Spindelstyrning och linuxcnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Spindelstyrning och linuxcnc

Inlägg av jihe »

Håller på och byter motor på min svarv. Funderar lite kring motorstyrning och vad som är bäst för gängning.

Originalmotorn har något slags varvtalsreglering, som funkar rätt kasst. Den är för övrigt väldigt underdimensionerad.

Vad jag funderar på är om jag bör varvtalsreglera den nya starkare motorn eller inte. Det verkar ju naturligt att göra det, men med tanke på att linuxcnc i sig korrigerar z-rörelsen baserat på återkoppling från spindelns enkoder så börjar jag fundera på hur bra det är med två system som försöker göra samma sak och om det egentligen är en reglerteknisk mardröm för den stackars datamaskinen. Tankar?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Spindelstyrning och linuxcnc

Inlägg av tecno »

Återkoppla till LCNC och låt LCNC styra.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Spindelstyrning och linuxcnc

Inlägg av hawkan »

Det är inte några problem. Du kan varvtalsstyra spindel hur mycket du vill.
Vid gängning utgås den från det faktiska varvtalet på spindeln och styr Z efter det.
Om spindelns varvtal ändras under gängningen så gör även Z-rörelsen.
Det finns trix som att stoppa spindel under gängning. Sedan kan man manuellt
vrida på spindel och Z följer slaviskt med.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Spindelstyrning och linuxcnc

Inlägg av arvidb »

Jag tänker mig att det blir precis samma sak som ett par synkade axlar i en fräsmaskin (X & Y t.ex.). Bara det att setpointen för Z tas från spindelns aktuella position. Inget problem alltså!
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Spindelstyrning och linuxcnc

Inlägg av jihe »

Det jag tänker är att varvtalsstyrningen ger en risk för pulserande hastighet. Jag vet att det varit ett problem med mach 3 där man bara har en puls per varv.

Jag kan ju förstås göra varvtalsstyrningen urkopplingsbar, då kan jag ju testa.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Spindelstyrning och linuxcnc

Inlägg av hawkan »

Jag tycker du ska se detta som två separata frågor.

Varvtalsstyra gör man lämpligen med open-loop alltså du bara skickar till den att "varva till 860 rpm" utan att kolla exakt vad det blir. Att den saggar vid belastning får du ta och är väl inget egentligt problem. Detta plus att ändra rotationsriktning bör du låta linuxcnc sköta. Det går ju att lägga in reglering på varvtalet om man känner för det och då blir det som vanligt en övning att ställa in reglerparametrarna. Oavsett får du varvtalsstyrning och kan använda G96 för konstant skärhastighet.

Enkodern används för två saker: G95 mm/varv matning och gängning (plus några andra kopplade rörelser). Som nämnts så utgår den från den hastighet spindeln har för att koppla en axel till det. Det spelar i princip ingen roll om spindeln är styrd av linuxcnc, dess varvtal antas vara så oprecist att det inte går att styra tillräckligt exakt. Istället används enkoderns exakta uppgifter om hastighet och vinkelläge. Z-axelns läöge uppdateras med 1 kHz.
Skriv svar