Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Vallejos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 juni 2014, 18:54:03

Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Vallejos »

Finns här någon som kan ge mig en hjälpande hand i hur jag kopplar in en ny kraus-naimer vridomkopplare till dahlanderkopplad motor i svarven?

Färgerna som går till motorn är förutom jord:
Blå
Grön
Vit
Brun
Gul
Röd

Här följer bilder från Emcos manual till Maximat V10-P och Kraus-Naimer kopplingsschema.
Jag blir inte klok på hur jag ska koppla brytaren då beteckningarna på ”polerna” i motorn inte stämmer mellan manualen och K-N kopplingsschema.

All hjälp mottages tacksamt.

/Valle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Vallejos 4 februari 2020, 17:14:15, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av X-IL »

Nej men tjena, du dök upp här med(jag är roso9509...)! När jag kopplade in en ny brytare till min pelarborr fick jag verkligen gå bakvägen och kolla en massa olika scheman för att förstå hur det hängde ihop, jag hade ju dock inte back också, vilket väl kan krångla till det lite. Men ett tips är att försöka anpassa det ena schemat med beteckningar från det andra för att få ordning på det. Jag hinner inte kolla nu, men jag ska se om jag under kvällen kan slå ett getöga på det, men gissningsvis har du fått svar här innan dess.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Xoffis »

Jag tror att det som får dig konfundersam är att K-N schemat innehåller både de äldre och de moderna namnen på polerna, så då din bok använder de äldre så kan du helt enkelt bortse från "L1 L2 L3" och "T1 T2 T3" så kommer det förhoppningsvis klarna lite
509A861A-2107-4585-B102-8B218098F5C3.jpeg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vallejos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 juni 2014, 18:54:03

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Vallejos »

Xoffis skrev:Jag tror att det som får dig konfundersam är att K-N schemat innehåller både de äldre och de moderna namnen på polerna, så då din bok använder de äldre så kan du helt enkelt bortse från "L1 L2 L3" och "T1 T2 T3" så kommer det förhoppningsvis klarna lite
509A861A-2107-4585-B102-8B218098F5C3.jpeg.jpg
Är inte L1, L2 och L3 de tre faserna som ska kopplas in på positionerna 1, 5 och 21 på brytaren?
Det är i alla fall vad jag trodde jag var säker på ;-)
Det är de andra sex som går till motorn jag inte begriper hur jag ska koppla...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av X-IL »

Hmmm, ja nu när jag kollar igen så ser det ju rätt straight forward ut, byt ut mot dina färger istället om du vill så har du ett enkelt schema att följa. Färgerna på ingående faser spelar mindre roll, bara att byta plats på två om den snurrar åt fel håll.

OM man bara följer bilderna borde det bli så här, men du skriver att det finns brun istället för grå. Ta inte detta för sanning utan dubbelkolla själv.

Röd - 22
Gul - 11
Blå - 13
Vit - 9
Grå - 15
Grön - 24

EDIT: Och ja, ingående faser ska in på 1, 5 och 21
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Xoffis »

Vallejos skrev:
Xoffis skrev:Jag tror att det som får dig konfundersam är att K-N schemat innehåller både de äldre och de moderna namnen på polerna, så då din bok använder de äldre så kan du helt enkelt bortse från "L1 L2 L3" och "T1 T2 T3" så kommer det förhoppningsvis klarna lite
509A861A-2107-4585-B102-8B218098F5C3.jpeg.jpg
Är inte L1, L2 och L3 de tre faserna som ska kopplas in på positionerna 1, 5 och 21 på brytaren?
Det är i alla fall vad jag trodde jag var säker på ;-)
Det är de andra sex som går till motorn jag inte begriper hur jag ska koppla...
Jo, visst är L1,L2,L3 faser, i modernt tal, förr kallade man dem för just R,S,T, precis som att någon kallar motorernas poler för UVW och näste T1,T2,T3 (kanske dock finns någon förklaring om skillnaden mellan T1 och U?)
Vallejos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 juni 2014, 18:54:03

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Vallejos »

Kan jag alltså översätta rakt av men bara byta ut grå mot brun? Vad är det värsta som kan hända om jag provar och något blivit fel? Kan jag bränna lindningen i motorn eller kortsluta så den börjar brinna?
Vågar jag prova i morgon?

Röd - 22
Gul - 11
Blå - 13
Vit - 9
Grå - 15
Grön - 24
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Bo.Siltberg »

Du har allting serverat i schemat. Du behöver inte chansa och koppla fel så länge som du är säker på att plintnumrering och färger stämmer med schemat på motorn. Färgerna kan vara fel. Man kopplar aldrig en "färg" till något funktionellt.

Koppla de tre inkommande faserna till 1, 5, 21 på brytaren. Detta förutsätter har du har rätt fasordning L1, L2, L3.

