Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 15.34 2020-05-30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 14.11 2020-02-04 

Blev medlem: 17.54 2014-06-28
Inlägg: 10
Finns här någon som kan ge mig en hjälpande hand i hur jag kopplar in en ny kraus-naimer vridomkopplare till dahlanderkopplad motor i svarven?

Färgerna som går till motorn är förutom jord:
Blå
Grön
Vit
Brun
Gul
Röd

Här följer bilder från Emcos manual till Maximat V10-P och Kraus-Naimer kopplingsschema.
Jag blir inte klok på hur jag ska koppla brytaren då beteckningarna på ”polerna” i motorn inte stämmer mellan manualen och K-N kopplingsschema.

All hjälp mottages tacksamt.

/Valle


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av Vallejos 17.14 2020-02-04, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.55 2020-02-04 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7557
Ort: Hallstahammar
Nej men tjena, du dök upp här med(jag är roso9509...)! När jag kopplade in en ny brytare till min pelarborr fick jag verkligen gå bakvägen och kolla en massa olika scheman för att förstå hur det hängde ihop, jag hade ju dock inte back också, vilket väl kan krångla till det lite. Men ett tips är att försöka anpassa det ena schemat med beteckningar från det andra för att få ordning på det. Jag hinner inte kolla nu, men jag ska se om jag under kvällen kan slå ett getöga på det, men gissningsvis har du fått svar här innan dess.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.11 2020-02-04 

Blev medlem: 18.13 2014-05-31
Inlägg: 286
Ort: Ingelstad
Jag tror att det som får dig konfundersam är att K-N schemat innehåller både de äldre och de moderna namnen på polerna, så då din bok använder de äldre så kan du helt enkelt bortse från "L1 L2 L3" och "T1 T2 T3" så kommer det förhoppningsvis klarna lite

Bilaga:
509A861A-2107-4585-B102-8B218098F5C3.jpeg.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.49 2020-02-04 

Blev medlem: 17.54 2014-06-28
Inlägg: 10
Xoffis skrev:
Jag tror att det som får dig konfundersam är att K-N schemat innehåller både de äldre och de moderna namnen på polerna, så då din bok använder de äldre så kan du helt enkelt bortse från "L1 L2 L3" och "T1 T2 T3" så kommer det förhoppningsvis klarna lite

Bilaga:
509A861A-2107-4585-B102-8B218098F5C3.jpeg.jpg


Är inte L1, L2 och L3 de tre faserna som ska kopplas in på positionerna 1, 5 och 21 på brytaren?
Det är i alla fall vad jag trodde jag var säker på ;-)
Det är de andra sex som går till motorn jag inte begriper hur jag ska koppla...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.06 2020-02-04 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7557
Ort: Hallstahammar
Hmmm, ja nu när jag kollar igen så ser det ju rätt straight forward ut, byt ut mot dina färger istället om du vill så har du ett enkelt schema att följa. Färgerna på ingående faser spelar mindre roll, bara att byta plats på två om den snurrar åt fel håll.

OM man bara följer bilderna borde det bli så här, men du skriver att det finns brun istället för grå. Ta inte detta för sanning utan dubbelkolla själv.

Röd - 22
Gul - 11
Blå - 13
Vit - 9
Grå - 15
Grön - 24

EDIT: Och ja, ingående faser ska in på 1, 5 och 21


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.43 2020-02-04 

Blev medlem: 18.13 2014-05-31
Inlägg: 286
Ort: Ingelstad
Vallejos skrev:
Xoffis skrev:
Jag tror att det som får dig konfundersam är att K-N schemat innehåller både de äldre och de moderna namnen på polerna, så då din bok använder de äldre så kan du helt enkelt bortse från "L1 L2 L3" och "T1 T2 T3" så kommer det förhoppningsvis klarna lite

Bilaga:
509A861A-2107-4585-B102-8B218098F5C3.jpeg.jpg


Är inte L1, L2 och L3 de tre faserna som ska kopplas in på positionerna 1, 5 och 21 på brytaren?
Det är i alla fall vad jag trodde jag var säker på ;-)
Det är de andra sex som går till motorn jag inte begriper hur jag ska koppla...


Jo, visst är L1,L2,L3 faser, i modernt tal, förr kallade man dem för just R,S,T, precis som att någon kallar motorernas poler för UVW och näste T1,T2,T3 (kanske dock finns någon förklaring om skillnaden mellan T1 och U?)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.52 2020-02-04 

Blev medlem: 17.54 2014-06-28
Inlägg: 10
Kan jag alltså översätta rakt av men bara byta ut grå mot brun? Vad är det värsta som kan hända om jag provar och något blivit fel? Kan jag bränna lindningen i motorn eller kortsluta så den börjar brinna?
Vågar jag prova i morgon?

Röd - 22
Gul - 11
Blå - 13
Vit - 9
Grå - 15
Grön - 24


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.19 2020-02-04 

Blev medlem: 05.46 2018-07-30
Inlägg: 136
Du har allting serverat i schemat. Du behöver inte chansa och koppla fel så länge som du är säker på att plintnumrering och färger stämmer med schemat på motorn. Färgerna kan vara fel. Man kopplar aldrig en "färg" till något funktionellt.

