Home position på CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Home position på CNC-fräs

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall börja testa min provisoriskt hopknåpade CNC-fräs som jag skall ha till att fräsa ut delar till Handiboten med. Jag undrar lite över detta med G28 som skall köra maskinen till 0-positionerna. Att X och Y nollan normalt går mot gränsläge nere i vänstra närmaste hörnet har jag fattat, men hur är det med Z, skall den gå mot noll uppåt till gränsläge? Om den går nedåt för att nollas som en 3D-skrivare när man kör "home" så riskerar ju eventuellt monterad fräs gå i bordet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av Meduza »

Generellt så sätter man home-switchen och ditt nolläge vid Z-axelns max-läge uppåt, och så är alla Z-koordinater negativa värden tills du har satt en work offset med G54 och nollat på toppen av arbetsstycket.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Det var vad ja trodde. Det innebär alltså att vid bearbetning så går Z från 0 vid toppen på arbetsstycket och får positivt värde nedåt?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Ja precis.

Men om det är en provisoriskt byggd cnc, behöver du ens montera några home/limitbrytare?
Om du bara ska fräsa ut lite delar kan du ju enkelt bara nolla på arbetsstycket och fräsa på.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det är väl mest för att lära mig till Handibotbygget. Men jag har stött på lite problem i Fusion360. Jag lyckas inte att sätta koordinatpilarna i rätt riktning. Hur jag än gör så får jag alltid Z att peka uppåt om jag vill ha X och Y i vänstra hörnet på arbetsstyckets topp och den borde väl peka nedåt om den skall gå från 0 i övre läget till ett positivt läge nedåt.
koordinatproblem.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av perra_e »

Normalt sett är det negativt nedåt, då det ser rätt ut tycker jag.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av SeniorLemuren »

Stämmer. Tankefel av mig. :)
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av notetoself »

Jag kör alltid som du har det på bilden. 0 på styckets övre del och sedan negativa värden neråt.

Någon som kan förklara Fusions generiska setup på axlarna? (bild)
Fusion XYZ.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

notetoself skrev: Någon som kan förklara Fusions generiska setup på axlarna? (bild)
Fusion XYZ.JPG
Det där handlar som jag förstått det att CAD kommer ur en tradition av datorgrafik och där är origo uppe i vänstra hörnet med X+ år höger och Y+ neråt. Håller man fast vid att X och Y ska ligga i bildskärmens plan så hamnar Z+ ut ur bildskärmen.

Att man har koordinatsystemet åt "fel" håll jämfört med matematiken ska i sin tur komma av att datorer byggdes för CRT-skärmar som skannar från vänster till höger, uppifrån och ner.

Det i sin tur har antagligen med kulturellt betingade preferenser från skriftspråket att göra.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av notetoself »

Vad du kan!

Märkligt då att autocad inte har det så, utan traditionellt (?) med X/Y-planet som ”top” i utgångsläget. Det är ju autodesk-produkter båda två.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Solidworks har samma, y "uppåt".
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av H.O »

En annan fördel med att ha X0/Y0 i "övre vänstra hörnet" är att om man använder ett vanligt maskinskruvstycke så har man oftast den fasta backen "uppåt" och då har man automatisk en referensyta för Y0.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33747
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Rohan skrev: Att man har koordinatsystemet åt "fel" håll jämfört med matematiken ska i sin tur komma av att datorer byggdes för CRT-skärmar som skannar från vänster till höger, uppifrån och ner.

Det i sin tur har antagligen med kulturellt betingade preferenser från skriftspråket att göra.
..Som i sin tur beror på talspråk som i sin tur....och det slutar väl troligen med storleken av en buffelrumpa eller nåt :)
rabo
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2018, 13:46:02

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av rabo »

Högerklicka på ditt namn uppe till höger, under "general"(Översta rubriken) så kan du välja vilken axel som skall vara uppåt. Jag har Z uppåt som standard hela tiden. :)
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Home position på CNC-fräs

Inlägg av notetoself »

Tack för tips. Har länge tänkt ta reda på hur man fixar det men det har inte blivit av :tumupp: .
Skriv svar