Sedan har du översättningstabellen mellan brytare och motor, med reservation för färgerna:
22 - U4 (röd)
11 - U2 (gul)
13 - V4 (blå)
9 - V2 (vit)
15 - W4 (grå)
24 - W2 (grön)
Vallejos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 juni 2014, 18:54:03

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Vallejos »

Då kör jag på:
22 - U4 (röd)
11 - U2 (gul)
13 - V4 (blå)
9 - V2 (vit)
15 - W4 (grå)
24 - W2 (grön)

Tack alla som svarat!
Friskt kopplat, hälften brunnet ;-)
Vallejos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 juni 2014, 18:54:03

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Vallejos »

Det var inget bra att koppla:

22 - U4 (röd)
11 - U2 (gul)
13 - V4 (blå)
9 - V2 (vit)
15 - W4 (brun(grå enligt manualen men ej i parktiken))
24 - W2 (grön)

Motorn lät kraftigt och gick framåt både i framåtläge på brytaren men också i bakåtläge på brytaren.

Mäter jag ohm mellan faserna i handsken får jag litet olika värden beroende på faser samt beroende på vredets(brytarnas) position.

Får nog bli ett fall för en maskinelektriker är jag rädd. Så vida ingen här kan se ett uppenbart fel i att koppla så som jag nu provat.

Jag befarar att det inte bara är färgerna brun o grå som inte stämmer mellan manualen och maskinen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Vallejos 5 februari 2020, 15:41:57, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av X-IL »

Med en bra multimeter går det ju att mäta sig fram till en del, men man bör nog ha nån fast punkt. Kan du istället öppna plinten på motorn så att du ser vilka färger som sitter på vilka positioner (det brukar vara märkt på locket eller så vilken skruv som är vilken pol osv), om du kan det så ska det inte vara nåt problem sen.
Vallejos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 juni 2014, 18:54:03

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Vallejos »

X-IL skrev:Med en bra multimeter går det ju att mäta sig fram till en del, men man bör nog ha nån fast punkt. Kan du istället öppna plinten på motorn så att du ser vilka färger som sitter på vilka positioner (det brukar vara märkt på locket eller så vilken skruv som är vilken pol osv), om du kan det så ska det inte vara nåt problem sen.
Kablarna går rakt in i motorn, ingen kopplingsbox på utsidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det ser rätt ut. Du kan ju kolla att byglarna på brytaren sitter där de ska enligt schemat. Kolla också att du anslutit till rätt plint då det kan feltolkas. I detta exempel är plint 2 uppe (till vänster) och plint 4 nere. Omkopplaren kopplar D i läge 1 och YY i läge två. Jag kan inte dahlander för att kunna säga ifall det finns varianter här och att motorn är avsedd för en annan koppling i läge 2. Men eftersom du säger att motorn roterar i samma riktning i de två 1-lägena så tyder det ju på en grundläggande felkoppling.
knbrytare.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Xoffis »

Noterade du innan operationen hur kablarna satt i gammla styrningen?

För som sagt kan man sällan lita på färger, kan ju vara någon som tidigare bytt kabeln eller rent av motorn
Vallejos
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 juni 2014, 18:54:03

Re: Hur koppla vridbrytare till dahlandermotor

Inlägg av Vallejos »

Bo.Siltberg skrev:Det ser rätt ut. Du kan ju kolla att byglarna på brytaren sitter där de ska enligt schemat. Kolla också att du anslutit till rätt plint då det kan feltolkas. I detta exempel är plint 2 uppe (till vänster) och plint 4 nere. Omkopplaren kopplar D i läge 1 och YY i läge två. Jag kan inte dahlander för att kunna säga ifall det finns varianter här och att motorn är avsedd för en annan koppling i läge 2. Men eftersom du säger att motorn roterar i samma riktning i de två 1-lägena så tyder det ju på en grundläggande felkoppling.
knbrytare.JPG
Byglarna kollade jag samtidigt som jag provkörde och dom sitter enligt K+Ns kopplingsschema.

Jag hr kopplat så som du beskriver så jag tror att färgerna på kablarna mellan motor och brytare inte stämmer med kopplingsschemat...

Xoffis skrev:Noterade du innan operationen hur kablarna satt i gammla styrningen?

För som sagt kan man sällan lita på färger, kan ju vara någon som tidigare bytt kabeln eller rent av motorn
Jag fotade av den gamla brytaren från båda håll så att det syns hur kablarna är kopplade till den brytaren.
Dock säger det inte mig något...

Kontaktade en elektriker som skulle kommit idag vid lunch men när jag ringde och kollade hade han glömt av det och börjat med annat. Nu var andra budet kanske i eftermiddag. Håller tummarna att han dyker upp i em.
Skriv svar