Koppla de tre inkommande faserna till 1, 5, 21 på brytaren. Detta förutsätter har du har rätt fasordning L1, L2, L3.

Sedan har du översättningstabellen mellan brytare och motor, med reservation för färgerna:
22 - U4 (röd)
11 - U2 (gul)
13 - V4 (blå)
9 - V2 (vit)
15 - W4 (grå)
24 - W2 (grön)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.52 2020-02-04 

Blev medlem: 17.54 2014-06-28
Inlägg: 10
Då kör jag på:
22 - U4 (röd)
11 - U2 (gul)
13 - V4 (blå)
9 - V2 (vit)
15 - W4 (grå)
24 - W2 (grön)

Tack alla som svarat!
Friskt kopplat, hälften brunnet ;-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.52 2020-02-05 

Blev medlem: 17.54 2014-06-28
Inlägg: 10
Det var inget bra att koppla:

22 - U4 (röd)
11 - U2 (gul)
13 - V4 (blå)
9 - V2 (vit)
15 - W4 (brun(grå enligt manualen men ej i parktiken))
24 - W2 (grön)

Motorn lät kraftigt och gick framåt både i framåtläge på brytaren men också i bakåtläge på brytaren.

Mäter jag ohm mellan faserna i handsken får jag litet olika värden beroende på faser samt beroende på vredets(brytarnas) position.

Får nog bli ett fall för en maskinelektriker är jag rädd. Så vida ingen här kan se ett uppenbart fel i att koppla så som jag nu provat.

Jag befarar att det inte bara är färgerna brun o grå som inte stämmer mellan manualen och maskinen.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av Vallejos 15.41 2020-02-05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.16 2020-02-05 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7557
Ort: Hallstahammar
Med en bra multimeter går det ju att mäta sig fram till en del, men man bör nog ha nån fast punkt. Kan du istället öppna plinten på motorn så att du ser vilka färger som sitter på vilka positioner (det brukar vara märkt på locket eller så vilken skruv som är vilken pol osv), om du kan det så ska det inte vara nåt problem sen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.46 2020-02-05 

Blev medlem: 17.54 2014-06-28
Inlägg: 10
X-IL skrev:
Med en bra multimeter går det ju att mäta sig fram till en del, men man bör nog ha nån fast punkt. Kan du istället öppna plinten på motorn så att du ser vilka färger som sitter på vilka positioner (det brukar vara märkt på locket eller så vilken skruv som är vilken pol osv), om du kan det så ska det inte vara nåt problem sen.


Kablarna går rakt in i motorn, ingen kopplingsbox på utsidan.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.15 2020-02-05 

Blev medlem: 05.46 2018-07-30
Inlägg: 136
Det ser rätt ut. Du kan ju kolla att byglarna på brytaren sitter där de ska enligt schemat. Kolla också att du anslutit till rätt plint då det kan feltolkas. I detta exempel är plint 2 uppe (till vänster) och plint 4 nere. Omkopplaren kopplar D i läge 1 och YY i läge två. Jag kan inte dahlander för att kunna säga ifall det finns varianter här och att motorn är avsedd för en annan koppling i läge 2. Men eftersom du säger att motorn roterar i samma riktning i de två 1-lägena så tyder det ju på en grundläggande felkoppling.

Bilaga:
knbrytare.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.59 2020-02-10 

Blev medlem: 18.13 2014-05-31
Inlägg: 286
Ort: Ingelstad
Noterade du innan operationen hur kablarna satt i gammla styrningen?

För som sagt kan man sällan lita på färger, kan ju vara någon som tidigare bytt kabeln eller rent av motorn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.51 2020-02-10 

Blev medlem: 17.54 2014-06-28
Inlägg: 10
Bo.Siltberg skrev:
Det ser rätt ut. Du kan ju kolla att byglarna på brytaren sitter där de ska enligt schemat. Kolla också att du anslutit till rätt plint då det kan feltolkas. I detta exempel är plint 2 uppe (till vänster) och plint 4 nere. Omkopplaren kopplar D i läge 1 och YY i läge två. Jag kan inte dahlander för att kunna säga ifall det finns varianter här och att motorn är avsedd för en annan koppling i läge 2. Men eftersom du säger att motorn roterar i samma riktning i de två 1-lägena så tyder det ju på en grundläggande felkoppling.

Bilaga:
knbrytare.JPG


Byglarna kollade jag samtidigt som jag provkörde och dom sitter enligt K+Ns kopplingsschema.

Jag hr kopplat så som du beskriver så jag tror att färgerna på kablarna mellan motor och brytare inte stämmer med kopplingsschemat...


Xoffis skrev:
Noterade du innan operationen hur kablarna satt i gammla styrningen?

För som sagt kan man sällan lita på färger, kan ju vara någon som tidigare bytt kabeln eller rent av motorn


Jag fotade av den gamla brytaren från båda håll så att det syns hur kablarna är kopplade till den brytaren.
Dock säger det inte mig något...

Kontaktade en elektriker som skulle kommit idag vid lunch men när jag ringde och kollade hade han glömt av det och börjat med annat. Nu var andra budet kanske i eftermiddag. Håller tummarna att han dyker upp i em.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010