Motor för pooltäckning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
nicklas.lundgren
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 februari 2020, 15:08:20

Motor för pooltäckning

Inlägg av nicklas.lundgren »

Hej.

Sitter och funderar ut en lösning för att kunna automatisera pooltaket mitt.

Tanken är:
En vajer kommer löpa i ett av spåren i skenan som taket är fasthakat i, vajern är fastsatt i sektionen längst ut. Sektionen längst ut drar med sig resterande sektioner åt båda hållen.
Vajern vänder ner under skenan och löper på så sätt "runt" skenan.
Är ute efter en motor som kan rulla denna vajer 8,5 m åt ena hållet för att dra av taket och sedan stanna där, och sedan reversibelt åt andra hållet för att dra på taket igen.
Vajern löper via ett antal linhjul på vägen.

Har KNX installerat i huset och har tänkt att utnyttja en markisaktor med två utgående faser för att välja gångriktning.

Har inte mätt upp vilken kraft som behövs för att dra taket, håller på och letar efter min krokvåg.
Önskar att taket skall dras av/på på ca 30-45 sekunder.

Har någon ett förslag på lämplig motor?

// Nicklas
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Motor för pooltäckning

Inlägg av ToPNoTCH »

Motorer till markiser brukar ofta användas typ som linjärdon, eller i sax konstruktioner.

En vanlig "elvinch" borde vara mer lämplig och lättare att få till en hjullösning på.
Frågan är bara om dom inte är för långsamma.
nicklas.lundgren
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 februari 2020, 15:08:20

Re: Motor för pooltäckning

Inlägg av nicklas.lundgren »

Har tänkt på rörmotor men hastigheten och vridmomentet har ju varit ett frågetecken men efter lite räknande fram och tillbaka ger följande:
Antar att taket kräver 10 kg dragkraft

Motor 16 rpm och 30 Nm

22,5 cm drivhjul = 70,65 cm drivning/varv
12 varv(45 sek)*70,65 cm = 848 cm

10*9,82*0,225 = 22,095 Nm

Borde funka? Kan byta ut mot större drivhjul för att få snabbare gång. Finns ju lite marginal på vridmomentet om jag räknat rätt.

Någon som vet om det brukar finnas några begränsningar i antalet varv i motorer med inbyggda gränslägesgivare?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Motor för pooltäckning

Inlägg av jah »

Jo, det finns begränsning i antal varv, men det är jäkligt många.
Tänk dig en markis som ska fällas ut 6m och lindad på 60-rör. Blir väl en 30-35 varv, men det bör finnas specat nånstans.
Sen beror det också på om motorn har mekaniska switchar eller elektronisk ändstopp.
Ett elektroniskt har nog möjlighet till väldigt många varv, så då kommer kanske drifttiden spela roll istället.
De brukar inte gilla körning mer än runt 4min, sen stannar motorn pga överhettning.

Har själv använt en sådan motor för att hissa en hyffsat stor torkställning (1x4m) i tvättstugan, som fullastad säkert väger 50kg, och det är inga problem alls :D
Ända problemet har varit när barn/fru lyckats lyfta ställningen så vajrarna slackat och trasslat, varvid upprullningsdiametern ökat och vajern s.a.s tagit slut innan ändstoppet :evil:
Drog sönder/böjde krokar till taljor, drog ur vajern från vajerlåsen och böjde plåtvinklarna som motor/rör är upphängda i (2mm järnplåt) :shock:

Vilket påvisar behovet av lite säkerhetsanordningar om det finns klämrisk!!!

/J
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Motor för pooltäckning

Inlägg av Glycol79 »

Någon typ av motorskydd skall du ha också. Det kommer då att bryta strömmen om motorn/duken fastnar eller om något gränsläge klabbar.
Tänk också på de speciella krav som krävs på utrustning till pooler allt från beröringskydd till skydd elshock.
Jag har sett alldeles för många dåliga installationer. För att inte tala om de där SPA-baden alla skall ha nuförtiden.
Skriv svar