Spindle speeder; Värt det?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av NeoTech »

Sitter o kikar på ebay, efter en sån däringa spindle speeder planet växel för ISO40.. och ja de kostar jue en slant.
Frågan är väl mest, är de värt det? Skulle behöva kunna köra små skärpinnar neråt 4-5mm iaf och med maxvarv på 2500rpm i Combi Millen - så kanske man skulle ha lite mer snurr.

Så frågan är väl, värt det eller ska man bara köra på andra varianten, mata hemuligt långsamt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av tecno »

Kostar ju en bra slant de där, jag kommer att ha separat HS spindel monterad i nosen på spindelhuset. 54000rpm Spintec.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av Noxin »

Jag har använt BIG's uppvarvare i en skapligt stabil maskin.
Värdelöst!
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av NeoTech »

Ah e dom kassa, så ere nog bättre o göra som Tecno, montera en sekundär spindel bara.. bara sätta en G55 för den andra spindeln antar jag?
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av Noxin »

Det låter som en betydligt bättre idé.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av Terho »

Den jag har funkar riktigt bra, använt den mycket men billigare och köpa en kina spindel och ha externt.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av swapper »

NeoTech skrev:Ah e dom kassa, så ere nog bättre o göra som Tecno, montera en sekundär spindel bara.. bara sätta en G55 för den andra spindeln antar jag?
Detta har jag klurat på en del men inte blivit klok på hur man skulle kunna får en offset till en "slavspindel"
Skall gärna gå att kombinera primärspindel och HF-Spindel i samma program utan att det diffar för mycket.
T.ex. om man skall borra men sen köra lite 3d-fräsning så vill man gärna att det matchar upp.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av tecno »

Det bör ju inte vara så svårt att mäta sig fram till offset.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av Noxin »

Lägg två olika nollpunkter. Tex G54 för den vanliga spindeln och G55 för "extraspindeln"
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av NeoTech »

swapper skrev:
NeoTech skrev:Ah e dom kassa, så ere nog bättre o göra som Tecno, montera en sekundär spindel bara.. bara sätta en G55 för den andra spindeln antar jag?
Detta har jag klurat på en del men inte blivit klok på hur man skulle kunna får en offset till en "slavspindel"
Skall gärna gå att kombinera primärspindel och HF-Spindel i samma program utan att det diffar för mycket.
T.ex. om man skall borra men sen köra lite 3d-fräsning så vill man gärna att det matchar upp.
Du kommer jue vilja kunna "flytta upp spindeln" manuellt så den inte krashar när primären går och sedan kommer man vilja flytta ner den o ta bort primären verktyg när man kör den.
Men ja använda G54 och G55 e det jag skulle göra då o köra två nollpunkter helt enkelt och separata program för spindlarna.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av swapper »

fast har man probe på primärspindeln och klockar in en ny del kommer det inte fungera med G54 och G55.
Tänker mig någon relativ offset som följer med från G54, hur nu det skulle fungera.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av NeoTech »

Alltså du får jue klocka nolla för varje spindel individuellt om du ska göra så.
I mitt fall kan ja ange NPF Add värden, så kan lägga en offset på NPFn ska man dock veta exakt vart spindeln är i relation till NPF.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Spindle speeder; Värt det?

Inlägg av swapper »

Är precis det man vill slippa.
Vet man offset värdet till slavspindeln så är det en konstant man borde kunna nyttja för att slippa mäta in varje gång.
Offset mäter man lätt in genom att fräsa en känd form (t.ex. ett cirkulärt hål) mäter in centrum på detta med primärspindeln och får då diffen.
I mitt fall har jag probe för primärspindeln men inte slavspindeln då den har för stor axel.
Kanske att G92 går att använda

http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/g-c ... #gcode:g92

Om man kör linuxcnc då.
Skriv svar