Sida 5 av 6

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 12:34:34
av X-IL
OJOJOJOJ! Stoort tack! Vi får göra upp om retur och nån form av ersättning ska du få!

EDIT: förstod inte riktigt var du borrade ett evakueringshål.

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 12:56:32
av Krille Krokodil
Undertill mitt i. För att det inte skulle synas, hade det inte hjälpt så hade jag gängat det M5 och pluggat det
med en stoppskruv.

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 13:01:16
av X-IL
Ah nu förstod jag, jag trodde du borrat från diket in till "centrumkammaren", men det var alltså från fri luft till centrumkammaren. Ja jag har inte hunnit läsa på så mycket om luftlager men jag hade nog aldrig tänkt på att testa det om jag hade fått hålen fria själv.

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 13:54:28
av Krille Krokodil
Principen bygger på att där är ett flöde så att om spelet minskar på ena sidan så ska mer tryck byggas
upp där och på motstående sida så ska flödet öka och trycket minska så att där blir en nettokraft in mot
centrum.

Den här mekanismen fungerar bara inom väldigt snäva gränser och därför är det inte enkelt att konstruera och
tillverka luftlager.

I den här konstruktionen så var där inget flöde från lufthålen och in i kammaren, 1/3 av bussningarna
utnyttjades inte. Fungerade säkert fint när allt var sprillans nytt men nu med lite slitage och ojämnheter
så ser det ut att gå bättre med lite flöde också det hållet. Du kan experimentera med en strypventil där
om du vill minimera luftkonsumtionen, det behöver kanske inte vara atmosfärstryck i kammaren.

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 13:57:25
av X-IL
Ah, jag får sätta en liten kran där och se om man kan hitta nåt gyllene medelläge där det funkar som allra bäst. Tack för bra förklaring.

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 14:43:18
av Krille Krokodil
Rundgången mätt med tusendelsklocka. :rofl
IMG_2925.MOV

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 14:46:22
av X-IL
Good enough for the girl I go out with!

Jävlar i min lilla låda, det där var bra. Hur stort är luftgapet? M a o, hur mycket faller röret när du stänger av luften x 2?

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 16:50:06
av Krille Krokodil
Jag kollade inte det så noga eftersom att jag bara hade den löst på planskivan. Lite lätt vickande
av axeln pekade mot ett luftgap på runt 20 um.
tecno skrev:Klart intressant :tumupp:
Jag har funderat på metoder för garagetillverkning, något sådant här hade du kunnat testa:

1. Svarva hylsor med 10 mm gods.
O-ringsspår som tätar luftspåret och en nära ytterkanten för att skapa en gjutficka till expoxi.
Innerdiameter några -0.01 mm.
Ytterdiameter -0.2 mm mot huset.

2. Hona innerdiametern till 0-passning mot axeln.

3. Montera axel, bussningar och hus.

4. Gjut fast bussningarna i huset med epoxi.

5. Hona bussningarna till 0.01-0.02 mm spel.

Re: Luftlagrad slipfixtur, försöker fixa igensatta hål.

Postat: 27 februari 2020, 17:10:32
av tecno
Har ett par kandidater för ev ombyggnad.
kandidater.jpg

Re: Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Postat: 2 mars 2020, 07:22:34
av X-IL
Krille Krokodil>>> Är det fler aspekter av fixturen du vill kika närmare på? Jag har ingen panik att få tillbaka den, så om du vill mäta/testa nåt mer så varsågod. Annars får vi höras via PM om lämplig lösning på återfrakt osv.

Re: Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Postat: 2 mars 2020, 09:14:37
av Krille Krokodil
Jag är klar med den. Den borde väl rymmas i en Schenker 10 kg.

Jag har börjat fundera mer kring hydrostatiska lager nu istället, med masstillverkade komponenter till bromsystem
från fordonsindustrin så borde sådana gå att tillverka till rimlig kostnad. Det är ungefär lika mycket jobb att
tillverka aero- som hydrolager och med de senare kan man få 10 gånger högre bärighet och styvhet. Där är
mer pill med att konstruera retur till oljan och avstrykare men det är mindre pill med precisionen i tillverkningen
, hydrolagrerna ligger mer kring 0.1 mm i spel. Det finns t o m hydrostatiska trapetsskruvar som inte har de
vändklapp man har i kulskruvar.



I den här boken finns det kapitel både hydro- och aero- dynamiska och statiska lager och också mycket annat
intressant, bl a flexturer. Det är en av de absolut intressantaste böckerna jag har i min bokhylla.

Advanced engineering design - Lifetime performance and reliability
Anton van Beek
https://www.tribology-abc.com/book/default.htm

Re: Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Postat: 10 mars 2020, 13:56:51
av X-IL
Idag ska jag hämta ut fixturen på Schenker, skall bli spännande att se hur den känns nu i jämförelse.

Re: Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Postat: 10 mars 2020, 18:18:15
av Micke_71
Plan och rundslipmaskiner har ofta hydrostatiska lager men de har jäkligt tajt tolerans. Vi har fått renovera ett par stycken på jobbet. Det ligger på under 0.01mm. Oljan är riktigt tunn.

Gubben som rundslipar får psykbryt bara det blir minsta vibration från slipskivan. Det syns på biten bara i en viss vinkel, en tusendelsklocka visar då inte ens minsta av vibrationen.

Jag brukar fråga om det verkligen är så jäkla noga på en 3tons vals... Vet ni hur den ser ut efter en månad i drift?

Re: Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Postat: 10 mars 2020, 18:31:30
av tecno
Korkskruv?

Re: Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Postat: 10 mars 2020, 18:34:51
av säter
Krille Krokodil skrev:Jag har börjat fundera mer kring hydrostatiska lager nu istället
Jag startade ju en tråd om något liknande en gång i tiden. :humm: