problemet, utan batterihållaren, tycks det.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Båtdoktorn »

Reservdelar?BildBild
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Lite reservdelar är ju inte fel! Ett servo och en pulsgivare för ev. 4:e axel kanske kunde vara nåt...
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Båtdoktorn »

Har inga servo de använder jag men pulsgivare och kablar mellan pulsgivarna och TNC finns.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Micke_71 »

Du har tydligen en annan variant på 155 än den jag monterade batterihållare på. Just 155 vs 355 är lite lustigt. Vi blir inte kloka alltid. Correan jag visade batterihållare på motsvarar 355 till det yttre men ska vara 155. En annan maskin är tvärtemot och står 355 men ser ut som en 155....

Enligt elschema så ska du ha en kontakt på ena kretskortet som heter J11 och där ska batterihållaren vara ansluten. Hjälper inte mycket eftersom man redan borde så att original är ansluten dit.

De stora värdena i parameterlistan har inget med maskinens storlek. En del är kommunikation, några mätprobe mm
Skriv svar