Radiosändare bacho hydrauto

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Högens
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 januari 2020, 14:25:19

Radiosändare bacho hydrauto

Inlägg av Högens »

hej!
har problem med min radiosändare Bacho hydrauto från 89.Har bytt ut både sändare och mottagare men felet kvarstår men har kvar samma kristaller som jag flyttat över till dom nya enheterna. Felet e att den lastbilsburna kranen som enheten styr helt plötsligt stannar när man kör den med radio, men kör man kranen med kabel så funkar kranen utmärkt, jag och en kompis som håller på med radioelektronik har bytt antenn,kabel han har även haft inne enheterna på sin verkstad och synkat dom,kurvan är perfekt för både sändare och mottagare. jag kan stå still och köra kranen med alla funktioner eller var och en eller flera samtidigt flera minuter men helt plötsligt så stannar den och återkommer inte fören jag släpper på paddlarna på styrenheten.har reserv kretskort som jag även bytt med men ingen förbättring. Vi har kollat med att spänningen inte sjunker när man kör kranen.Batterispänningen ligger på 7,2 (6 celler i serie) håller sig. Vad kan fela vad? vad e det som får radio eller mottagare att tappa signalen. Den tappar inte signalen när vi kör den i provbänken. Jag har bytat alla kablar som finns.
Mvh Stefan
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Radiosändare bacho hydrauto

Inlägg av hummel »

Vanligt fel inom radiostyrd hobby var dåliga kristaller (tar skada av vibrationer och stötar).
Kan det vara ditt problem?
Högens
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 januari 2020, 14:25:19

Re: Radiosändare bacho hydrauto

Inlägg av Högens »

Detta e ingen hobbymaskin en Scania 113H med Palfinger kran 45000c.( Hur infogar man bilder?) Kranen går att köra i ca 2min sedan tappar den signalen som klippt men återkommer direkt igen. kan man köpa kristaller parvis som e på 439.800 MHz? Jag har hållit på med att leta fel i 8år nu har bytt alla kontakter och kablar provat med störningsfilter i olika enheter i lastbilen men utan resultat. finns det någon som e med i gruppen som bor i närheten av Varberg så får ni gärna höra av er.Mvh Stefan
Högens
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 januari 2020, 14:25:19

Re: Radiosändare bacho hydrauto

Inlägg av Högens »

Var kan man köpa nya kristaller till sändare och mottagare som e till 439 MHz bandet den som jag har heter 439R8750 MHz (NYMB) Dantronic ?och är till mottagaren Mvh Stefan .Tacksam för svar
Skriv svar