Lägga till 4:e axel till styrbox från cnc2all

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
rabo
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2018, 13:46:02

Lägga till 4:e axel till styrbox från cnc2all

Inlägg av rabo »

Hej!
Jag har köpt mig en liten 3-axlig cnc Emco F1 Woodmaker med stegmotorer och är ombyggd till Mach3.
Breakoutboard och styrboxen med stegmotordrivare är från cnc2all, men den sidan verkar ha gått i stöpet!

Grejen är att jag har en 4:e axel liggandes som jag tänkt använda till annat projekt, men den passade på Emcons bearbetningsbord!
Så vem vill inte koppla in om man kan liksom?!?!?

Men jag saknar ett drivkort till den. Eller rättare sagt, jag har drivare men den passar inte till styr-kortet. Det är 10pins kablar från drivarna från cnc2all(exklusive ström och motorutgångarna),
men på stegmotordrivarna jag har är det endast DIR +-, PUL +-, ENL+- som finns(plus motor utgångar och ström då).

Finns det nån här på forumet som har erfarenhet av dessa drivare, eller vem hur man får kontakt med han som byggt kortet(cnc2all / skillnabo smedja)?
Har googlar en hel dag känns det som utan att hitta kontaktuppgifter!
Annars får man väl börja plocka ut ett drivarkort och kolla hur kretskortet är konstrueratse om verkligen alla trådar används) och se om man kan använda den andra drivaren.
Mvh Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rabo
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2018, 13:46:02

Re: Lägga till 4:e axel till styrbox från cnc2all

Inlägg av rabo »

Ja just det, måste ju lägga in en bild på maskinen med! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lägga till 4:e axel till styrbox från cnc2all

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var en gullig liten maskin!
Kolla denna tråd
https://www.elektronikforumet.com/forum ... hp?t=79217
rabo
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2018, 13:46:02

Re: Lägga till 4:e axel till styrbox från cnc2all

Inlägg av rabo »

Haha, ja visst är den gullig! :D
Läste den tråden innan jag skapade den här tråden. Men har kontaktat säljaren för att få lite info om han har, att jag inte tänkte på det från början!
Tack Lasp!! :)


Har varit ut i "lekstugan" och tagit loss drivarkortet och tagit mer närgångna bilder nu. Och som det ser ut så verkar hela raden av stift i kontakten vara sammakopplade direkt vid lödningen av kontakten i kortet! Så troligen är det bara att lista ut vilket stift som gör vad så kan jag använda mig att mitt kinadrivkort som jag redan innehar.
Skall granska bilderna mer nogrant och se om jag kommer fram till nått.

Jag har en annan uppsättning med drivare och breakoutboard som jag tänkt göra en lite större träfräs av, men att byta ut allt får bli i ett senare skede, om det blir.
//Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lägga till 4:e axel till styrbox från cnc2all

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej Peter

Hur har det gott med detta projekt! Det borde vara väldigt enkelt att få till den fjärde axeln!
Jag har ett TinyG V8 kort med fyra (4) motorutgångar men alla kort för Arduino och GRBL har väl plats för fyra drivsteg.
Så hur löste du det?
Skriv svar